.Посетете основния ми блог РЕКИ.БГ

сряда, 5 декември 2012 г.

Дело за ВЕЦ Тешово

Много интересно дело за ВЕЦ над с. Тешово


Решение № 1560

към дело: 20127030700567
Дата на заседание: 05/10/2012 г.
Съдия:Ваня Вълкадинова
Съдържание

и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.99,
ал.6 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ по жалба на Кметския
наместник на с. Т. срещу Решение № БД-11-ПР/2012 г. на Д. на Р. – Б. за
преценяване необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху
околната среда на инвестиционно предложение "Изграждане на МВЕЦ с водохващане
на река Мътница на кота 1095 м и сградоцентрала на кота 925 м, землище на с.Т.,
община Х., област Б.".
С жалбата оспорващият е поддържал становище за незаконосъобразност на решението
поради противоречие с материалноправните разпоредби, развито като оплакване за
очаквано значително въздействие върху околната среда при реализиране на
инвестиционното предложение.


В първото по делото съдебно заседание жалбоподателят е пояснил изрично, че не
оспорват оценката на риска за екосистемата в естествената околна среда.
Ответникът, чрез процесуалния си представител, е оспорил жалбата по основанията
за отмяна на решението. Поддържал е, че са спазени изискванията на специалния
закон – чл.14, ал.2 от ЗООС, Глава шеста от ЗООС и чл.93, ал.4 от ЗООС.
Защитено е становището по решението за липсата на необходимост от извършване на
ОВОС поради липсата на вероятност инвестиционното предложение да доведе до
значително въздействие върху компонентите на околната среда.
Заинтересованата страна изразява становище за неоснователност на жалбата.
От анализа и оценката на събраните писмени доказателства съдът прие следното за
установено:

Производството пред административния орган е открито с уведомление вх. №
1812/09.06.2010 г., подадено от "А. Е. БВ" ООД /л.109/. С писмо изх. №
1812/09.06.2010 г. Директорът на Р. – Б. е поискал от инвеститора да представи
становище от Басейнова дирекция "Западнобеломорски район " – Б. /БДЗР/
становище относно допустимостта на намерението спрямо Плана за управление на
речните басейни, както и информация относно одобрени/разрешени други намерения
в близост до инвестиционното предложение /л.108/. В отговор е изразеното с
писмо изх. № П-01-3/03.08.2010 г. становище на БДЗР – Б., че местоположението
на инвестиционното предложение попада във воден обект Сухата река, която е част
от водно тяло BG4ST200R076, за което в Плана за управление на речните басейни в
ЗБР е записана забрана за изграждане на нови ВЕЦ /л.107/.
В отговор на допълнително представена от дружеството информация БДЗР – Б. е
изразила становище, че инвестиционното предложение за изграждане на МВЕЦ на р.
Мътница при посочените нови географски координати попада върху два леви притока
на р.Мътница с код на водното тяло BG4ME400R112, като заявените за застрояване
участъци от водното тяло попадат в зона за защита на водите по чл.119а, ал.1, т.
5 от Закона за водите, посочена в Раздел VІІ-Програма от мерки /обща част/,
Приложение VІІ.21 на ПУРБ на ЗБР, а именно защитена зона BG0001028 Среден Пирин
– Алиботуш и съгласно приетия План за управление на речните басейни в ЗБР е
записана забрана за изграждане на нови ВЕЦ – писмо изх. №ДОИ-01-3 /л.106/.
С писмо изх.№ 24171/25.08.2010 г. от Р. – Б. са поискали допълнителна
информация във връзка с искането да се извърши оценка за съвместимост на
инвестиционното предложение по реда на глава трета от Наредбата за ОС /л.
103-104/.
С вх. № 2808/28.09.2011 г. в Р. – Б. е постъпило искане от "А. Е. БВ"
ООД – Б. за издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване
на ОВОС за инвестиционно предложение "Изграждане на МВЕЦ с водохващане на река
Мътница на кота 1095 м и сградоцентрала на кота 925 м, землище на с. Т., община
Х., област Б." /л.72/. Към искането е приложена информация по Приложение № 2 на
Наредбата за ОВОС, становище от БДЗР – Б. /писмо изх.№ П-01-3/28.03.2011 г./,
писма от Кмета на община Х. и Кмета на с. Т., че уведомлението е разлепено на
информационните табла и към 19.08.2011 г. не са постъпили възражения от
заинтересовани лица /л.88 и 89/, съгласие на ДГС – Гоце Делчев за реализиране
на инвестиционното намерение /л.90/.
Във връзка с искането за преценка на необходимостта от извършване на ОВОС
Директорът на Р. – Б. е изпратил искане до Д. на БДЗР – Б. за становище на
основание чл.4а, ал.1 от Наредбата за ОВОС относно допустимостта на
инвестиционното предложение спрямо утвърдения план за управление на речните
басейни /писмо на л.70/.
В отговор е получено становище, че инвестиционното предложение е допустимо
спрямо Плана за управление на речните басейни в Западнобеломорски район /2010 –
2015 г./ с мотиви, че по подадени параметри е идентично на разрешеното с
Разрешително за водоползване № 1416/23.01.2003 г., издадено на "Роуд
инженеринг" ЕООД – Б. преди утвърждаване на ПУРБ на Западнобеломорски район за
басейново управление и уточнението, че за същото водно тяло река Мътница с
място на водовземане кота - 780 м и място на водоползване – кота 667 м, е
издадено разрешително за водовземане и ползване на воден обект №
41140100/03.06.2011 г. на "Мътница 09" ООД с цел производство на ел.енергия
/писмо на л. 69/.
С писмо изх.№ 2808/3/31.10.2011 г. от инвеститора е поискана допълнителна
информация по Приложение №2 на Наредбата за ОВОС /л. 66-67/.
С писмо вх.№ 2808/6/20.02.2012 г. дружеството е представило допълнителна
информация – становище на "ЧЕЗ Разпределение България" /л.49/, ПУП – ПЗ за
имот № 016078 /л. 50-52/, скици проект на засегнатите имоти със списък /л.
53-61/.
С писмо изх.№ 2808/7/24.02.2012 г. е поискано становище от Регионална здравна
инспекция – Кюстендил по отношение на степента на значимост на въздействието и
риска за човешкото здраве на инвестиционното предложение /л. 46/.
В отговор е получено писмено становище по писмо изх. №1017/13.03.2012 г. /л.
43/, че не може да се определени необходимостта от извършване на ОВОС на
инвестиционното предложение поради липсата на информация за водоснабдяването на
обекта с вода на питейно – битови цели, съответстваща на изискванията на
Наредба № 9 за качеството на водата, предназначена за питейно – битови цели /л.
43-44/.
С оспореното Решение № БД – 11 – ПР/09.04.2012 г. Директорът на Р. – Б. се е
произнесъл по уведомлението, като е приел да не се извършва ОВОС на
инвестиционното предложение. Решението е поправено с Решение № БД-11-ПР-
1/21.05.2012 г. за поправка на очевидна фактическа грешка относно координатите
на водохващането и сградата.
Решението е обявено на дружеството с писмо изх. № 2808/10/10.04.2012 г. /л.42 и
обратна разписка на л.43/, на Кмета на Община Х. и Кметския наместник на с. Т.
с писмо изх. № 2808/11/10.04.2012 г. /л.40/, връчено на последния на 17.04.2012
г. /обратни разписки на л.41/ и е обявено публично на уеб страницата на Р. – Б.
на 11.04.2012 г. /Приложение №1 на л.38/ и със съобщение на информационното
табло на Р. – Б., поставено на 10.04.2012 г. /л.36/.
На 02.05.2012 г. в Р. – Б. е постъпило писмено възражение от жители на селата
Т., П., Л. и Г. /л.30-33/. Възражението е постъпило и от Кмета
на община Х. вх. № 2808/13/07.05.2012 г. /л.34/.
Решението е обжалвано от Кметския наместник на с. Т. пред Министъра на околната
среда и водите и потвърдено с Решение № 198/16.07.2012 г./ л.27/, съобщено на
28.07.2012 г. /обратна разписка на л.26/.
При тези факти от правно значение за преценката по чл.159 и чл.168, ал.1 вр. чл.
146 от АПК съдът прие следното:
Жалбата е подадена по пощата на 10.08.2012 г. /плик на л.24/ - в срока по чл.
149, ал.1 вр. ал.3 от АПК, считан от датата на обявяване на решението на
Министъра на околната среда и водите на 28.07.2012 г.
Жалбата изхожда от кметски наместник - орган по смисъла на чл.46а, ал.3 от
ЗМСМА и представител на "засегната общественост" по смисъла на чл.2, § 5 от
Конвенцията за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на
вземане на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда,
каквито са жителите на с.Т., и в този смисъл от субект с право на оспорване.
С оглед горните съображения и отсъствието на други от пречките по чл.159 от
АПК, жалбата е допустима за разглеждане.
Разгледана по същество, същата е и основателна.
Оспореното решение е издадено от Д. на Р. – Б. – компетентен орган по смисъла
на чл.93, ал.3 вр. ал.1, т.1 от ЗООС.
Инвестиционното предложение попада в приложение № 2 от ЗООС и подлежи на
преценка за необходимостта от извършване на оценка за въздействието върху
околната среда съгласно чл.93, ал.1, т.1 от ЗООС. Доколкото част от елементите
е предвидено да бъдат реализирани в границите на защитена зона BG0001028
"Среден Пирин – Алиботуш" за опазване на природните местообитания и на дивата
флора и фауна и на защитена зона BG0002078 «Славянка» за опазване на дивите
птици, обявена със Заповед № РД-751/24.10.2008 г. на Министъра на околната
среда и водите, инвестиционното предложение подлежи на преценка за вероятна
степен на отрицателно въздействие върху предмета и целите на опазване на
защитените зони по чл.2, ал.1, т.1 от Наредбата за условията и реда за
извършване на оценка за съвместимост на планове, програми, проекти и
инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони,
както и на преценка за допустимост съгласно чл.12, ал.2 от Наредбата. В тази
връзка следва да бъдат разглеждани и възраженията в жалбата за съответствието
на дейността с изискванията за опазване на околната среда и въздействието й
върху водния обект, макар и да са относими към производството по издаване на
разрешително за водовземане.
В случая не е спорно, че инвестиционното предложение попада върху водно тяло
BO4ME400P112 – р. Мътница – от изворите й до вливане в р.Места, и защитена зона
с уникален код BG0001028 "Среден Пирин – Алиботуш" и подлежи задължително на
проверка за допустимост съгласно чл.12, ал.2 от Наредбата за ОС. Според
регламентирания режим в Раздел VІІ "Програма от мерки", Приложение VІІ.21 от
ПУРБ Западнобеломорски район 2010-2015 г., в зоната е въведена забрана за
изграждане на ВЕЦ с оглед значителния кумулативен негативен ефект на
съществуващите въздействия в зоната по водни тела. В този смисъл
инвестиционното предложение е недопустимо за реализиране спрямо ПУРБ в
Западнобеломорски район 2010-2015 г., като тази преценка е независимо от
изложените от органа съображения, че като параметри на застрояването
инвестиционното предложение е идентично на прекратеното разрешително за
водоползване на "Р. и." ЕООД – Б.. Забраната по ПУРБ 2010-2015 г. за
зоната е абсолютна и не допуска изключения, поради което и е недопустимо
разширително тълкуване в изложения от органа смисъл. Дори и прекратеното
разрешително за водоползване да е взето в предвид при оценката на натиска върху
водните тела при разработване на ПУРБ 2010-2015 на Западнобеломорски район за
басейново управление, органът не е отчел издаденото разрешително за водовземане
и ползване за същото водно тяло – река Мътница с титуляр "Мътница – 09" ООД с
цел производство на ел.енергия /вж. писмо на БДЗР – Б. на л.69/, с оглед
обсъждането на кумулативния ефект. Становището е в противоречие и с
предвидените за зоната мерки за намаляване на негативното въздействие върху
местообитанията – включително премахване на част от съществуващите натоварвания
- ВЕЦ, и недопускане на нови негативни хидрологични промени – ВЕЦ, баластриери,
водохващания и др. Наличието на изрична забрана за реализиране на
инвестиционното предложение спрямо режима на защитената зона, в която се
предвижда неговото реализиране, налага извод за незаконосъобразност на приетото
от административния орган с оглед разпоредбата на чл.13 от Наредбата за ОС.
Тази недопустимост го обвързва да се произнесе, като прекрати процедурата по
оценката за съвместимост.
Извън изложеното следва да се посочи, че при преценката да не се извършва ОВОС
Директорът на Р. – Б. е игнорирал напълно факта, че за река Мътница е издадено
разрешително за водовземане с цел производство на ел.енергия №41140100/03.
06.2011 г., с което са нарушени изискванията на чл.7, ал.1, т.2 от Наредбата
за ОВОС, както и нормата на чл.16, т.1 вр. чл.40, ал.4 вр. ал.3 от Наредбата за
ОС, съгласно които вероятната степен на въздействие на инвестиционното
предложение се извършва въз основа на кумулативното въздействие с други
планове, програми и проекти. Пренебрегването на посочения критерий опорочава
заключението на Д. на Р. - Б., че оценка на въздействието върху околната среда
за инвестиционното предложение не следва да се извършва, както и извода, че
инвестиционното намерение няма да окаже значително отрицателно въздействие
върху предмета и целите на защитените зони.
По изложените съображения за незаконосъобразност на решението, жалбата за
неговата отмяна е основателна, но искането за разноски по чл.143, ал.1 от АПК
не може да бъде уважено с оглед, че осъществената адвокатска защита по делото е
безплатна според представения договор за правна защита и съдействие /л.122/.
Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, пр.2 от АПК съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № БД-11-ПР/2012 г. за преценяване на необходимостта от
извършване на оценка за въздействието върху околната среда на Д. на Р. – Б.,
поправено с Решение № БД-11-ПР-1/21.05.2012 г. на Д. на Р. - Б..
Решението може да се обжалва и протестира пред Върховен административен съд на
РБългария в 14-дневен срок от уведомяване на страните за неговото изготвяне с
връчване на преписи.


Административен съдия: /п/ Ваня Вълкадинова

Вярно с оригинала!
ИГ


File Attachment Icon
7936E081F18FB9B5C2257AAA0031CA81.rtf

вторник, 4 декември 2012 г.

Мнения от Форума

пуснаха новия скапан ВЕЦ... абе .. няма ги рибите вече ...

Само да допълня . Мухарлък без реки няма !!! Ако почнат да правят масово ВЕЦ-ове пак ли ще ми забраните да пиша ??? Понеже не е по темата . Но е свързано с нас и нашето хоби ( според мен ). А къде е река Въча а ??? А Широколъшка река ?? С изобилие от пъстърви (някога) ... Или ще се откажете напълно от мухарлъка поради липса на реки . Много мълчим според мен затова се унищожава всичко а Българинът си трае . Но както желаете . Спирам да пиша по тази тема . Щом не ви харесва и сте се примирили.

Ако дотогава има оцелели такива реки от тъпите и грозни ВЕЦ-ове. Но така е като никои не протестира . Ето сега са приели закон за горите и ски пистите .... пак ще си мълчим НАЛИ ? Ще иссекът и останалите Родопи за да направят нови писти които не са ни необходими но кои да протестира . Няма кои. Жалко

А влиянията на този мини-ВЕЦ и още един на Давидсковката река,се усещат върху р.Арда в участъка й преди вливането в яз.Кърджали.Онзи участък от много години си беше желано и предпочитано място за риболов на много видове риба,но сега там нивото на водата в реката започна да се променя по няколко пъти на ден,та...

Откакто ги има тези двата ВЕЦ-а, реката е съсипана ... не го казвам само на база емоция, имам късмета да ходя чат-пат в този район и поназнайвам тва-онова. В началото на Юли направих хубав риболов където реките се сливат, но не беше такова маловодие. В момента водата е малко, постоянно играе заради ВЕЦ-овете и местните джигити пълнят буркани на поразия ... грозна картинка. Долу под Вишнево до Гълъбовския участък красотата на природата компенсира всякакви капризи на рибата, така че имаш ли възможност, отивай и се кефи на природни красоти.

четвъртък, 29 ноември 2012 г.

Дело ВЕЦ Караш

Р Е Ш Е Н И Е   

http://www.asvratsa.court-bg.org/img/File/Vlezli%20Aktove/01-09/0061d808/333b2708.HTM

 

гр. Враца, 20.  12.  2008 г.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Враца, V-ти състав, в открито  заседание на  27. 11. 2008г.  / двадесет и седми ноември   две  хиляди  и  осма година/   в състав:                                                                         

                                                                            Адм. съдия: Т.  М.

 

         при секретаря Д.В., като разгледа докладваното от съдията  адм. дело № 333 по описа за 2008 г.  и за да се произнесе, взе предвид следното:           

 Производството е образувано по жалба на  СДРУЖЕНИЕ ЗА ДИВА ПРИРОДА"БАЛКАНИ", със седалище гр.София, представлявано от Андрей Николаев Ковачев ПРОТИВ Решение №ВР 1-2/2007г.на Директора на РИОСВ гр.Враца, с което е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение: "Изграждане на малка ВЕЦ"Караш" на р.Малки Искър, землището на с.Караш, общ.Роман, обл.Враца, по първи вариант" с възложител ЕТ"Йокрацес-2"-гр.Роман.

В жалбата се изтъкват доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, поради противоречие с материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му.

 Ответника по оспорването, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли същата да бъде оставена без уважение, а атакуваното решение бъде потвърдено.

            Заинтересованите страни : ЕТ "Йокрацес-2"-Красимир Йотов Стоянов, със седалище и адрес на управление гр.Роман и общ.Роман, чрез процесуалните си представители оспорват жалбата и искат потвърждаване на оспореното решение.

            Съдът след като обсъди доказателствата по делото и доводите на страните приема за установено следното:

             Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК и се разглежда след връщането му на първоинстанционния съд от ВАС по реда на касационното производство.              

             Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

             На 16.03.2006г. заинтересованата страна"Йокрацес-2", със седалище и адрес на управление гр.Роман е направила искане за преценка за необходимостта от извършване на ОВОС за инвестиционно предложение за малка ВЕЦ"Караш" на р.Малки Искър, в землището на с.Караш, общ.Роман. С решение №ВР-7-ПР/2006, ответника по жалбата е наредил да се извърши оценка на въздействието на околната среда, включващо и оценка за въздействието върху защитени обекти за описаното по-горе инвестиционно предложение, с подробно изложени мотиви предвид обстоятелството, че зона"Бебреш" с код БГ 0000374, определена по Директива-92/43 ЕЕС за хабитатите е предложена за включване в европейската екологична мрежа-Натура 2 000, като потенциално защитена зона. На основание чл.93, ал.3 и ал.5 от ЗООС е изготвен доклад за оценка на въздействието на инвестиционното предложение върху околната среда, вкл. и върху потенциално защитената зона "Бебреш" от лицензирани експерти. Изготвения  доклад е  съобразен с предмета и целите на опазване на защитената зона.

               На 20.07.2007г. е проведено обществено обсъждане на доклада за ОВОС в общинската администрация Роман, представени са и положителни становища от общ.Роман и Кметство с.Караш. На 04.09.2007г. е проведено заседание  на Експертен екологичен съвет към РИОСВ–гр.Враца, на което е одобрено осъществяването на инвестиционното предложение.

            На основание чл.99, ал.2 от ЗООС и чл.19,ал.1 от Н-бата за условията и реда за извършване на оценка на въздействие върху околната среда, Директора на РИОСВ-Враца  одобрява осъществяването на инвестиционното предложение със съответните указания при проектирането, съобразно изискванията на ЗБР.  Атакуваното решение № ВР 1-2/ 2007г. е оповестено чрез средствата за масова информация чрез публикация във в-к "Дневен труд" на дата 22.09.07г., чрез Интернет страницата на РИОСВ-Враца и чрез поставяне на информационното табло в сградата на същия.

             АС-Враца с решение, постановено по адм.дело №330/2007 г.е приел, че при постановяването на обжалвания АА не са допуснати съществени процесуални нарушения, решението е съобразено с материалния закон, поради което е отхвърлил жалбата, като неоснователна.

             По касационна жалба на Сдружение за дива природа "Балкани", ВАС  с решение постановено по адм.д. №5267/2008г.е отменил решението на АС-Враца, с което е отхвърлил жалбата и е върнал делото за ново разглеждане, с указание по тълкуването и прилагането на закона, включващо изясняване степента на засягане на природните местообитания и местообитанията на видовете, предмет на опазване в цялата защитена зона, съобразена ли е извършената оценка за съвместимостта на ИП с предмета и целите на опазване на потенциално защитената зона, съобр.изискванията на чл.31-33 от ЗБР.

            При новото разглеждане на делото с Разпореждане от 08.10.08г. е назначена  специализирана екологична  експертиза - в.л. ст.н.с. И.М.Р., който след задълбочена преценка дава заключение, че реализацията на ИП ще окаже известно въздействие върху местообитанията и популациите на видовете, предмет на опазване на защитената зона, но въздействието ще бъде незначително, като при изпълнение на мерките, предписани от компетентния орган в оспореното решение това въздействие ще бъде до голяма степен компенсирано.

           В мотивите към заключението си, както и устно в с.з. изяснява, че одобрения вариант на ИП не засяга растителни и животински видове от прил. № 3 от ЗБР, тъй като те не са установени на територията на площадката, избрана за МВЕЦ"Караш". Засягането на местообитанията е чрез намаляването на площите на някои от тях, а на животинските видове  чрез временното им обезпокояване. Засягането им е незначително.           

            Влиянието на ИП върху приоритетните за опазване в защитената зона  местообитания ще е незначително.Изразява се в известно намаляване площта на местообитание 91 ЕО-Алувиални гори. Намаляването на площта е вследствие залята територия от формирането на задбаражно огледало, при което от една страна: площите не са изцяло заети от местообитание 91 ЕО, а от друга страна - намаляването може да бъде компенсирано и възстановено напълно чрез засаждането на защитените видове.

           За поточния рак няма фактори, които да му пречат да обитава, както под, така и над бента, върху който ще се изгражда МВЕЦ, поради което тя няма да повлияе върху числеността на популацията му или да ограничи площите на местообитание му.Видът се повлиява негативно при химични и температурни промени, каквито не се очакват.

           Рибните популации в р.Малки Искър са детайлно разгледани в ДОВОС/стр.80-83/.Стоящите води зад бента са бавно  течащи, което ще се отрази върху балканската кротушка, балканския щипок и черната мряна. Предвидения рибен проход, където непрекъснато минават големи водни количества ще дава възможност за миграционни придвижвания по време на размножителния им период, през който миграции ще извършват и други видове

              Реализацията на обекта няма да предизвика значими въздействие върху основните елементи на защитената зона,като въздействието е само локално в частта, с която се засяга защитената зона. В останалата част зоната не се засяга  и няма въздействие върху местообитанията 91 ЕО-алувиални гори, описани в европейската директива за местообитанията. Въздействието върху околната среда като цяло е незначително, вкл. върху защитената зона.

              При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:                

              Съгласно изричната разпоредба на чл.168, ал.1 от АПК от компетентността на съда е да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално-правните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона.

              Предмет на настоящото производство  е  Решение № ВР 1-2/2007г.на Директора на РИОСВ гр.Враца, с което е одобрено инвестиционно предложение" Изграждане на МВЕЦ"Караш" на р.Малък Искър в землището на с.Караш, общ.гр.Роман, първи вариант", като съдът намира, че  същата  е издадена от компетентен орган в рамките  на  предоставените  му  от  закона  правомощия. Оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения срок.

               Разгледано по същество, оспорването е неоснователно по следните съображения:

               Съгласно р-бата на чл.32 от ЗБР, компетентния административен орган съгласува инвестиционното предложение само, когато заключението на оценката за въздействието на същото върху природните местообитания и местообитанията на видовете, предмет на опазване на защитената зона няма да бъде значително увреден.Основния критерии и минимален такъв по който  следва да се прецени степента на увреждането е отношението на площта на местообитанията-предмет на опазване в съответната защитена зона с спрямо тяхната площ в дадената защитена зона. /чл.32, ал.2 от ЗБР/.

                 В тежест на административния орган и лицата за които оспорения административен акт е благоприятен е  да установят фактическите основания, посочени в него и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.От надлежно приетата и неоспорена от страните експертиза се установява по един категоричен начин, че при издаването на оспорения административен акт не са допуснати нарушения на материалния закон.Налице са изискванията на чл.32 от ЗБР за съгласуване на инвестиционното предложение, тъй като безспорно се установи по делото, че реализирането му няма да укаже значително въздействие върху местообитанията и популациите на видовете, предмет на опазване в потенциално защитената зона "Бебреш" с код БГ 0000374 по Директива 92/43/ЕС за местообитанията, предложена за включване в Европейската екологична мрежа"Натура 2000". При изпълнение на мерките за намаляване и предотвратяване  на вредните въздействия, предписани в Решение № ВР 1 -2/2007г. на Директора на РИОСВ Враца, незначителното въздействие върху тях до голяма степен ще бъде компенсирано.

              Решението, с което е одобрено ИП е съобразено с предмета на защитената зона-въздействието на ИП няма да укаже значително въздействие върху опазването и разпространението на намиращите се там местообитания и видове, предмет на специална защита  в зона "Бебреш", както и е съобразено с целта на закона,  прокламирана в чл.6 от ЗБР.            

              Реализирането на ИП, няма да  укаже значително въздействие върху защитените природни местообитания и местообитанията на застрашените, редки и ендемични растителни, животински и гъбни видове от флората, фауната и микотата на РБ, не само с оглед на малкия участък с който се засяга площта 0.128%, но и незначителното въздействие върху тях и компенсирането на последното чрез мерките, които трябва да осъществи възложителя при изпълнението.Установи се по категоричен начин, че в останалата част природните местообитания и местообитанията на видовете, предмет на опазване на зоната няма да бъдат засегнати.           

               Предвид изложеното, неоснователен е довода в жалбата, че не е извършена оценка по реда на чл.31-33 от ЗБР

               Неснователен е довода в жалбата, че значително ще бъдат засегнати съществуващите в района на инвестиционното предложени  хабитати-съобщества-местообитание 91 ЕО Алувиални гори, които са приоритетни за потенциално защитената зона.От една страна, тъй като се засяга само 0.128% от същата, а от друга страна, тъй като въздействието върху тях в тази зона е незначително, а върху  останалата територия от зоната не се отразява. Същото се отнася, както за поточния рак, така и рибите, предмет на приоритетно опазване в защитената зона. Незначителното въздействие върху тях ще бъде почти напълно компенсирано с мерките предвидени в оспорваното решение.          

  По гореизложените съображения, съдът намира обжалваното решение правилно и законосъобразно.Същото е издадено в предписаната от закона форма, при спазване на материалноправните и административно производствените  норми, и е  съобразено с целта на закона.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2  от АПК, Съдът

 

                                       Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на СДРУЖЕНИЕ ЗА ДИВА ПРИРОДА "БАЛКАНИ", със с-ще и адрес на у-ние: гр.София, ул."Ц.Церковски" №67, вх."В", ет.2, представлявано от Андрей Николаев Ковачев против Решение № ВР 1-2/2007г. на Директора на РИОСВ-Враца, с което е одобрено инвестиционно предложение:Изграждане на малка ВЕЦ"Караш" на р.Малки Искър в землището на с.Караш, община Роман, област Враца по първи вариант", като неоснователна.

            Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването на акта,  чрез  А С - Враца,  пред  Върховен  Административен съд.

                                                            

                                                                          Адм. съдия :

Дело 2 МВЕЦ Ели Дере

о п р е д е л е н и е

№ 62/26.1.2011г.

С оглед на това, съдът

Определи:

Одобрява споразумение между страните по делото директора на РИОСВ – гр. Пазарджик и "Енергия" ЕООД, със следното съдържание:

Чл. 1. Предмет на настоящото споразумение е постигането на съгласие между АДМИНИСТРАТИВНИЯТ ОРГАН и ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА относно действията,   които  трябва  да  предприеме   ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА   СТРАНА  за

отстраняване на констатираните с Решение № ПК-004/17.09.20 г. пречки за продължаване на откритото административно производство по оценка за съвместимост на инвестиционно предложение „Малка водно-електрическа централа" (МВЕЦ) на р. Чепинска, общ. Септември, обл. Пазарджик" и прекратяване на производството по оспорването на същия административен акт по адм. д. № 636/20Юг. по описа на Административен съд - Пазарджик, V състав.

Чл. 2. ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА се задължава да отстрани всички непълноти и несъответствия в подадената информация и документация, констатирани и описани в мотивите на Решение № ПК-004/17.09.20Юг., в пълно съответствие с указанията на административния орган, както следва:

1. Да уведоми АДМИНИСТРАТИВНИЯ ОРГАН подробно и в пълно съответствие с работния проект, по който ще се извършва строителството за промяната в инвестиционното предложение, което да бъде разгледано от

последния по реда на чл. 93, ал. 1, т. 2 от Закон за опазване на околната среда (ЗООС);

2.     Да уведоми АДМИНИСТРАТИВНИЯ ОРГАН подробно и в пълно съответствие с работния проект, по който ще се извършва строителството за промяната в данните, посочени в уведомлението по чл. 10 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС), съгласно § 1 от ДР на същата;

3.     Да промени подадената информация във внесения Доклад за оценка на степента на въздействие (вх. № КД-01-1770/01.09.2010г.), по-конкретно стр. 4, т. 1.2. „Анотация на инвестиционното предложение", така че тя да бъде в пълно съответствие с работния проект, по който ще се извършва строителството;

4.     Да спре извършването на всякакви строителни и монтажни работи по осъществяването на инвестиционното предложение „Малка водно­електрическа централа" (МВЕЦ) на р. Чепинска, общ. Септември, обл. Пазарджик" (извън неотложните такива, свързани с обезопасяването на строежа) като предприеме мерки за възстановяване на околната среда, до провеждане на необходимите процедури по ЗООС, ЗБР и съответните подзаконови нормативни актове.

Чл. 3. АДМИНИСТРАТИВНИЯТ ОРГАН се задължава да продължи и завърши откритото административно производство - процедурата по оценка за съвместимост с предмета и целите на опазване на защитените зони по реда на чл. 31 от ЗБР на обект: „Малка водно-електрическа централа" (МВЕЦ) на р. Чепинска, общ. Септември, обл. Пазарджик", образувано с подаване на уведомление с вх. № КД-01-1770/14.06.2010г., с възложител ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА.

Чл. 4. АДМИНИСТРАТИВНИЯТ ОРГАН и ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА

поемат разноските по делото до сключване на настоящото споразумение така, както са ги направили, като взаимно не си дължат такива.

Чл. 5. За неуредените в настоящото споразумение случаи се прилагат разпоредбите на чл. 178 във връзка с чл. 20 от АПК и другото приложимо към предмета на споразумението действащо българско законодателство.

 

Обезсилва Решение № ПК-004/17.09.2010 г. за прекратяване на административното производство по оценка за съвместимост, издадено от директора на РИОСВ – Пазарджик.

Прекратява административно дело № 636, по описа на Административен съд – Пазарджик за 2010 г.

Определението не подлежи на обжалване.

 

За жалбоподател "Енергия" ЕООД – адвокат Б. Н. с изрично пълномощно:

 

За директора на РИОСВ – Пазарджик – юрисконсулт Г. Ч. с изрично пълномощно:

        

Съдия: /П/

 

Дело 1 ВЕЦ Ели дере

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

................

 

гр. Пловдив,  ..................... 2011год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, І състав в публично заседание на седми март през две хиляди и единадесетата година в състав :

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

при секретаря К.Р., като разгледа докладваното от Председателя, адм. дело № 2218 по описа на съда за 2010год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

 

1. Производството е по реда на Глава Х от АПК, във връзка с чл. 71 от Закона за водите.

2. Образувано е по жалба на "Енергия" ЕООД, със седалище и адрес на управление, №2, ул. "39-та", с. Виноградец, общ. Септември, обл. Пазарджик срещу Мълчалив отказ на Директора на Басейнова дирекция за управление на водите Източнобеломорски район с център гр. Пловдив, към Министерство на околната среда и водите, да издаде Решение за изменение на Разрешително за водоползване № 300907 от 17.06.2005г.  на същата Басейнова дерекция, гр.Пловдив, както и да издаде Разрешително за ползване на воден обект "Малка ВЕЦ "Ели дере".

3. С Определение  № 2746 от 09.12.2010г., постановено по настоящото дело, Съдът, след като е намерил жалбата с която е сезиран за недопустима е прекратил производството по делото.

С Определение №1511 от 01.02.2011г., постановено по адм. дело № 1131, по описа на Върховния административен съд е отменено прежде посоченото определение на Административен съд Пловдив, в частта му с която е оставена без разглеждане жалбата на "Енергия" ЕООД, срещу мълчалив отказ на Директора на БДУВИИБР, Пловдив да се произнесе по Заявление № ПВО-55 от 05.08.2010г. за издаване на разрешително за ползване на воден обект "Малка ВЕЦ "Ели дере", като делото е върнато на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия.

При това положение, предмет на настоящото производство е именно мълчаливият отказ на административния орган да издаде индивидуален административен акт по повод на Заявление № ПВО-55 от 05.08.2010г. за издаване на разрешително за ползване на воден обект "Малка ВЕЦ "Ели дере"

4. Според жалбоподателя, срокът за произнасяне от страна на административния орган, по направеното от него искане за издаване на Разрешително за ползване на воден обект "Малка ВЕЦ "Ели дере" е изтекъл на 18.09.2010г.  Поддържа се също така, че дори в случая да се приеме, че е налице хипотезата на чл. 57, ал.7 от АПК, то крайният срок за произнасяне от страна на административния орган е изтекъл на 04.10.2010г. След като и в този срок, липсва произнасяне, според жалбоподателя е налице мълчалив отказ от страна на сезирания административен орган, по направените пред него искания за издаване на индивидуален административен акт.

Твърди се също така, че в случая са били налице всички установени в закона изисквания за издаване на исканите административни актове, включително и с оглед приложението на чл. 53 от АПК.

Във връзка с представеното по делото Писмо изх. № ПВО-55 от 15.11.2010г. на Директора на БДУВИИБР, Пловдив, становището на жалбоподателя е че не е възможно да бъде спряно административно производство, което е приключило с мълчалив отказ.

5. Директора на Басейнова дирекция за управление на водите Източнобеломорски район с център гр. Пловдив, към Министерство на околната среда и водите, чрез процесуалният си представител Ю.Б. е на становище, че в случая не е налице мълчалив отказ от страна на административния орган. Съображенията в тази насока се свеждат до твърдението, че с оглед започналата процедура пред Регионална Инспекция по околната среда и водите, гр. Пазарджик към Министерство на околната среда и водите по оценка за съвместимост по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие, в случая е налице хипотезата по чл. 76, ал.2 от Закона за водите, т.е. срока за произнасяне е спрял да тече.  

 

ІІ. За процедурата :

 

6. С молба вх. № РЯ-01-64 от 27.07.2010г., "Енергия" ЕООД е поискало от Директора на БДУВИИБР, да издаде решение за изменение на Разрешително за водоползване № 300907 от 17.06.2005г./с последващи изменения/, като са посочени конкретните параметри на исканите изменения.

Към същото е приложено Решение № ПК-135-ПР/2005г. на РИОСВ, гр. Пазарджик, за преценка на необходимостта от извършване на оценка на въздействие върху околната среда, с което е преценено да не се извършва такава оценка на въздействието.

7. Със Заявление вх. № ПВО-55 от 05.08.2010г., "Енергия" ЕООД е поискало от Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив да издаде Разрешително за ползване на повърхностен воден обект – Малка ВЕЦ "Ели дере". Към заявлението е приложено същото Решение № ПК-135-ПР/2005г. на РИОСВ, гр. Пазарджик.

8. С Писмо изх. № ПВО-55 от 16.08.2010г., до Кмета на Община Септември е изпратено Съобщение за публично обявяване за издаване на разрешително по чл. 62а от Закона за водите.

С Писма вх. № ПВО-55 от 24.08.2010г и вх. № ПВО-55 от 07.09.2010г., БДУВИИБР е уведомена, че Съобщението е обявено публично на 18.08.2010г. в сградата на Община Септември, като във връзка със същото не са постъпили възражения.

9. С Писмо вх. № ПВО-55 от 17.09.2010г., РИОСВ гр. Пазарджик уведомява Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив, че по отношение на МВЕЦ "Ели дере" е започнала процедура по оценка за съвместимост с предмета и целите на опазване на защитените зони по реда на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие.

Приложено е Решение № 014 ОС/2010г. на РИОСВ гр. Пазарджик за оценка степента на въздействие с което е определено, такава оценка да бъде извършена по отношение на инвестиционно предложение МВЕЦ "Ели дере".

10. В хода на настоящото производство се представиха :

Съдебно удостоверение изх. № 1062 от 10.11.2010г. на Административен съд Пазарджик, за това че в съда има образувано адм. дело № 636/2010г., по жалба на "Енергия" ЕООД, представлявано от Т.И.М., против Решение № 014 ОС/2010г. на Директора на РИОСВ гр. Пазарджик.

Писмо изх. № ПВО-55 от 15.11.2010г. на Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив, с което търговското дружество е уведомено, че на основание чл. 54, ал.1, т.5 от АПК, във връзка с процедурата по оценка на съвместимостта по реда на чл. 31 от ЗБР, образувана пред  РИОСВ гр. Пазарджик, административното производство по издаване на исканите разрешителни се спира, до приключване на производството по Закона за биологичното разнообразие.

 

ІІІ. За допустимостта :

 

11. Според разпоредбата на чл. 67, ал.1 от ЗВ – "В 14-дневен срок от изтичането на срока по чл. 64, ал. 1 органът по чл. 52, ал. 1 издава разрешително, когато са спазени предвидените в този закон изисквания.". В случая няма съмнение и спор, че обявяването по реда на чл. 62а от ЗВ е извършено на 18.08.2010г. и съответно на 01.09.2010г., срока за възражения по чл. 64, ал. 1 от ЗВ е изтекъл. За това обстоятелство, Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив е бил уведомен с писмо от Община Септември, постъпило в дирекцията на 07.09.2010

Няма съмнение и спор обаче, че на 17.09.2010г, Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив е бил уведомен от РИОСВ гр. Пазарджик, че пред инспекцията е сложена в ход процедура по реда на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие.

12. Несъмнено е също така, че преценката за необходимостта от подлагане на инвестиционното предложение на оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на съответната защитена зона е от правомощията изцяло на РИОСВ гр. Пазарджик. Казано с други думи, разрешаването на този въпрос е извън компетентността на БДУВИИБР, гр. Пловдив.

13.  С оглед така сложилите се правоотношения, необходимо е да се отбележи следното :

Глава ІV, Раздел ІІ от Закона за водите регламентира, обществените отношения свързани с издаване на разрешения за водовземане и ползване, а съответно Глава ІV, Раздел ІІІ, условията и редът за изменение на вече издадени такива разрешения. Ясно е че правната уредба в двата прежде посочени раздела от ЗВ е различна, както са различни обществените отношения които те уреждат. Очевидно е например, че в Глава ІV, Раздел ІІ от ЗВ, не се съдържа нормативна разпоредба, аналогична на чл. 76, ал. 2 от Раздел ІІІ. Ето защо в конкретния казус, вместо да се позовава на тази разпоредба, административния орган, изрично е постановил спиране на производството и по двете искания с които е сезиран – Молба вх. № РЯ-01-64 от 27.07.2010г., с която "Енергия" ЕООД е поискало от Директора на БДУВИИБР, да издаде решение за изменение на Разрешително за водоползване № 300907 от 17.06.2005г. и Заявление вх.№ПВО-55 от 05.08.2010г., с което е поискано от Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив да издаде Разрешително за ползване на повърхностен воден обект – Малка ВЕЦ "Ели дере",  до окончателно приключване но административното производство, образувано пред РИОСВ Пазарджик  

14. В прежде цитираното определение на Върховния административен съд е посочено, че неправилно низшият административен съд е приел, че Директора на  БДУВИИБР, гр. Пловдив е  спрял производството по издаване на исканите от него решения, доколкото липсват доказателства, спирането на административната процедура да е влязло в сила и съответно да е породило правни последици.

15. Такива доказателства впрочем, не се представени и понастоящем. Това обаче е без значение за разрешаването на текущият правен спор. Съображенията в тази насока са следните :

С оглед конкретиката на текущият казус, трябва да се посочи, че за разрешаването на административно правния спор, от съществено значение се явява наличието, като позитивно проявен юридически факт на властническо волеизявление за спиране на административната процедура по Заявление вх.№ПВО-55 от 05.08.2010г., с което "Енергия" ЕООД е поискало от Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив да издаде Разрешително за ползване на повърхностен воден обект – Малка ВЕЦ "Ели дере", а не обстоятелството дали това волеизявление е влезнало в сила.

Волеизявлението на административния орган за спиране на производствените действия, означава, че той отлага във времето /включително извън определения в закона срок/, разрешаването по същество на административния въпрос с който е сезиран. Казано с други думи, административния орган нито удовлетворява искането, нито пък изрично или мълчаливо отказва да стори това. Въз основа на твърдените от него факти, в случая – наличието на друго, преюдициално административно производство, административния орган, на практика е заявил, че ще разреши поставения пред него административен въпрос, след като въпросното друго административно завърши, доколкото издаването на исканият акт не може да стане преди неговото приключване. Ето защо в случая не е налице нито изричен, нито пък мълчалив отказ по Заявление вх.№ПВО-55 от 05.08.2010г., с което "Енергия" ЕООД е поискало от Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив да издаде Разрешително за ползване на повърхностен воден обект – Малка ВЕЦ "Ели дере"

16. Следва разбира се да се посочи, че законосъобразността на постановеното от Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив, спиране на административната процедура по Заявление вх. № ПВО-55 от 05.08.2010г., с което "Енергия" ЕООД е поискало от Директора на БДУВИИБР, гр. Пловдив да издаде Разрешително за ползване на повърхностен воден обект – Малка ВЕЦ "Ели дере"е въпрос, стоящ извън предмета на настоящото производство и не следва да бъде разглеждан и обсъждан. Това може да стане единствено в рамките на отделно съдебно производство, в което този въпрос да бъзе възведен като самостоятелен предмет.

17. Крайният извод при това положение е че в случая не се констатира наличие на твърдения от жалбоподателя мълчалив отказ на административния орган по направеното от него искане за издаване на индивидуален административен актове. Липсата на годен за оспорване административен акт, налага извод за недопустимост на жалбата по повод на която е образувано настоящото производство.

Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И    :

 

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на "Енергия" ЕООД, със седалище и адрес на управление, №2, ул. "39-та", с. Виноградец, общ. Септември, обл. Пазарджик срещу Мълчалив отказ на Директора на Басейнова дирекция за управление на водите Източнобеломорски район с център гр. Пловдив, към Министерство на околната среда и водите, да издаде Разрешително за ползване на воден обект "Малка ВЕЦ "Ели дере".

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 2218 по описа на административен съд Пловдив за 2010г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :

Разрешителният режим при изграждане на ВЕЦ

Разрешителният режим при изграждане на ВЕЦ


ww.legaconsulting.org

В България хидроенергийният потенциал все още не е оползотворен напълно, а това създава благоприятни предпоставки за реализацията на инвестиционни проекти в областта на строителството на водноенергийни обекти, и най-вече на малки вецове. Този въпрос следва да се разглежда и в по-широкия контекст на необходимостта от подобряването и развитието на регулаторния механизъм в сферата на т.нар. екоенергетика, свързана с производството на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници (вода, слънце, вятър, геотермалната енергия и други). Особеното при водите е, че по традиция в европейските законодателства на тях се гледа като на

общонационален и жизненоважен неделим природен ресурс

който трябва да се опазва и защитава, а режимът на собственост и управление на водите, както и на водностопанските системи и съоръжения представлява предмет на специални законови регулации. Използването на водите и водните обекти включва водовземане и ползване на водния обект, като използването може да бъде или общо, или индивидуално според това дали титулярите на правото са неограничен брой лица или индивидуално определени лица. Използването още може да бъде или с разрешение, или без разрешение според това дали законът предвижда издаване на индивидуален административен акт като предпоставка за пораждане на правото на използване, или правото на използване се поражда по силата на друг юридически факт.

По принцип при водовземане за енергийни цели се изисква разрешително, което се урежда от Закона за водите (ЗВ).

Водовземането включва отнемането на води от водните обекти и/или отклоняването им от тях, както и използването на енергията на водата. За преобразуване на енергията на водата без отклоняването й от водните течения в електрическа енергия чрез турбини с мощност до 20 киловата не се изисква разрешително.

Представянето на документа е необходимо условие за одобряване на инвестиционния проект и за издаване на разрешение за строеж по реда на Закона за устройство на територията (ЗУТ). Когато естеството на дейността, за която се иска разрешителното, включва едновременно водовземане и ползване на водния обект, какъвто е случаят с изграждането на вецове, следва да се издава едно общо разрешително, съдържащо условията за ползване на водния обект. Именно това императивно правило на ЗВ често се нарушава от басейновите дирекции поради съображения за административна целесъобразност. Така се установява трайна порочна практика, при която компетентните органи незаконосъобразно изискват първо да се подаде заявление за разрешително за водовземане и чак след неговото получаване да се кандидатства и за разрешително за ползване на воден обект.

При разрешаване на водовземанията се спазва следният ред на удовлетворяване на исканията:

1. за питейно-битови цели

2. за лечение и профилактика - само за минерални води

3. за земеделски цели

4. за други цели, включително промишлени, отдих и хидроенергетика

Разрешително се издава от министъра на околната среда и водите при изрично изброените в ЗВ значими случаи или от директора на съответната басейнова дирекция за всички останали случаи за водовземане и ползване на води и водни обекти - публична държавна собственост. Разрешителното се издава при точно определени условия и срок.

Към заявлението се прилагат още и документи, удостоверяващи съгласието на собствениците на имоти, които ще бъдат засегнати от строителството на съоръженията в случаите, когато съоръженията не са изградени; съгласувателни становища на компетентните органи, свързани със засягане на изградена инфраструктура и с възможността за промяна на предназначението на земеделските територии и на горите и земите от горския фонд, които ще бъдат засегнати; сравнителна оценка на енергийните ползи и на вредите за околната среда.

Порочна е и практиката на басейновите дирекции

да изискват предпроектни проучвания и работни проекти като приложения към заявлението. ЗВ никъде не изисква представянето на такива документи в процедурата по получаването на разрешителното за водовземане и ползване на воден обект. Предпроектни проучвания и работни проекти са предпоставки чак за реализацията на по-нататъшната фаза по получаването на разрешението за строеж по Закона за устройство на територията.

Заявлението се подава до компетентния орган (министъра на околната среда и водите или директора на съответната басейнова дирекция), който в едномесечен срок проверява дали съдържанието на заявлението и на приложените документи отговарят на изискванията на закона. Когато не са изпълнени изискванията, органът уведомява заявителя да отстрани недостатъците в 14-дневен срок. При неотстраняване на недостатъците в срока документите не се разглеждат и не се открива процедура, за което заявителят се уведомява писмено.

Органът преценява искането, като съобразява предвижданията на влезлите в сила планове за управление на речните басейни; съвместимостта с обществените интереси, в това число нуждите на населението от района на водовземането; съответствието с изискванията за опазване на околната среда, регламентирани от международни договори и вътрешното законодателство; наличните водни ресурси по количество и качество и други.

Ако не са налице основания за отказ, органът изготвя съобщение, което съдържа: целта на заявеното използване на водите; водното тяло, в което се предвижда използване на водите; системите или съоръженията, чрез които ще се реализира използването; мястото на използване на водите (включително и котите на водохващането и на сградата на централата), местността, административно-териториалната и териториалната единица, кода по единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици - за всяко място на използване и други.

В случаите, когато компетентен да издаде разрешително е министърът на околната среда и водите, съобщението се обнародва и в Държавен вестник. След изтичането на законоустановения срок органът издава разрешително, когато са спазени предвидените в закона изисквания. Решението на органа подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Необходими документи

За откриване на процедура за издаване на разрешително кандидатите подават заявление, към което се прилагат:

- документ за платена такса за издаване на разрешителното

- заверено копие от удостоверение за актуално правно състояние

- влязло в сила решение за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) или решение да не се извършва такава оценка в определени случаи

- актуална скица или карта за имотите, в които ще се извършва дейността, заверена от съответния компетентен орган

- документ, удостоверяващ съгласието на собственика на съоръженията в случаите, в които водовземането или ползването на обекта е свързано с използването на съществуващи съоръжения.

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ