.Посетете основния ми блог РЕКИ.БГ

неделя, 8 юли 2018 г.

Fwd: Доклад относно ЗИД на ЗВ и за ВЕЦ на територията на БДДР - много интересен:

 

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представяме становище относно развитието на ЗИД-овете на ЗВ и за ВЕЦ в ДРБУ.

 

На първо място в доклада Ви информираме, че промените между първо и второ четене на чл.118ж от ЗВ, внесени от група патриоти и приети единодушно от КОСВ, в крайна сметка не са били приети в зала. Разминахме се на косъм този път и дано патриотите да не ги внесат пак тайно през някой ЗИД на друг закон.

Все пак, засега Басейновите Дирекции се отърваха само с лека уплаха, а ние се отървахме само с тежък масивен инфаркт.

Приветстваме правилното крайно решение.

 

На второ място в доклада Ви информираме, че приветстваме декларацията от фейсбук страницата на госпожа Ивелина Василева относно ЗИД на ЗООС:

Парламентарната група на ГЕРБ ще подкрепи основната част на законопроекта, свързана с облекчаване на административната тежест, но ще предложи отпадане на текстовете, свързани със Закона за водите и санитарно-охранителните зони. 

 

Декларираме своята непоколебима готовност а впрегнем целия си експертен потенциал и да участваме във всяка Работна Група за разглеждане на който и да било проблем, свързан с промени в ЗВ като цяло, и в частност когато става дума за ПБВ. Със становището на сдружението по промените на ЗВ, свързани с режимите на защита на източниците на ПБВ, всички сте запознати. От него само ще подчертаем отново, че е необходима спешна Наредба на министъра на ОСВ за изменение на сегашната Наредба от 2000 за СОЗ, за да се актуализират сроковете в ПЗР - например, като се удължат до 2027г.

 

Също така считаме, че министерски съвет е бил подведен да внесе некачествени текстове за промяна на ЗВ, които сега няма да се приемат. Текстовете, мотивите за тях и оценката на въздействието им показват фундаментално непознаване на материята. Убедени сме, че МОСВ разполага с необходимия експертен потенциал, за да предлага много по-добри текстове от предложените и се чудим защо никой не е чул експертите, ако изобщо ги е попитал, разбира се.

Намираме и че не би трябвало по Националното Радио, като единствен защитник на предлаганите промени, да се изяви дългогодишният приятел на сдружението г-н Асен Личев, който, без да е изненада за никого, ентусиазирано демонстрира желание за сътрудничество със силните на деня, но и очаквано непознаване не само на националното законодателство, но и на законодателството на ЕС в тежка форма.

Накрая на този раздел поднасяме извинения, че не можахме да присъстваме на заседанието на КОСВ, но трябваше да ръководим старта на ключов монтаж на разширението на един огромен германски завод в Русе, който сме проектирали, откриван навремето от министър председателя, и нямаше как да бъдем и на двете места едновременно.

 

 

И сега - към най-интересната част от доклада за ВЕЦ на територията на ДРБУ.

 

05.07.2017г. - ВЕЦ Румянцево на река Златна Панега.

 

Посещението е по време на хипер пълноводие. Реката жестоко прелива през баража. През баража се опитваха да прескочат множество риби на всеки две-три минути, въпреки че сега не е период на размножаване на нито един вид в реката. Рибите бяха пъстърви и успяхме да заснемем как скачат. В същото време в рибния проход нямаше нито една риба. Това е ясно потвърждение на факта, че пресушеният участък между ВЕЦ-а и водохващането се е напълнил с риба при пълноводие, която ще остане на сухо при спадане на водата. Още по-важният извод е, че за миграцията на рибите е важно не само как е изпълнен рибният проход, а и организацията на цялото съоръжение, при всички режими на оттока, защото явно рибният проход не привлича рибите въобще и те ще останат в капана при следващо засушаване. Надяваме се тази информация да е полезна за Работната Група по Наредбата за рибните проходи, които ще включат подходящи текстове в проекта на наредбата, за да отчетат проблема. Ако не могат и не знаят какво да включат, готови сме да окажем помощ. Изгледайте видеото в следващия линк, защото имахме уникален късмет да отразим проблема и да хванем как скача една рибка. Рибката скача вляво от храста в центъра на екрана - пуснете видеото на 50% скорост за да я видите по-лесно:

https://dams.reki.bg/0253-dam/2018-07-05

 

А ето тук можете да видите един от многото случаи на ситуацията при маловоодие:

https://dams.reki.bg/0253-dam/2014-03-21

 

 

Накрая на този доклад отново молим, представител на сдружение Балканка да бъде включен в работната група по изменението на ЗВ.

 

Предварително благодарим за разбирането и съдействието.




Доклад на сдружение Балканка относно дейности на Басейнова Дирекция Дунавски Район

 

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представяме становище относно дейности на БДДР през последните два месеца.

Доколкото част от дейността на БДДР засяга воден обект на територията на РИОСВ Враца, докладът изпращаме и до това учереждение.

 

Становището ни регулярно засяга издадени становища за допустимост и разрешения за водовземане или ползване, с цел повишаване ефективността на БД и привеждане на техните решения в пълно съответствие с националното и Европейско законодателство, както обикновено.

 

И така - докладът:

1. МВЕЦ Бетани - становище за допустимост

http://www.bd-dunav.org/uploads/content/files/Stanovista%20za%20Dopustimost/2018/06_2018/3451_21062018.PDF

 

Към това становище имаме следните бележки:

На стр. 3 е отбелязано следното: Реализирането на ИП може да доведе до влошаване на екологичното състояние на водното тяло и до непостигане на поставените цели.

 

В мотивираната оценка на стр.8: Реализирането на ИП може да доведе до потенциално значително въздействие върху водите и водните екосистеми

 

 

И на стр.6 в Заключението: Реализирането на ИП е свързано с изменение на хидроморфологичните характеристики на ПВТ.

 

От друга страна в таблица 1.1.1 е обявено, че водното тяло е в умерено екологично състояние, а целта за ВТ е: Удължен срок за постигане на добро екологично състояние по чл.156в до 2021г.  Очевидно се има предвид чл.156в от ЗВ, разбира се.

 

И ето сега по-важните мерки за ВТ от ПУРБ 2016-2021, цитирани в становището на БДДР:

Мярка HY_11 с код на действие  HY_11_4  Забрана за изграждане на прагове, баражи, водовземания и др.съоръжения, препречващи изцяло речното корито

                

Мярка PM_9 с код на действие  PM_9_2  Недопускане реализацията на ИП, водещи до негативна промяна на състоянието на водните тела

 

Забележка:

На стр.7 под таблицата, някак с половин уста БДДР е споменала и за мерките от ЕО на ПУРБ, вместо да ги цитира точно, пълно и всеобхватно. Пропускът е изключително важен, както ще изясним по-надолу.

 

От гореописаното БДДР навежда следните правни изводи:

ИП е допустимо спрямо мерките и целите, заложени в ПУРБ 2016-2021 в Дунавски Район, при прилагане на горепосочените мерки, включително ОВОС, при задължително отчитане на кумулативния ефект от всички въздействия върху водно тяло BG11S135R1226

 

Ние уверено намираме, че наведените изводи на БДДР са дълбоко погрешни. На първо място, ВТ е в умерено екологично състояние при заложена цел до 2021г. добро екологично състояние. ИП ще доведе до изменение на хидроморфологичните характеристики и може да доведе до потенциално значително въздействие, според самата БДДР.

Тогава излиза, че всеки МВЕЦ изменя положително характеристиките на ПВТ и има потенциално значително положително въздействие върху водите и водните екосистеми, за да постигнем заедно с БДДР добро състояние от умерено. Парадоксът е възможен само в ДРБУ и никъде другаде по света.

 

Нещо повече - Мярка HY_11 с код на действие  HY_11_4  забранява цялостно преграждане на водното течение, а в описанието на ИП се предвижда точно това. Затова са и двете диги по бреговете на реката.

 

На базата на описаното дотук имаме специално послание до РИОСВ Враца.

Река Искър е подложена на убийствен натиск от водовземания за ВЕЦ до момента. За да се убедите, моля, да се запознаете с картата на действащите/сините точки/ и бъдещите/жълтите точки/ ВЕЦ по реката от следния линк:

https://dams.reki.bg/uploads/Docs/Files/HPP_at_the_Iskar_River.jpg

 

От Своге, до вливането в Дунав, има предвидени общо 35 парчета и ВЕЦ-овете стават един до друг. Между тях няма да тече река. Ето защо въобще не ги слушайте БДДР. Отчитането на кумулативни ефекти в случая с река Искър е крайъгълен камък на девет последоватебни жалби на сдружение Балканка до ГД Околна среда на ЕК и предстои наказателна процедура.

Моля, да предадете това на инвеститора, а така също и на евентуалните експерти по ОВОС, които ще напишат в доклада по ОВОС, че няма да има кумулативен ефект, та после да им се смее целия свят. Достатъчно сме се изложили вече с каскадата Среден Искър в Европа.

Моля, предайте на инвеститора също така, да се запознае най-внимателно с мерките от ЕО на ПУРБ, които БДДР е пропуснала да изпише, за да разбере, че ще си харчи парите напразно, защото дори и да успее да го пусне в експлоатация, после ВЕЦ-ът ще бъде спрян. Нещо повече, на този МВЕЦ не може да му се издаде нито разрешително за водовземане, нито за ползване на повърхностен воден обект.

Ако БДДР издадат разрешителните въпреки всичко, те ще бъдат атакувани в съда и ще паднат на базата на мерките в ПУРБ.

Това е и причината, с решение  РО-177/19.03.2018 на директора на БДДР да е било отнето разрешителното за водовземане на този ВЕЦ, понеже за ИП не са били спазени сроковете по разрешителното. Не ни е ясно как БДДР е решила през март да спази закона, а сега свенливо се увива, че ИП било полудопустимо. Не е допустимо и това си е!

И ако БДДР сега са осенени свише, че тази ВЕЦ трябва да се построи, при отнето разрешително за водовземане, тогава сега трябва да издадат ново разрешително за водовземане, а така също и разрешително за ползване на повърхностен воден обект.


Тогава им предлагаме да осмислят бъдещата си стратегия, ако ще се увиват  по същия начин и за останалите ВЕЦ по реката. Рискът от наводнения става невъобразим - идете си вижте останалите сега действащи ВЕЦ, че са пълни с тиня догоре, уважаеми от БДДР. Дори да не бяха, като се построят всичките, ще имате чудовищен проблем с филтрацията и покачването на нивото на подпочвените води, който е неразрешим. За това явление също трябва да се отчете кумулативен ефект, което не сте направили навремето, когато сте издавали безутешно всичките разрешителни!

 

По отношение на самата процедура на РИОСВ Враца относно ИП, се надяваме да бъде отчетено, че съгласно § 1. т.20 от ДР на ЗООС:

20. (изм. - ДВ, бр. 77 от 2005 г.) "Възложител на инвестиционно предложение" е обществен орган, физическо или юридическо лице, което по реда на специален закон, нормативен или административен акт има права да инициира или да кандидатства за одобряване на инвестиционно предложение.

 

В конкретния случай това означава, че за да се премине към процедура по ЗООС, за ИП трябва да има отстъпено право на строеж в коритото на реката с решение на Министерски съвет. Причината е, че коритата на реките и принадлежащите земи на реките са публична държавна собственост съгласно чл.11 във връзка с чл.13 и чл.31 на ЗВ, във връзка с § 1, алинея 1, т.27 и т.81 от ДР ЗВ.

 

Накрая на тази част отново молим РИОСВ Враца да прекрати процедурата за това ИП навреме и да обясни на инвеститора в приятелски разговор, да не си харчи парите напразно, дори за ОВОС. Алтернативно - инвеститорът да прецени шансовете си да се справи с всички препятствия, както те са описани тук, да прецени отново решението на БДДР за отнемане на разрешителното за водовземане, и тогава информирано да си хвърля парите на вятъра, без после да се оплаква от съдбата, защото имаме и такива случаи в практиката.

 

Оттук, насетне докладът не засяга РИОСВ Враца и, ако искат, могат да не четат, макар че е много интересен.

 

 

2. ВЕЦ Батошево 2 - Съобщение за издаване на разрешително за водовземане

http://www.bd-dunav.org/uploads/content/files/Razreshitelen%20rejim/Saobshtenia%20chlen62a%20ZV/2018/06.2018/PV4-00001.pdf

 

Ето това съобщение при бърз прочит представлява един принципен, много добре мотивиран, съставен и почти напълно законосъобразен документ. Към него имаме следните съвсем кратки бележки:

1. Няма дата на издаването, а това го прави временно незаконосъобразен, защото сроковете по него /за обжалване например/ не могат да започнат да текат. Ето защо молим, директорът на БДДР да издаде ново съобщение, с нов номер, дата и срок за обжалване, за да обмислим по-задълбочено с какви възможности разполагаме в четиринайсет дневния срок.

2. Разрешителното за водовземане е изтекло на 24.10.2015г, а сега сме 08.07.2018г. Това означава, че ВЕЦ Батошево 2 е работил незаконно почти цели три години и би следвало да търпи санкции по чл.200 от ЗВ за незаконно водовземане и незаконно ползване на ПВО. Ето защо молим, директорът на БДДР да ни уведоми на настоящия електронен адрес, какви санкции е наложил на нарушителя съгласно ЗВ. Ако е пропуснал, няма проблем - санкциите могат  да се наложат и сега, и това трябва да стане преди издаването на нови разрешителни.

 

                  

3. ВЕЦ Бели Вит - становище за допустимост на ИП за изграждане на рибен проход.

http://www.bd-dunav.org/uploads/content/files/Stanovista%20za%20Dopustimost/2018/05_2018/3339_29052018.PDF

 

Като се имат предвид препоръките относно избора на тип рибен проход, становището е прекрасно. Поздравяваме БДДР и ги даваме за пример на останалите БД!

Изпитваме и дълбоко удовлетворение от съвместните дългогодишни усилия, които сме положили по въпроса заедно с МОСВ и БД, а също така изказваме благодарност на тези членове от Работната Група по Наредбата за рибните проходи, които са застъпили теза, аналогична на нашата, за да се стигне дотук.

 

Е, има и една малка особеност, разбира се, но никой не е съвършен. Съгласно разрешителното за водовземане, минималното водно количество за ВЕЦ Бели Вит е 450 л/сек, а в описанието на ИП на стр.2 от горния документ става ясно, че рибният проход е оразмерен за преминаващо водно количество от 40 л/сек.

Ние уверено твърдим, че в случая цялото минимално водно количество от 450л/сек трябва да преминава през РП и от никъде другаде. Иначе рибите винаги биват привличани от основното течение, когато мигрират нагоре, и ако през РП текат само 40л/сек, а 410 литра протичат от някъде другаде, входът на рибния проход няма да го открие никой. Допълнително, за описаните в становището типове РП е необходими многократно по-голямо водно количество от 40 л/сек. Тъй като този ВЕЦ е деривационен, препоръчително е също така разположението на прохода да е от същата страна на реката като водовземните решетки, скоростта на водата при решетките да се ограничи до 0.5 метра в секунда, защото зоната е все още шаранова, и да се приложат допълнителни мерки за отблъскване на рибите от решетките и за привличането им към входа на РП в посока надолу, където скоростта на навлизане на водата трябва да е по-голяма от 0.5 метра в секунда.

 

Ето защо молим, БДДР да обмисли една корекция на становището за допустимост, като разпореди поне минималното водно количество да преминава изцяло през РП. Бентът на Скрибътна е култово препятствие за миграцията на рибите по реката. Понеже е нисък, стойността на новото съоръжение няма да е голяма и дайте да направим най-после един рибен проход в страната като хората, за да можем и ние да кажем най-после една добра дума за някой ВЕЦ и за някоя БД!

Мястото е супер подходящо за природосъобразен тип РП, който ще струва смешни пари.

Изразяваме съгласие настоящото ни становище да бъде препратено и на РИОСВ Плевен, за отразяване при процедурата по ЗООС.

 

 

4. ВЕЦ Радомирци и ВЕЦ Камен рид - становища за допустимост на ИП за изграждане на рибен проход.

Тук бележките са същите, както за ВЕЦ Бели Вит, с тази разлика, че изобщо не е уточнено какво водно количество ще преминава през рибните проходи, а трябва.

Минималното водно количество за ВЕЦ Радомирци е 470 литра в секунда, а

за ВЕЦ Камен рид - 940 литра в секунда. Затова и препоръките ни са същите, като за ВЕЦ Бели Вит.

 

Накрая на този доклад се извиняваме на останалите БД, че не сме изследвали и техните решения от близо два месеца, обаче бяхме страшно заети да възразяваме срещу промените в ЗВ и с други дела - детски училища, прожекции на филми, протести, пресконференции, участие в международни събития в чужбина и у нас, и прочее. Сега започнахме от БДДР и не ни стигна времето. Ще оправим пропуска в най-скоро време.

 

Предварително благодарим на всички за разбирането и съдействието.



вторник, 3 юли 2018 г.

Тайни промени в Закона за Водите целят да отслабят защитата на питейните водоизточници у нас

 В Комисията по Околна Среда и Води /КОСВ/ на Народното Събрание е внесен проект на ЗИД на ЗООС, чрез който се прави пореден опит за тайно изменение на Закона за Водите /ЗВ/. Ето линк към проекта на ЗИД на ЗООС:
>
> http://www.parliament.bg/bg/bills/ID/78108
>
> Промяната на ЗВ цели да отслаби защитата на питейните водоизточници в страната от замърсявания, сечи и застрояване в досегашните Санитарно Охранителни Зони /СОЗ/, чийто обхват и степен на защита ще бъде намален значително. Ето защо Сдружение Балканка внесе днес в деловодството на КОСВ към НС следното Възражение:
>
> Възразяваме срещу предложените в §39 и §40  от гореспоменатия ЗИД на ЗООС промени в Закона за Водите /ЗВ/, с които се налагат съществени изменения по отношение опазването на източниците на питейно битово водоснабдяване в страната. Досегашните Санитарно Охранителни Зони /СОЗ/, с техните три пояса, се заменят с охранителни зони и само един защитен пояс, който ще е много по-малък по обхват - очевидно в рамките на досегашния Пояс I на СОЗ или още по-малък. Поради тази причина ние намираме, че промяната ще доведе до значително отслабване на защитата в зоните за питейно битово водоснабдяване в страната.
>
> А през последните години се оказва, че е нужно обратното - крайно необходими са спешни мерки за засилване на защитата на питейните водоизточници. В медиите непрекъснато валят новини за поредното влошено качество на питейни води, повсеместно.
>
> Поради естеството на така описаната дотук промяна в ЗВ, свързана с режима на опазване на питейните води, в последващи параграфи на ЗИД на ЗООС са предложени още много промени в други закони - ЗЗТ, ЗУТ, ЗУО, ЗДПД и пр.
>
> И тук възниква първият основен проблем - освен тези нормативни актове, трябва да се въведат промени в още множество документи, които действат понастоящем, например ПУРБ 2016-2021 на всички РБУ в страната. В тези планове и/или в ЕО на ПУРБ има мерки, които са свързани със СОЗ и в тях дори е цитирана досегашната Наредба №3 от 16 октомври 2000 за СОЗ. ПУРБ и ЕО на ПУРБ не може да се изменят сега по никакъв начин.
>
> Допълнително на директорите на БД се възлагат задължения, с които басейновите дирекции не могат да се справят, поради липсата на капацитет.
>
> Следователно ще възникне невъобразима административна каша, ако промените в ЗВ се въведат сега и се направи нова наредба за питейните води, в противоречие с действащите ПУРБ.
>
> Оценка на въздействието на така предложения ЗИД на ЗООС е представена в приложение №1 към чл.16 от становище на Дирекция Модернизация на администрацията към МС - формуляр: ЧАСТИЧНА ПРЕДВАРИТЕЛНА ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО. В точка 1.3 на този документ много ясно е казано следното за досега действащите законови разпоредби:
>
> Не са извършвани последващи оценки на нормативния акт или анализи за изпълнението на политиката и резултатите от тях.
>
> Трябва да се отчете и че досегашните разпоредби на нормативната уредба по никакъв начин не противоречат на Рамковата директива за водите на ЕС. Както е цитирано и в мотивите, и в предварителната оценка на въздействието, РДВ препоръчва рисково базирания подход при очертаването на охранителните зони и този подход изобщо не е в противоречие с досегашната практика - ако бяха извършени последващите оценки, това щеше да се докаже.  
>
> На практика точно рисково базираният подход се прилагаше досега у нас - както за подземните източници на ПБВ, така и за повърхностните източници. Разликата спрямо РДВ бе, че у нас за повърхностните източници се осъществява тристепенна защита, като се прилага намаляване на ограниченията при отдалечаване от водоизточника, защото и рисковете от увреждане стават по-малки.
>
>  
>
> При новата промяна се очертават следните две възможности:
>
> Защитният пояс е в рамките на досегашния пояс I на СОЗ или по-малък, а останалата част от досегашните СОЗ остава без никаква защита.
> Защитният пояс покрива частично или изцяло досегашните СОЗ, с всичките три пояса. Тогава ограниченията за защита биха били прекалено строги и там, където това не е необходимо.
>
> Само един пример - язовирите. Ако цялата досегашна СОЗ на язовир Искър стане защитен пояс, това необосновано ще ограничи ползването на язовира, а ако остане само досегашният пояс I, защитата ще бъде необосновано отслабена.
>
> Ето защо ние намираме, че сегашната ни нормативна уредба без съмнение изпълнява изискванията на РДВ в рамките на Пояс I от досегашните СОЗ и предлага много по-добър рисково базиран подход в останалата част от досегашните СОЗ, просто защото рисковете намаляват с отдалечаването от водоизточника.
>
> В допълнение ще отбележим, че до края на годината предстои Fitness Check на Рамковата Директива за Водите. Подходът за защита на източниците на ПБВ е едно от най-слабите места в РДВ. Смятаме да го докажем при обсъждането именно с факта, че у нас защитата в нормативната уредба е по-строга и въпреки това непрекъснато губим източници на ПБВ, просто защото нормите не се прилагат правилно или въобще.
>
> Нещо повече - след проучване на сдружение Балканка сред Басейновите Дирекции се установява, че у нас все пак за източниците на ПБВ вече са определени СОЗ в между 30% и 50% от случаите в различните БД. Извършен е огромен труд и са изхарчени огромни средства. Сега всичко това трябва да се хвърли в коша и харченето на пари да започне отново. Сигурни сме, че преди да завърши новата дейност по определянето на охранителните зони и защитните пояси, нови промени в ЗВ и/или РДВ ще обезсмислят и тези усилия. Просто защото процесът ще е много бавен поради липсата на капацитет у Басейновите Дирекции, а РДВ със сигурност ще се промени в посока на засилване на защитата на питейните води, за да се спази по-добре Принципът на Предпазливостта от самата нея.
>
> Най-важното - когато директорът на БД ще определя бъдещите охранителни зони и защитни пояси, той ще бъде подложен на огромен корупционен натиск, включително и от така наречената от нас Телефонна корупция, което значи, че ще му се обади началника и ще му нареди зоната да не обхваща конкретна площ, за която има инвестиционни намерения определен човек, свързан с властта в момента! Такова нещо вероятно не може да бъде допуснато в разумните страни членки на ЕС, но у нас и сега е редовна практика.
>
> Допълнително отбелязваме, че в точка 3 от формуляра е направен опит за идентифициране на заинтересованите страни. Без да коментираме пълнотата на списъка, Ви уведомяваме, че за предложените промени на ЗВ през ЗИД на ЗООС огромната част от страните в списъка не е разбрала въобще и това си личи от подадените до настоящия момент становища. Дори и сдружение Балканка разбра прекалено късно за готвените промени.
>
> А причината за всичко това е само една - вредната практика на КОСВ да приема такива изключително важни промени в ЗВ през ЗИД на друг закон, понякога дори между първо и второ четене. Така се заблуждава обществеността, защото е практически невъзможно да се следят промени във всеки закон, който не засяга определена група заинтересовани лица, само защото чрез него е възможно тайно да се промени друг закон, който е важен за групата. Ето защо ние намираме, че промяната на ЗВ в частта от закона, която засяга източниците на ПБВ, може и трябва да стане само с отделен официален проект на ЗИД на ЗВ, който да се подложи на много по-добре организирано обществено обсъждане. Промяната на ЗВ трябва да стане едновременно с наредбата, която ще го допълва, при това без да противоречи на действащите ПУРБ. Така или иначе, изменението на ЗВ може ефективно да влезе в действие чак в периода на следващите ПУРБ, ако евентуално в тях бъдат описани охранителните зони. За тях ще повторим отново - Басейновите Дирекции нямат капацитет да се справят. Ако не сте получили отрицателни становища от тях, то е само защото не смеят да си признаят.
>
> За момента очевидната цел на изменението на ЗВ и начинът, по който е предложено, са свързани с отслабване на защитата на източниците на ПБВ, за да може лесно да се разрешават дейности, които увреждат водите, например: дърводобив, минно-добивни дейности, хидроенергетика в близост до питейни водохващания от повърхностни водни обекти, строителство по бреговете на язовирите и други подобни инвестиционни намерения. По тази причина се въвежда и споменатата по-горе административна каша, което ще доведе до пълно безвластие до края на 2021г. когато ще влезнат в сила новите ПУРБ, а и след това. Само си представете как промяната на ЗВ и наредбата са влезли в сила, а Басейновите Дирекции трябва да издават становища за допустимост спрямо действащите ПУРБ. С други думи - подобни промени в ЗВ могат да влязат в сила САМО едновременно с новите ПУРБ, а дотогава има достатъчно време за подробно обществено обсъждане, заедно и със съпътстващата наредба.

> Накрая Ви обръщаме внимание отново, че у нас има безбройни случаи на прекалено късно установено влошаване на качеството на питейните води. И причината не е в действащото законодателство, а защото то изобщо целенасочено не се спазва - не защото е неприложимо, а заради безбройните корпоративни интереси на замърсителите. Проблемът с чистотата на питейните води е много по-зловещ, отколкото е проблемът с чистотата на въздуха, в тежко нарушение на Рамковата Директива за Водите на ЕС. Истинското нарушение е във влошените качества на водата, а не в някакви дребни административни несъответствия.  

> И единственото, от което има крещяща нужда в момента, е изменение на Наредба №3 от 16 октомври 2000 за СОЗ, с което да се удължат сроковете в ПЗР на Наредбата. Поредица от министри нарочно не го правят това нещо и вече има загубени дела в съда, поради невалидност на учредяването на СОЗ след 2010г. Това изменение на наредбата, обаче, е задължение на министъра, а не на Народното Събрание или на КОСВ.

Ето защо Ви информираме, че Сдружение Балканка е в процес на изготвяне на следваща отделна жалба до ГД Околна среда на ЕК, във връзка с нарушения на законодателството на съюза по отношение на правата на населението за достъп до чиста питейна вода. Изхождайки от опита ни, сега ще представим много по-силни аргументи за последваща наказателна процедура, отколкото в досегашните ни жалби за ВЕЦ-овете, по които процедурата предстои в най-скоро време.

Водата е най-ценният обществен ресурс, а тази, която е подходяща за пиене, е безценна - някой ден за нея ще се водят войни. Молим, за по-отговорно отношение към нейното опазване!

Сдружение Балканка

13.03.2018г.

неделя, 24 юни 2018 г.

Доклад за наводнението в София и за ВЕЦ на територията на БДДР и БДЗБР


В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представяме доклад на сдружението относно ВЕЦ-ове в ДРБУ и ЗБРБУ.

 

На първо място преди доклада Ви информираме за още едно наше участие в национална телевизия след наводнението в София, заедно с проф.Рачев - виден наш климатолог от СУ:

https://nova.bg/news/view/2018/06/19/219234/%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%BB%D0%B8-%D0%B5-%D1%81%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F-%D0%B7%D0%B0-%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BD-%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%81/

 

За съжаление при Милен Цветков не ни стигна времето за едно от най-важните неща, а именно бъдещия ПУ на ПП Витоша. Понеже всички Вие се гласите 40% от площта на парка да стане зона за строителство и Пак да сечете на воля, Ви предупреждаваме най-настоятелно да не го правите!

Защото като изсечете и Витоша, следващото наводнение ще отнесе София в Дунава, заедно с всички Вас.

За нас тогава ще е слаба утеха, че ще покажем на цяла България Кой е Виновен! Предлагаме отсега на БДДР да включи мерки в ПУРН, защото някой ден Боянската и Дреновишката реки наистина ще отнесат София, понеже кметицата е учителка по руски и не знае, че има едно нещо, което се нарича "Дъждовна Канализация" и шахтите трябва да се чистят от време на време. И въпреки предупрежденията от горното интервю, никой не чисти шахтите вече пет дена след наводнението! Ето Ви доказателства от днес:

https://www.youtube.com/watch?v=QSMfO7avY6o&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=QXCNwWEBExs&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=_QoB7vjJ74E&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=-5V6XeYFzE4&feature=youtu.be

 

Затова предлагаме БДДР да уведомят кметицата за риска от наводнение на града и да й разпоредят да вземе мерки за привеждане поне на дъждовната канализация в експлоатационна годност.

 

Но, като се върнем на Витоша, специално за БДДР, които са дали положително становище за новия ПУ на ПП Витоша, споделяме следната информация - през 1983 г. Дреновишката река излезе от коритото си и сегашния булевард Петко Тодоров /тогава Младежки проход/ стана п л а в а т е л е н, от което в подлеза на Пенчо Славейков имаше жертви, без Витоша да е изрязана и при положение че тогава шахтите на дъждовната канализация се чистеха идеално, а градът беше два пъти по-малък! Тогава самият дъжд беше многократно по-силен, отколкото този от миналата седмица. Ако се случи сега такъв дъжд, София ще отплува.

По-важното - коритата на всички реки в София са вкарани в открити и покрити канали отдавна. Сеченията на тия канали са оразмерени при тогавашните условия - запазени гори по Витоша и множество мочурливи зони под околовръстното, които да служат за ретензионни обеми при наводнения. Понастоящем Витошката яка е напълно урбанизирана, а Витоша е под угрозата да бъде изсечена. Ако се продължи с това сечене и застрояване на самата Витоша, всички дъждовни и речни канали в София трябва да се преоразмерят наново - още повече като се имат предвид климатичните промени, които ще доведат до много по-неравномерни валежи.

Изслушайте най-внимателно какво казва проф.Рачев в горното интервю - каналът на Перловската река миналата седмица е бил пълен догоре, а дъждът не беше и наполовина толкова голям, колкото през 1983г.

 

Имайте го предвид това, когато решите, че ще сечете и застроявате още 40% от Витоша или ще я превърнете в една голяма ски писта - то ще доведе до още по-голяма неравномерност в оттока на реките в планината.

Затова - най-добре се откажете от новия ПУ на ПП Витоша навреме, призовавайки на помощ остатъците от достойнството си, хем и без това от старите Софиянци няма кой да Ви позволи да го направите това нещо.

 

На второ място в този доклад Ви обръщаме внимание на факта, че през промени в ЗООС е вкарана промяната на ЗРА за рибните проходи, за която Ви информирахме в предишен доклад. Представили сме в КОСВ предложения по този въпрос.

Надяваме се да ни поканят на обсъжданията в комисията и да ни дадат думата.

За тези от членовете на КОСВ, които не знаят, предстои наказателна процедура от ЕК във връзка с ВЕЦ-овете у нас. Промяната на ЗРА, ако не стане по-смислена, заедно със срамната промяна на чл.118ж от ЗВ, само ще ни утежнят положението и в скоро време ще трябва да ги променяте пак.

 

Специално за госпожа Ивелина Василева прикачваме следния линк, за да разгледа какво е бъдещото положение по река Искър и да види какъв ще е кумулативният ефект от 35 парчета едно до друго някой щастлив Божи ден, което тя и колегите й от КОСВ услужливо узакониха през промяната на 118ж от ЗВ:

https://dams.reki.bg/uploads/Docs/Files/HPP_at_the_Iskar_River.jpg

 

Ще Й обърнем внимание също така върху факта, че задбаражните езера на всичките съществуващи ВЕЦ по река Искър в момента са пълни с тиня, с надеждата да си представи наживо какво ще стане някой ден при висока вълна от проливни дъждове и снеготопене по поречието на най-дългата река на България.

Като стана дума за тиня, може би не би било зле компетентните БД да накарат гордите инвеститори в техните РБУ да я поизчистят малко, но ние не настояваме за това, освен ако не им остане малко време между писането на планове и програми - има се предвид времето на Басейновите Дирекции, а не на инвеститорите.

 

На трето място преди доклада Ви информирам за новата ни кореспонденция с Европейските финансови институции, които са финансирали ВЕЦ по нашите земи, но повече няма да финансират. За причините можете да се запознаете от следния линк:

https://dams.reki.bg/uploads/Docs/Files/POSITION_EIB_HYDROPOWER_GUIDELINE_DRAFT1.pdf

 

На четвърто място реди доклада Ви обещаваме изключителен медиен интерес относно Вашите скорошни и по-отдавнашни действия навсякъде по света. Има се предвид че интересът ще е навсякъде по света - най-много сред държавите основни донори на ЕС, а Вашите действия са си у нас, разбира се.

Ще поканим някоя от световните телевизии в скоро време да представи  постиженията Ви, като смятаме да обосновем посланието ни към ЕК да спрат да финансират корупцията у нас и ще използваме като примери за хипер безсмислено харчене на пари Цанков камък и най-вече Яденица, естествено, а така също и множество малки ВЕЦ, финансирани с Европейски средства. Ако ни остане време в предаването, пак ще се върнем на ПСОВ Душанци и на ПСПБВ Бързия. Обещаваме Ви до края на годината половин час в праймтайма на някоя от най-големите телевизии по света. Те ще Ви потърсят за коментар някой ден.

 

И сега към самия доклад:

 

26.05.2018г. ВЕЦ Черепиш на река Искър, на територията на БДДР.

Посещението е при нормално ниво на реката за сезона.

Негативната оценка на този ВЕЦ е заради кумулативния ефект с всички останали настоящи и бъдещи ВЕЦ в Искърското дефиле - това е престъпление срещу природата и реката.

Този ВЕЦ е много по-добре поддържан от каскадата Среден Искър.

Рибният му проход обаче е от неправилната страна на реката и преминава през тунел в стената, а това не е правилно.

Задбаражното езеро е започнало да се задръства от тинята.

За описаното можете да се убедите от данните, качени на нашия сайт:

https://dams.reki.bg/0321-dam/2018-05-26

 

 

09.06.2018г. мВЕЦ Баба Цвета на реките Градевска и Стружка, на територията на БДЗБР /кой го измисли това име за ВЕЦ???/

Посещението е по време на строителството.

Десният бряг на речното корито е ликвидиран напълно. Представлява разоран лунен пейзаж, с напълно унищожена крайречна растителност, в тежко нарушение на ЗВ!

Напорните тръбопроводи никога не трябва да се прокарват по бреговете  на реките. Предстои ерозия, а някой порой може да изкопае и отнесе целия тръбопровод.

Има пътища за тая работа. Как изобщо някой е одобрил тоя проект, и защо тръбопроводът е разположен в речното корито, което е публична държавна собственост, абсолютно не ни е ясно.

Рибният проход е неправилно проектиран и изпълнен. Типично за гордата Българска хидротехническа мисъл.

За описаното можете да се убедите от данните, качени на нашия сайт:

https://dams.reki.bg/0499-dam/2018-06-09

 

Накрая на този доклад настояваме по него да не се извършват проверки, които да докажат, че всичко е наред, защото нищо не е наред, както винаги.

 

Благодарим за разбирането и съдействието. Гответе се за въпроси на голяма чужда телевизия /най-вероятно Германска/ до края на лятото.


събота, 16 юни 2018 г.

Ужасен бараж на река Рилска

Огромен бараж за някакъв малък рибарник.  Баражът явно е стар и се намира точно под туристическия информационен център на Природен парк „Рилски Манастир".  Баражът е с очевидно отпаднала функция.  Водата са рибарника може да бъде доставяна и без подобно безумно и непреодолимо за рибите съоръжения

петък, 11 май 2018 г.

Ще има ли Европа „Синьо Сърце“ и след срещата на върха за Западните Балкани в София?



Ще има ли Европа „Синьо Сърце" и след срещата на върха за Западните Балкани в София?


Филм на Patagonia разказва за невидимата война за ресурсите на Западните Балкани и огромната социално-икономическа цена от лицемерната енергийна политика на ЕС

София, на 16 май (сряда) от от 19.00 часа в Дома на киното в столицата Сдружение риболовен клуб „Балканка" организира прожекция на въздействащия филм BLUE HEART /СИНЬО СЪРЦЕ/, след която ще има и дискусия с интересни гости.  Премиерата е ден преди срещата на върха между страните от Западните Балкани и ЕС, на която ще бъде одобрена спорна стратегия, която застрашава уникалните реки на региона:

Поредният прекрасен филм на Patagonia (световния лидер в туристическата екипировка) разказва за истинската битка, която местните хора на Балканите водят, за да запазят природата и поминъка си.  Балканите, където единствено в Европа има такова богатство на недокоснати от човека реки (около 30% имат напълно естествен характер), стават арена на поредния страховит сблъсък.  Лентата проследява епичната война между местните жители и хищническите интереси на едрите енергийни лобита в Европа и финансиращите ги банки.
От Сдружение „Балканка" акцентират, че по време на срещата на върха в София на 17 май, се очаква да бъде одобрена Регионалната стратегия за устойчиво развитие на хидроенергетиката в Западните Балкания, финансирана от ЕС.  Затова, освен прожекцията и дискусията с гости от региона, на следващия ден - 17 май от 9.00ч. сутринта риболовци и каякари излизат на протест пред НДКс настояване да се спре финансирането на корупцията и унищожението на реките.  От 11.00ч. пък в БТА се свиква пресконференция, с участието на партньорите в международната кампания за спасяването последните диви реки в Европа, както и гости от Македония, Босна и Херцеговина и Сърбия, каякари, експерти от CEE Bankwatch Network и други.

Местните хора, риболовци, каякари и НПО са притеснени, че спорната стратегия предвижда изграждането на 3 000 нови ВЕЦ в последните останали естествени реки в Европа.  За сравнение, през последното десетилетие в България бяха построени около 170 нови хидроцентрали, които практически ликвидираха живота в нашите реки.  Единственото устойчиво нещо при този модел на интензивно застрояване на все повече девствени кътчета е корупцията.  Така неефективни и доказано незаконни проекти получават финансиране от международни банки при ясното съзнание, че никога няма да генерират печалба, а инвестицията ще я плати цялото общество чрез сметките за ток и унищожена природа.  Правителствата пък осигуряват както политическа, така и финансова подкрепа в отговор на приета от самите тях стратегия по подобни прецеденти като язовирите Цанков Камък, Яденица и тн.

От Сдружение „Балканка" припомнят, че поради ликвидирането на живота в Българските реки, все повече риболовци и каякари прекарват отпуските си именно по реките на Западните Балкани.  Там те, наред с много други чуждестранни и местни туристи, остават значителни средства, като подкрепят местната икономика и се наслаждават на запазена природа по устойчив начин.  Риболовците смятат, че ако България иска да служи за пример за своите съседи, тя трябва да ги насърчи и да спомогне те да избегнат грешките, които ние допуснахме по пътя към ЕС.  Сред тях безспорно е стихийното развитие на ВЕЦ и съсипването на реките ни.  За това днес си струва да се запитаме Какво бихме направили, ако трябва да спасим последната дива река, течаща в близост до нас ?
Риболовците отправят и едно много ясно послание към Европейската Комисия:
"Спрете да финансирате Корупцията на Балканите!"


Допълнителна информация:
Риболовен клуб „Балканка" е сдружение на риболовци, които, въпреки скромните си доброволни усилия, вярват, че малкото живот, който все още е останал по реките у нас, МОЖЕ ДА БЪДЕ СПАСЕН.  За целта те ежеседмично информират държавните институции за всички нарушения, които срещат при излетите си по реките.  С цел по-доброто информиране на обществото за проблемите, но и за добрите примери, „Балканка" поддържат и сайт за наблюдение на действащите ВЕЦ - https://dams.reki.bg, където всеки може да си състави ясно мнение, базирано на нагледни снимкови и видео материали.

Филмът „Blue Heart" на Patagonia с режисьор Бритън Кайлует, продукция от Farm League, документира борбата на местните общности на Западните Балкани за спасяването на техните реки - последните диви и свободно-течащи реки в Европа. Един филм изпълнен с много емоции и заряд. Филм, който трябва да видите.
Официален трейлър https://www.youtube.com/watch?v=LadlBg9bmfg

Официални гости на прожекцията на 16 май: CEE Bankwatch Network; Patagonia; Global Water Partnership; Федерация на мухарите в България; Българско каяк общество; Българска рафтинг федерация.  Презентации ще изнесат: Сдружение Балканка - Димитър Куманов; Федерация на мухарите в България - Станислав Мънков; Българско Каяк Общество - Димитър Манев; CEE Bankwatch Network - Фиданка Бачева Макграт; Ана Чолович Лесоска – Македония; Наташа Црънкович - Босна и Херцеговина; Любомир Пейчич – Сърбия.

Карта на съществуващите и бъдещи проекти за ВЕЦ на Балканите:
 





сряда, 9 май 2018 г.

Покана от сдружение Балканка за съвместни дейности и доклад за образувано досъдебно производство за престъпления по чл.278в от НК

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, отправяме специална покана да се включите в две наши мероприятия, които предстоят в рамките на следващите трийсет дена.

 

Хронологично каним всички, включително министри и министър председатели, най-учтиво на:

 

1. Прожекция на филма BLUE HEART /СИНЬО СЪРЦЕ/ - 16 май/сряда/ от 19.00 часа в Дома на киното в София.

Организираме прожекция на поредния уникален филм на Patagonia /световния лидер в туристическото оборудване, а не регионът в Южна Америка/. Филмът е посветен на спасяването на последните диви реки на Европа, които се намират на Балканите, за съжаление вече не и у нас, благодарение на Вас. Предвид знаковите усилия на Сдружение Балканка, получили висока международна оценка, имахме честта да бъдем поканени като официален дистрибутор на филма, а ние сега каним Вас да ни помогнете малко.

 

С пълните подробности за събитието и за самия филм можете да се запознаете тук:

https://www.facebook.com/events/698133600577789/

 

Помощта, която се надяваме да получим от Вас, се изразява в следните действия:

 

На първо място - в популяризиране на събитието във Вашите среди - филмът съдържа много силни послания към ведомствата, отговарящи за реките на Балканите. Така например МОСВ и БД биха могли да си изпечатат официалния плакат за прожекцията /има го в горния линк/ и да го залепят на видни места във фоайетата на съответното ведомство или учереждение, за да могат всички да го видят навреме. Същото важи и за КОСВ към НС, на които също разчитаме, предвид нашите дългогодишни много добри отношения. Ако нямате къде да го изпечатате, просто молим Вие само да определите местата във фоайетата и да ни уведомите, ние ще имаме грижата за останалото.

 

На второ място - надяваме се да присъствате на прожекцията, която е на хипер удобно за всички Вас място - в Дома на киното. И не само да присъствате, но и да участвате в дискусията след филма, заедно с нашите международни гости, повечето от  които са световно известни личности и организации с огромен опит в областта на опазването на реките.

Датата на прожекцията - 16 май, 19.00 часа - е неслучайно избрана. Причината е, че на 17 май е срещата за Западните Балкани, където в отделен панел ще се обсъжда и един не добре обмислен документ, наречен Регионална стратегия за "устойчиво" развитие на хидроенергетиката на Балканите. Сигурни сме, че нашите представители в дискусията по документа, които със сигурност произхождат от Вашите среди, ще защитят правилната теза, че в мижавата микрохидроенергетика няма абсолютно нищо устойчиво, освен унищожението на реките в нарушение на обществения интерес от съхранение на природата, само за печалбата на съвсем малко на брой частни лица.

 

На трето място - предвид всеобхватната експертиза на сдружението по отношение "устойчивостта" на малките ВЕЦ-ове /а и на големите/, се надяваме да ни поканите да участваме и ние в обсъждането на така наречената Стратегия, за което предварително Ви благодарим. Гарантираме, че ще бъдем конструктивно аналитични в оценката си за документа, тоест много полезни за неговото отхвърляне. За да се отхвърли тя без колебания, толкова повече намираме за необходимо българските участници в обсъждането й да са изгледали филма предния ден, за да добият ясна представа за безсмислието на Стратегията и за обречеността на нейните цели.

 

На четвърто място - на следващия ден след прожекцията - 17 май, организираме един от нашите обичайни малки, но справедливи протести във връзка с приемането на Стратегията.  Мястото този път е пред пилоните на НДК, а часът е 9:00 сутринта. Ще има много чуждестранни и наши медии и се надяваме някой Ваш отговорен представител да се присъедини към нас, за да отговори на въпросите на медиите. И после заедно ще можем да отидем да обсъдим и отхвърлим стратегията.

 

На последно място по тази точка, моля, побързайте да си купите билети за филма предварително, защото местата в киното са ограничени.

 

 

2. Детско речно училище - Рибарица, 02. юни 2018.

Каним всички представители на МОСВ, БД и РИОСВ, а така също и КОСВ към НС, да се включат в събитието. Тези от Вас, които имат малки деца или юноши, задължително да ги доведат, обаче могат да дойдат и всички останали, защото ще има много работа. Събитието се състои първо в почистване на речното корито от боклуците в него, после в зарибяване с Балканска пъстърва, после в лекция за речните обитатели - видове риби и всички други видове водни животни в река Бели Вит и най-накрая в демонстрация на риболовни техники и обучение на децата от най-големите майстори на пъстървовия риболов в света.

 

Събитието е наистина уникално. Тези от Вас, които се включиха миналата година, много добре знаят, останалите могат да добият представа от следния линк:

http://forum.balkanka.bg/viewtopic.php?f=5&t=152

Моля, да ни изпратите списък с участващите от Ваша страна деца и тяхната възраст, за да можем да съобразим подаръците за тях съответно. Деца без родители не могат да бъдат приемани.

 

Тази година ние планирахме такива детски училища на територията на всяка БД. Но след абсолютно несправедливата загуба на делото във ВАС за спасяването на река Яденица от Вас, финансовото състояние на сдружението е незавидно в момента и не можем да си позволим финансови разходи не за още три детски училища, а даже за само още едно.

Но тук се сещаме да Ви предложим следното нещо за догодина - ако Вие решите да покриете разходите, ние догодина ще Ви представим план сметка какво трябва да купите и какво трябва да осигурите, и тогава ще можем да направим такива училища на избрана от всяка БД река. Иначе вероятно ще си останем само с Рибарица, тъй като финансовото състояние на сдружението няма изгледи да се подобрява за вбъдеще.

Моля, да обърнете внимание - ние ще Ви кажем какво трябва да купувате и ще представим план. Няма вариант, в който Вие ни превеждате средства, не само поради многопластовите ни отношения, но и защото не искаме да получаваме средства от Вас по какъвто и да било начин, за да съхраним самоуважението си, а и поне докато Басейновите дирекции се придвижват яхнали Лада Ваз 2107. Финансиране ще можем да получаваме от Вас едва тогава, когато установим, че стоим заедно от една и съща страна на реката.

 

3. Досъдебно производство за престъпление по чл.278в от НК

Получили сме уведомление от Окръжна прокуратура Пазарджик относно наш добронамерен сигнал за "почистването" на река Яденица. С уведомлението на прокуратурата можете да се запознаете от следния линк:

http://gallery.balkanka.bg/d/17490-1/IMG_1664.JPG

Изразяваме надежда прокуратурата да не установи нарушения от страна на органите на МОСВ - БДИБР или РИОСВ Пазарджик, след като ние споделим известни колебания относно някои предполагаеми бездействия на тези учереждения.

Още повече се надяваме, каквото и да било финансиране съгласно чл.140 ал.3 от ЗВ на поредното унищожение на участъците от река Яденица, да е било прекратено навреме от представителите на МОСВ в междуведомствената комисия. Иначе ще се окаже, че престъплението дори е финансирано от държавата, което не би могло да учуди никого, най-малко нас...

 

Накрая, предвид решението на Европейския съд за нарушения на законодателството на ЕС от МОСВ във връзка с ЗЗ Рила Буфер, Ви отправяме официална покана да преразгледате Решението на министъра за одобряване на докладите по ОВОС/ОС за бъдещия в минало време язовир Яденица. Злощастното ИП трябва да се оцени в светлината на въздействието му върху ЗЗ Рила Буфер за птиците и за местообитанията безусловно. Бяхме Ви обърнали изрично внимание по този въпрос във възражението, което Вие отхвърлихте навремето малко безотговорно. Гьолът попада изцяло в зоната за местообитанията, а изходът на тунела към язовир Чаира е в непосредствена близост до зоната за птиците - на по-малко от сто метра от нея, и там ще има взривове.  Предстои да уведомим подробно ЕК по въпроса, за да обосновем поредната настоятелна покана да престанат да финансират корупцията у нас като цяло, и в частност - недоразумението язовир Яденица.

 

Надяваме се да се включите в акциите ни по първите две точки и поканата за преразглеждане на ОСВ за язовир Яденица.

Предварително благодарим за разбирането и съдействието.


ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ