.Посетете основния ми блог РЕКИ.БГ

сряда, 21 март 2018 г.

Re: Доклад от сдружение Балканка за язовир Лялинци и за други рискове от наводнения в страната

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представяме доклад относно дейностите на сдружението през последната седмица, които винаги са във връзка с Вашите дейности или с липсата на такива.

Тъй като ще стане дума основно за наводнения и за язовири, изпращаме този доклад и до Агенцията по метрология и до община Трън.

 

На първо място отбелязваме едно действие на Агенцията по метрология /АМ/ относно източването на язовир Лялинци /община Трън/, на територията на БДДР. За случая ни сигнализираха местни хора, с които работим много отдавна по различни аспекти на опазването на водите в община Трън, както много добре знаете. 

И така, АМ е разпоредила източването на язовир Лялинци поради лошо техническо състояние на съоръженията, което ние намираме за много правилно действие, в контекста на непрекъснато повишаващия се риск от наводнения на територията на БДДР, за който ще стане дума и по-натам в изложението.

Само обръщаме внимание на един малък проблем по източването на язовира, а именно че чл.44а от ЗРА изисква следното:

Чл. 44а. (Нов - ДВ, бр. 94 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) (1) Лицата, стопанисващи изпускателните съоръжения на водните обекти по чл. 3, ал. 1, т. 2 - държавна собственост, са длъжни да монтират съоръжения, предотвратяващи преминаването на риба.

(2) При обстоятелства, налагащи пресушаването на водните обекти по чл. 3, ал. 1, т. 2, лицето, стопанисващо съоръженията, е длъжно да осигури прехвърлянето на рибата и другите водни организми в друг воден обект и връщането им или да финансира възстановяването им.

(3) Задълженията по ал. 1 и 2 се изпълняват след съгласуване с Министерството на околната среда и водите и под контрола на ИАРА.

 

Сега, ние намираме, че подобна мярка би следвало да е отразена както в ПУРБ, така и в ПУРН на всяка БД. Но и да не е отразена в тези основни планови документи, законът трябва да бъде спазен. Ето защо считаме, че МОСВ трябва да се намеси и да даде инструкции на община Трън как да стане преместването на рибните ресурси от язовира.

От своя страна, ние вече сме влезли в контакт с ИАРА на най-високо ниво и те гарантираха пълно съдействие, а така също сме влезли в контакт и с нашите приятели от Централна Рибоопазваща Организация /ЦРО/ - клон Перник, и те гарантираха, че ще извадят рибата и ще я пренесат. И ние също ще се включим в акцията.

Нещо повече - ще заснемем и цялата процедура, за да може тя да се прилага и за всички останали язовири в страната, когато те трябва да бъдат източени.

ЦРО Перник гарантира също така, че язовирчето ще бъде зарибено след като се ремонтират съоръженията, въпреки че ЦРО не е лицето, което ги стопанисва. Освен ако след ремонта общината не го даде под аренда, защото тогава арендаторът ще го зарибява.

 

Надяваме се община Трън, като собственик на язовира, да напише писмо на МОСВ и на ИАРА, в което да изиска съгласуване на действието по пренасянето на рибата от язовир Лялинци в язовир Пчелина.

Подчертаваме, че няма никакъв начин рибата да остане в източен до мъртвия си обем язовир, защото няма да има достатъчно кислород и защото ще бъде много лесна плячка за бракониерите.

Информираме също така община Трън, че могат да кандидатстват за финансиране на ремонта на язовира, за да стане по-бързо:

http://www.moew.government.bg/bg/zam-ministur-nikolova-uchastva-v-diskusiya-za-zakonodatelni-promeni-po-iniciativa-na-obstinite/

Запознавайки се с това съобщение, установяваме, че могат да се финансират дейности и по социалната водна инфраструктура, тоест за учредяването на СОЗ в община Трън.

По-надолу докладът не засяга община Трън и те могат да не четат, освен ако не се интересуват от други проблеми в други общини, свързани с риска от наводнения,  които могат да се случат и при тях.

 

На второ място информираме компетентните органи за пореден път какво причинява ВЕЦ Елена на село Хайредин, пак на територията на БДДР. Можете да се запознаете с поредното наводнение на селото от следния линк:

https://www.zovnews.com/bg/hora-ot-hayredin-molyat-institutsiite-da-spasyat-domovete-im/

 

За този ВЕЦ сме представили на БДДР неоспоримидоказателства, че работи над разрешеното му водно ниво, когато беше наводнилселото в зимата преди две години. В момента се покачват подпочвените води и ВЕЦ-ът не би трябвало да ги подприщва чрез задбаражното езеро, тоест не би трябвало да работи въобще.

Като отчитаме, че БДДР е издала още десетина разрешителни за водовземане на ВЕЦ в ниската част на Огоста /единият е в строеж/ и двадесетина в ниската част на Искър, само можем да се тревожим за времето, когато всичките тия ВЕЦ-ове ще са построени и какво ще стане с населените места в поречията на двете реки.

А когато хората се ядосат достатъчно и решат не да се "молят" на  институциите /както пише в прикачения материал/, а да търсят правата си с всички други възможни средства, имаме всички основания да се тревожим както за БДДР, която е издала разрешителните, така и за МОСВ.

Все пак, една проверка на БДДР относно спазването на условията на разрешителното за водното ниво в задбаражното езеро може би би била уместна, въпреки че наводняването на къщите на хората е гарантирано в условията на покачващи се подпочвени води /тук терминът подземни води е неправилен/, дори и да и било спазвано водното ниво, отговарящо на първи етап на строежа, което е разрешено в момента. Намираме също така, че ако в ПУРН на ДР няма мерки, указващи че при обилно снеготопене или обилни валежи русловите ВЕЦ-ове в ниската част на реките трябва да вдигат таблените затвори, за да не се предпоставят допълнителни условия за покачване на нивото на подпочвените води, това би било значителен пропуск в ПУРН, който няма да изненада никого, най-малко нас.

 

И не може да не отбележим, че БДДР в случая е постигнала значим напредък в търсенето на баланс между интересите на местните хора да не бъдат наводнявани къщите им, за да не се съборят, и интереса на собственика на ВЕЦ Елена да наводни къщите на хората и да ги събори, само за да произведе повече ток. Сигурни сме, че бабичките от село Хайредин с наводнените напукани къщи оценяват високо усилията на БДДР в тази посока, и в посоката да се повишава енергийната сигурност на страната като цяло и в частност на селото. Като са наводнени, барем да не седят на тъмно, нали!

 

На последно място в този доклад споделяме, че премина много успешно съвместното ни участие в конференцията "Устойчиво използване на водните ресурси", на която и МОСВ беше съорганизатор. Само изразяваме дълбоко съжаление, че от ДУВ към МОСВ не останаха да участват в дискусията. Тоест останаха представители на ДУВ, но на ниско ниво. Сега ще ги запознаем на по-високо ниво само с най-важното, което пропуснаха - само двата най-важни аспекта:

 

1. Основен предмет на дискусията се превърна националната политика по управление на водите. Ние застъпихме тезата, че националната политика е всъщност по ликвидиране на водните обекти, понеже нарочно не се издават подзаконови актове повече десет години, глобите за нарушения нарочно са брутално ниски и въобще не се налагат, нито има какъвто и да било контрол, издават се непрекъснато разрешителни за по пет ВЕЦ-а на хипер малки реки без отчитане на кумулативен ефект, нарочно не се учредяват СОЗ и т.н. и т.н.

Изпаднахме и в конструктивна дисусия с представители на БАН, застъпващи уверено тезата, че в страната имало много неизползван воден потенциал, докато ние колебливо споделихме увереност, че всяко разумно съоръжение е построено още при социализма и сега се измъчваме с разни недоразумения като Цанков камък или пък Яденица, само за да се разделят обществени средства, а така също и че предстои наказателна процедура за нарушаване на директивите на ЕС, и така също, че целите на Рамковата Директива за Водите няма да ги постигнем въобще, защото органите на МОСВ непрекъснато допускат влошаване на състоянието на водните обекти, тоест ликвидирането на река след река, след река. Да не говорим за целенасоченото унищожаване на питейните водоизточници, за което обещаваме следваща наказателна процедура, когато ни остане време да напишем и обосновем жалбата до ЕК.  

2. Предложен е формуляр за попълване, който всъщност представлява оценка на дейностите на структурите на МОСВ по управление на водите. Въпросите са формулирани дълбоко погрешно. Само два примера - въпросът: има ли Закон за водите, се точкува много високо, ако има закон, и въобще няма значение дали законът е хубав или е много лош, както е в нашия случай. Същото се отнася и за въпроса: има ли органи за управление на басейново ниво - много точки ако има БД, без значение че те не могат да изпълняват никакви контролни фунции, а и че много често нарушават собствените си ПУРБ, както вече сме се убедили при издаването на разрушителни и/или при становищата за допустимост.

 

В контекста на т.2, поради риска в ООН да се изгради фалшива представа, че у нас всичко е наред, ние попълнихме въпросника творчески, отчитайки реалното положение на нещата. В прикачения файл към този доклад можете да се запознаете с нашите отговори и с основанията за тях. Така Вие ще можете да попълните Вашите въпросници по-правилно според нас, за да не се заблуди ООН за положението с управлението на водите, защото тенденцията у нас е наистина към устойчиво ликвидиране на всяка капка вода.

Отбелязваме и че, за наша най-голяма изненада, накрая се оказа, че попълвайки въпросника отговорно, сме оценили политиката на МОСВ доста високо - цели 15 /петнайсет/ точки, тоест значително над най-оптимистичните ни очаквания преди попълването. Надяваме се да сме полезни с представянето на нашите отговори, които представляват независима, но конструктивна оценка на Вашата дейност.

 

Накрая на този доклад настояваме БДДР да извърши проверка на ВЕЦ Елена и най-вече да си преоцени условията на разрешителното и да спре ВЕЦ-а, преди да е паднала някоя къща в село Хайредин. Базирано на изключителната експертиза на сдружение Балканка относно конструктивната сигурност на сградите, предупреждаваме, че подобна авария неминуемо предстои и ще пострадат хора, не дай боже деца. Ако ни поканят на проверката, обещаваме да ги срещнем с местното население, защото допускаме, че хората ще имат въпроси към БДДР.

 

И също така напомняме на БДДР, че на 21 март е общественото обсъждане на ЕО и ОСВ на ОУП на община Трън, на което са поканени да вземат участие, за да отговорят на въпросите и на хората в Трънско - какво ще правим с проектните СОЗ и с буферните зони около питейните водоизточници или как дадено ИП в поне четири становища е било недопустимо и после как изведнъж е станало допустимо? Считаме, че като взимат такива решения или ги отхвърлят, отговорните институции трябва да могат с достойнство да се изправят пред хората и да отговарят за своите действия.

 

Предварително благодарим на всички за разбирането и съдействието.

 




сряда, 14 март 2018 г.

Коментар на промени в Закона за водите

Малък коментар, на промените в Закона за ВОДИТЕ, обнародвани в ДВ, бр. 96 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.


Промените бяха предложени от ДПС:
предложението бе експресно и използваха Законът за концесиите, за да го прокарат набързо. 

Така разписано означава, че всички ВЕЦ след 2010 гризват дръвцето и не би трябвало да им се продължават разрешителните (даже трябва да им се прекратят). 

Това е законосъобразно, според мен, но тярбва още малко анализ. 

Този текст потвърждава нашата теза, че всички ВЕЦ в НАТУРА след 2010 трябва да бъдат затворени и да не им се подновяват разрешителинте.  Първо, защото водовземането е дейност, а именно тя (водовземането е забранена по 118ж).  Второ, защото този нов текст посочва ясен срок, след който е налична най-нова екологична информация, съдържаща се в Екологичните оценки на Плановете за управление на речни басейн, който указват на прекомерен кумулативен ефект на веце изградените (към 2010 ВЕЦ).  Следователно имаме и ясна дата, от която следва да се прилага нормата на 118ж. 

До сега аргументът на Басейновите дирекции да не прилагат 118ж беше, че разрешителните за ВЕЦ са издадени преди ПУРБ и изменението на 118ж от 2010г и съответно норамата няма ректроактивен ефект, а ПУРБ бил отчел натоварването на съществуващите разрешителни (не е вярно!!!).  Сега този смехотворен аргумент на БД вече не е валиден, тъй като имаме ясно посочване от законодателя на това, че ВЕЦ трябва да са били въведени в екплоатация към август 2010.

Победата е малка, но съществена.  Отдаваме я на нашата работа по жалби към Европейската комисия за неспазване на Общностното право.  Прокараните набързо промени са именно отговор на тази реална заплаха за наказателна процедура.  Сега обаче трябва да видим действия и прекратявания на въпросните разрешителни, ВЕДНАГА!
Лошото е, че и към 2010 вече имаше твърде много водноелектрически централи и реално ефектът няма да е този, който желаем.  Но поне 50-70 съществуващи ВЕЦ трябва да затворят.

Този текст би трябвало да сложи край и на всички разрешителни за ВЕЦ, издадени за реки, попадащи в НАТУРА 2000, които разрешителни все още не се реализирани.  Тоест, непостроените централи би трябвало да си останат непостроени.  Това, ако успеем да го наложим ще е най-голямата и добра новина, защото в момента поне 200 ВЕЦ могат да бъдат реализирани, при около 250 действащи в момента.

Предложение от нар. пр. Хамид Хамид:

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

към Закона за концесиите

(ДВ, бр. 96 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.)

§ 9. В Закона за водите (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм., бр. 81 от 2000 г., бр. 34, 41 и 108 от 2001 г., бр. 47, 74 и 91 от 2002 г., бр. 42, 69, 84 и 107 от 2003 г., бр. 6 и 70 от 2004 г., бр. 18, 77 и 94 от 2005 г., бр. 29, 30, 36 и 65 от 2006 г.; попр., бр. 66 от 2006 г.; изм., бр. 105 и 108 от 2006 г., бр. 22 и 59 от 2007 г., бр. 36, 52 и 70 от 2008 г., бр. 12, 32, 35, 47, 82, 93, 95 и 103 от 2009 г., бр. 61 и 98 от 2010 г., бр. 19, 28, 35 и 80 от 2011 г., бр. 45, 77 и 82 от 2012 г., бр. 66 и 103 от 2013 г., бр. 26, 49, 53 и 98 от 2014 г., бр. 12, 14, 17, 58, 61, 95 и 101 от 2015 г., бр. 15, 51, 52 и 95 от 2016 г. и бр. 12 и 58 от 2017 г.) се правят следните изменения и допълнения:

..............................................................

 § 10. Разпоредбата на чл. 118ж, ал. 1, т. 4 от Закона за водите не се прилага за водовземане за водноелектрически централи, които към 9 август 2010 г. са въведени в експлоатация.

Защо точно до девети август 2010?
Изменението на ЗВ относно въвеждането на забраната за вец в натура е от ДВ бр бр. 61 от 6.08.2010 г. тоест влиза в сила три дни по-късно и съответно текстът е ок

Ето и актуалния текст на 118ж:

Чл. 118ж. (Нов - ДВ, бр. 61 от 2010 г.) (1) Не се разрешава водовземане от повърхностни води за производство на електроенергия:

1. (доп. – ДВ, бр. 12 от 2017 г.) при каскадно изграждане на деривационен и руслов тип водноелектрически централи, освен когато те са със значим обществен интерес и/или ползите за обществото превишават ползите от постигане на екологичните цели и са обосновани като изключение по чл. 156е в действащия план за управление на речния басейн;

2. когато средномногогодишното водно количество в реката е по-малко от 100,0 л/сек;

3. на по-малко от 500 м преди и след пункт за мониторинг на повърхностните води или изградени хидротехнически съоръжения;

4. (изм. – ДВ, бр. 58 от 2015 г.) когато тази част от реката попада в зони за защита по чл. 119а, ал. 1, т. 5;

5. когато са въведени ограничения и забрани в плана за управление на речните басейни, свързани с постигане на целите по чл. 156а;

6. когато не е осигурена хидравличната непрекъсваемост на реката.

(2) (Изм. – ДВ, бр. 58 от 2015 г.) Не се разрешава изземване на наносни отложения от водните обекти с изключение на река Дунав и водохранилищата, както и в случаите по чл. 140.

(3) (Изм. – ДВ, бр. 58 от 2015 г.) Не се разрешава ползване на река Дунав и водохранилищата за изземване на наносни отложения, когато изземването създава опасност от нарушаване на стабилитета на съществуващи хидротехнически или други съоръжения.

(4) Не се разрешава ползване на воден обект за изграждане на нови корекции, когато тази част от реката попада в зони за защита по чл. 119а, ал. 1, т. 5, освен:

1. корекции в населени места;

2. корекции, насочени към възстановяване на естествени местообитания и меандрирания на реката;

3. изграждане на дънни и хидравлични прагове, необходими за възстановяване на речното ниво в коригирани участъци;

4. корекции чрез драгиране и изграждане на съоръжения за осигуряване на условия за корабоплаване, включително за защита на брегове и острови в река Дунав;

5. когато са за защита от вредното въздействие на водите.



четвъртък, 1 март 2018 г.

Доклад на European Environmental Agency

Обзорен доклад за състоянието на водите в ЕС на база Първия и Втория ПУРБ. 
https://www.eea.europa.eu/airs/2017/natural-capital/copy_of_surface-waters


Surface waters (copy for 2018)


The Seventh Environment Action Programme (7th EAP) includes the goal of the Water Framework Directive (WFD) that good status should be achieved, enhanced or maintained in transitional, coastal and fresh waters. Achieving good ecological status in surface waters is a critical aspect of this. The quality of Europe's surface waters has improved over the past decades, thanks to higher standards of wastewater treatment, for example, and reductions in agricultural inputs of nitrogen and phosphorus. Pollution from agriculture (in particular nutrient losses from agricultural land) and urban and industrial wastewater nevertheless remain significant. Hydromorphological pressures — mainly from hydropower, navigation, agriculture, flood protection and urban development resulting in altered habitats — also affect many surface water bodies. Overall, based on preliminary data, it is estimated that by 2015 the ecological status of just 41 % of EU surface water bodies was good or high. Only limited improvements are expected over the 2016-2021 period making it unlikely that the objective of achieving good status of waters will be met. Full implementation of the management measures under the Water Framework Directive, in combination with full implementation of other relevant directives (e.g. Urban Waste Water Treatment, Nitrates Directive) is needed in order to restore the ecological status or potential of surface waters.

Setting the scene 

One of the goals of the 7th EAP (EU, 2013) is that the impact of pressures on transitional, coastal and fresh waters (including surface and groundwaters) should be significantly reduced to achieve, maintain or enhance good status, as defined by the Water Framework Directive. This briefing addresses only surface waters. Surface waters make up the majority of the volume of EU waters and are important habitats, providing key support to society and the economy throughout Europe, while clean, unpolluted waters are essential for our ecosystems. Surface waters have traditionally been the disposal route for human, agricultural and industrial waste, which has damaged their water quality. They have also been altered (by dams, canalisation etc.) to facilitate agriculture and urbanisation, to produce energy and to protect against flooding, all of which can result in damage to their hydromorphology.

Policy targets and progress

The main aim of EU water policy is to ensure that a sufficient quantity of good quality water is available for people's needs and the environment. The Water Framework Directive (EU, 2000) stipulates that EU Member States should aim to achieve good status in all bodies of surface water and groundwater by 2015 unless there are grounds for exemption. The 7th EAP mirrored this objective and called for all European water bodies to reach 'good' status by 2020.

During the last 30 years, significant progress has been made in reducing pollution in numerous European water bodies, in particular thanks to improved wastewater treatment and also because of reductions in agricultural inputs of nitrogen and phosphorus. Water quality in Europe has therefore improved significantly in recent decades, and the effects of pollutants have decreased (EEA 2015a, 2015b). Pollution from agriculture (in particular nutrient losses from agricultural land) and urban and industrial wastewater nevertheless remain significant. For decades, sometimes centuries, humans have altered European surface waters (straightening and canalisation, disconnection of flood plains, land reclamation, dams, weirs, bank reinforcements, etc.) to facilitate agriculture and urbanisation, produce energy and protect against flooding. These activities have resulted in damage to the morphology and hydrology of the water bodies, i.e. to their hydromorphology.

Based on preliminary data of the second River Basin Management Plans (RBMPs) (reported in 2015) (EEA, 2018), only 41 % of the surface water bodies in the EU are in good or high ecological status. The remaining surface water bodies will need mitigation and/or restoration measures to meet the Water Framework Directive objective (Figure 1).

Rivers and transitional waters are, on average, in a worse condition than lakes and coastal waters. Concerns about the ecological status of surface water bodies are most pronounced for central and north-western Europe, in areas with intensive agricultural practices and high population densities. The status of coastal and transitional waters in the Black Sea and greater North Sea regions is also of concern.

Figure 1. Ecological status or potential of classified rivers, lakes, coastal and transitional waters based on information reported under the second River Basin Management Plans (2015) of the Water Framework Directive, EU


понеделник, 26 февруари 2018 г.

Доклад за проверки на територията на БДИБР - Пречиствателна станция Душанци и ВЕЦ НЕСИ

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представяме доклад за извършена проверка на 24.02.2017г. относно опазване на водните обекти и тела на територията на БДИБР. Тъй като е проверен и обект, който попада на територията на НП Централен Балкан, изпращаме този доклад и до дирекцията на парка.

Докладът не е за хора със слаби сърца и високо кръвно, без специално лекарско предписание...

 

И така, преди около два месеца Ви уведомихме, че една от националните Белгийски телевизии прояви интерес към негативната страна на случващото се у нас. И ние съвсем коректно помолихме тогава да вземете мерки за случаите на ПСОВ Душанци и питейната вода за Бързия. Междувременно БДИБР ни покани да участваме в тяхна проверка за Душанци. Поканата бе от днес за утре и за огромно съжаление не можахме да участваме, понеже от време на време и ние трябва да работим в делничен ден с цел издръжка на съвместните ни дейности с Вас. Надявахме се обаче, нещата да са пооправени и отпадните води на село Душанци вече да се пречистват.

Нещо повече - неслучайно избрахме събота. Причината е, че тогава много от жителите на селото се прибират в родното си място и отпадните води са много повече, отколкото в делничен ден. Искахме да покажем, че ПСОВ е добре оразмерена да поеме цялото отпадно водно количество.

 

За съжаление, при посещението с чуждените се оказа, че нищо не се е променило въобще и ние брахме огромен срам пред тях. Отпадните води продължават най-спокойно да подминават преди ПСОВ и да се изливат непречистени в реката. С неудоволствие информирахме репортерите, че удоволствието на някои хора да си разделят част от фондовете на ЕС струва около 5 000 000 € на данъкоплатците на съюза, а така също и че ситуацията сега е много по-зле, отколкото беше преди, защото отпадните води преди дренираха през попивни ями и достигаха до реката доста по-чисти.

Очевидният извод на репортерите бе, че целта е просто да се поразделят парите. В контекста на нашето нахалство да искаме еврофондовете да продължат да финансират подобни неща и след 2020, чужденците изразиха недоверие, че нашата теза има какъвто и да било смисъл. Обещаха да акцентират и обосноват в предаването обратната теза, че подобни примери биха обезкуражили техните правителства да приемат нашата теза, в която ние намираме дълбок смисъл.

 

Ето два клипа в потвърждение, че мръсната вода се излива директно в реката.

Съжаляваме само, че клиповете не могат да представят смрадта:

 

Мръсният канал се излива диектно в реката преди ПСОВ Душанци:

https://www.youtube.com/watch?v=K6dew-kpZac&feature=youtu.be

 

Каналът след ПСОВ си седи сух като барут. Той никога не е работил:

https://www.youtube.com/watch?v=zQJDyGeesO4&feature=youtu.be

Обръщаме внимание сщо така, че сега ВЕЦ Душанци работеше и затова реката е голяма. През лятото често се случва в реката да тече съвсем малко вода и тогава концентрацията на замърсяването става зловеща. Затова в реката вече няма живот под ПСОВ Душанци.

 

Другата седмица ще ги водим в Бързия. Сведенията ни са, че селото има достъп и до малко вода от изравнител Остра чука и сега през лятото режимът не е чак толкова зловещ, обаче от чешмите продължава да тече тиня и ПСПВ Бързия въобще не работи. Проявиха интерес и към прилагането на РДВ на ЕС от компетентните органи. Затова ще ги заведем и на някой друг ВЕЦ /на кои - засега е тайна/, а така също ще посетим и река Тополница под бент Лесичово, да проверим как върви златодобивът там и река Яденица - да снимат "почистването".

 

На второ място в този доклад Ви уведомяваме, че проверихме и МВЕЦ Неси при град Клисура. Причината е, че репортерите проявиха интерес относно опазването на другите национални паркове и Натура местата, понеже за Пирин си знаеха всичко.

От моста на подбалканския път се установи, че МВЕЦ-ът работи и вие като линейка. Той е характерен с това, че за него компетентните органи са извършили възможно най-много закононарушения за един ВЕЦ в богатата ни практика с всички останали ВЕЦ. Опитът да заведем чужденците при водохващането бе неуспешен заради ниската облачност, в която попаднахме, и почти пълната липса на видимост. Само това ни спаси да не се изложим още по-лошо.

Все пак, напомняме на БДИБР и на дирекцията на НП Централен Балкан, а така също и на НСЗП, че водохващането и част от напорния тръбопровод попадат в границите на парка, тоест в изключителна държавна собственост. Самият факт, че МВЕЦ Неси продължава да работи и не е спрян от БДИБР и от МОСВ е напълно необясним.

 

На трето място в този доклад посетихме и река Стряма под град Клисура.

Между железопътния и пътния мост под града установихме брутални закононарушения от следния характер:

1. На около 100 метра под една санитарно охранителна зона/каптаж/ някой е натрупал огромно количество баластра в заливаемата тераса на реката. На места коритото е почти преградено от насипа и от боклуци. Една малка къща, която е до пътя, е почти затрупана. Ето снимки и клипове в потвърждение:

https://www.youtube.com/watch?v=s09LXH_DKvk&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=j2ER9R53Ho0&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=643zGXIh2Fg&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=Qy7ZZd4DsCs&feature=youtu.be

 

На показаното място заливаемата тераса стигаше почти до малката къща и пътя. Допускаме, че такава дейност не може да е станала без съгласието на БДИБР. Обаче гарантираме, че реката ще изземе натрупания неуплътнен  насип, ще го отнесе на някое друго тясно място и може да предизвика проблем. Ще Ви уведомим когато това се случи.

 

2. Непосредствено под града при реката, на около двеста метра преди каптажа има една зловеща кравеферма, в която се отглеждат и овце. Изринатата тор е натрупана на планина непосредствено на брега на реката, а мръсотията в двора пак на брега на реката е сюрреалистична. И кой точно пие водата от този каптаж не ни е ясно:

https://www.youtube.com/watch?v=kf4UoYLC1Wk&feature=youtu.be

Информираме БДИБР също така, че на реката под града Клисура, при вливането на Върлимница под дървопреработвателния цех, има още една кравеферма, на която отпадните води също се изливат директно в реката.

 

Преди каптажа, на брега покрай пътя също така има нерегламентирано градско сметище. Ние не го снимахме, като се надявахме и белгийците да не го видят, но не успяхме и те го забелязаха и го снимаха.

 

Въобще река Стряма под град Клисура представлява галактически боклучарник. През 2016 ние изчистихме реката между двата моста:

http://forum.balkanka.bg/viewtopic.php?f=5&t=121

... но сега е още по-мръсно. Наистина голям срам ни очаква, когато бъде показана тая срамота по чуждите медии.

 

В края на този доклад изразяваме неудовлетворение, че проверката на БДИБР за ПСОВ Душанци не е свършила абсолютно нищо и няма никакво подобрение. Може би са направили предписание, но подобрение НЯМА.

Ето защо не настояваме да направят още една проверка, освен ако нямат намерение сега да наложат санкция от сорта на забележка, мъмрене или нещо още по-строго.

Може би все пак едно посещение на рек Стряма под град Клисура би било подходящо за евентуално плахо предписание като първа мярка, която после никой да не се разбърза да спазва.

 





вторник, 20 февруари 2018 г.

Доклад за нарушения, извършени от БДЗБР и БДИБР

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, Ви обръщам внимание върху някои дейности на БДЗБР и БДИБР във връзка с издадени от тях становища за допустимост за ИП в техните райони на басейново управление /РБУ/ в нарушение на действащото законодателство:

 

Понеже нарушението на БДЗБР е за ИП в обхвата на РИОСВ Благоевград, изпращаме този доклад и до тях

 

И така, на 10.01.2018г. БДЗБР е издала становище за допустимост № П-01-230/10.01.2018г. относно нов ВЕЦ на река Градевска с възложител "Енерджи Инвест БГ" ООД. След подробно запознаване със становището, обръщаме внимание на БДЗБР и РИОСВ Благоевград относно следните важни проблеми и пропуски:

 

1. Съгласно чл.11 във връзка с § 1., алинея 1, т.27 и т.81 от ДР на ЗВ леглата на реките представляват публична държавна собственост. За да може да се изграждат съоръжения, каквито са водохващанията на ВЕЦ, в публична държавна собственост, каквото е леглото на река Градевска, е необходимо да се учреди възмездно право на строеж съгласно чл.62, ал.1 от ЗЕ. В противен случай инвеститорът няма никакви вещни права да строи каквото и да било в публичната държавна собственост - леглото на река Градевска. От тази гледна точка произтичат и следните допълнителни изисквания:

 

1.1. Съгласно чл.60, ал.3, т.4 от ЗВ, за откриване на процедура по издаване на каквото и да било разрешително инвеститорът трябва да представи в БДЗБР  документи, удостоверяващи съгласието на собствениците на имоти, които ще бъдат засегнати от завиряването и строителството на съоръженията, когато съоръженията не са изградени. Тоест е необходим писмен документ, удостоверяващ съгласието на собственика в лицето на представляващия държавата орган по закона за държавната собственост.

 

1.2. Съгласно § 1., т.20 от ДР на ЗООС, "Възложител на инвестиционно предложение" е физическо или юридическо лице, което по реда на специален закон, нормативен или административен акт има права да инициира или да кандидатства за одобряване на инвестиционно предложение.

 

След искане за достъп до информация по реда на ЗДОИ, от администрацията на Министерски съвет получихме отговор, че след 2010г. има само три ВЕЦ на територията на РБългария, които имат учредено право на строеж на водвземни съоръжения в леглата на реките и това са изградените и действащи МВЕЦ Кадиево и МВЕЦ Царевец, и непостроената все още МВЕЦ Тевани 1.

 

Следователно новият ВЕЦ на река Градевска с възложител "Енерджи Инвест БГ" ООД няма учредено право на строеж в коритото на реката и няма права да инициира процедурите по преценка необходимостта от ОВОС или по ОВОС. Допълнителният извод, който се налага е, че БДЗБР е издала разрешително за водовземане № 41140201/07.06.2013г. в тежко нарушение на законодателството поради липсата на съгласие на собственика на публичната държавна собственост - коритото на реката. Решението на БДЗБР може да бъде атакувано за нищожност пред административния съд по всяко време.

Уведомяваме БДЗБР, РИОСВ Благоевград и МОСВ, че сме подали сигнал до Главна прокуратура по тези въпроси и в момента тече разследване на множеството нарушения на органите на МОСВ от същия характер. Ето защо се надяваме, да не нарушите закона още веднъж, особено след като сте предупредени.

 

2. Що се отнася до самото становище за допустимост, обръщаме внимание на БДЗБР, че река Градевска попада в списъка на реките с целогодишна забрана за риболов от заповед № РД 09-98/26.02.2016г. на министъра на земеделието и храните, поради възникнала необходимост от опазване на биологичното разнообразие. Заповедта е съгласувана от министъра на ОСВ, следователно необходимостта е доказана по надлежния ред. И излиза, че според БДЗБР един нов ВЕЦ "би оказал незначително негативно въздействие", а любителският риболов ще окаже значително въздействие според собствения на БДЗБР министър, който е съгласувал забраната за риболов. Ето защо намираме отказа на БДЗБР да включи реките от целогодишната забрана като зони за защита на водите за опазване на стопански ценните видове риби, като брутално нарушение на чл.119а, ал.1, т.4 от ЗВ, който задължава БД да определят такива зони, каквито само в ПУРБ на ЗБР няма определени

 

2.1. В т.10 от становището на БДЗБР е упоменат само един ВЕЦ на река Градевска, а именно ВЕЦ Градево с титуляр Бийстън Енерджи. Съгласно нашите данни, на същата река има още следните бъдещи ВЕЦ:

-          МВЕЦ Баба Цвета с кота водохващане 938 м. /на р.Еловица - Градевска/ и 935 м. /на р.Стружка/ - в строеж в настоящия момент. Котата на сградата е 856 метра.

-          МВЕЦ Марево с кота водохващане 850 м.

-          МВЕЦ Еленков чарк с кота водохващане 650 м.

-          И сега БДЗБР разрешава още един ВЕЦ, с кота водохващане 440 м.

 

Между другото припомняме на БДЗБР, че сградата с турбините на тук дискутирания ВЕЦ е на кота 395 метра, а водохващането на съществуващия ВЕЦ Градево е на кота 383 метра. А това просто значи, че новият ВЕЦ и съществуващият ще са каскадно свързани, което е забранено от чл.118ж, ал.1, т.1 от ЗВ, доколкото нито за единия, нито за другия се допуска изключение по чл.156е от ЗВ.

И тук се сещаме да припомним на МОСВ едно нещо, което се нарича Кумулативен Ефект! Той е описан в § 1., т.75 от ДР на ЗООС. Намираме, че БДЗБР е извършила грубо нарушение, като е определила, че новият ВЕЦ "би оказал незначително негативно въздействие", без да е разгледано въздействието му в съвкупност със съществуващия и с бъдещите ВЕЦ на река Градевска. В момента МВЕЦ Марево е в процедура на етап преценяване, а горе под Предела се строи още един МВЕЦ Баба Цвета с две водохващания.

И всеки нов ВЕЦ ще оказва незначително въздействие, докато реката не изчезне напълно, а тя беше с поставена цел опазване на биоразнообразието според министъра на ОСВ.

 

На основата на гореизложеното считаме, че БДЗБР е извършила грубо нарушение на законодателството, като не е включила в становището за допустимост всички действащи и бъдещи ВЕЦ на река Градевска и по този начин въвежда в заблуда компетентния орган по ОВОС относно общия кумулативен ефект. Настояваме Инспекторатът на МОСВ да извърши проверка по случая и да се вземат необходимите мерки за спазване на законодателството от Басейновите Дирекции. Пет ВЕЦ-а един след друг, на една и съща хипер малка река и нямало да има въздействие. Изглежда и в ЗБР текат неунищожими от никакво въздействие /включително от ядрен взрив/ реки, така както и в ИБР!

 

Що се отнася до самата БДИБР, те също отново са нарушили законодателството в становище за допустимост за водовземане от река Карабаалица за противопожарни нужди за ПАВЕЦ Чаира при определянето на минималния допустим отток. Като са определили оттока само като 10% от средномногогодишния, БДЗБР са нарушили определението на този отток от ПЗР на ЗВ и не са спазени мерките от ПУРБ2016-2021 на ИБР относно оттока. Становището е с № ПУ-01-107/08.09.2017г. Можете да го намерите в прикачен файл към този доклад.

Също така обръщаме внимание на БДИБР, че имат неизброими становища за допустимост за изземване на наносни отложения от реките в техния регион. По този начин те са нарушили чл.118ж, ал.2 от ЗВ, защото случаите на изземване не попадат в хипотезата на чл.140, ал.3, т.6 във връзка с  чл.140, ал.6 от ЗВ, а са си 100% инвестиционни предложения за добив на инертни материали от речните легла.

 

Допускаме, че цялото министерство се занимава само с проблема как да унищожи Пирин и по тази причина не забелязва как се нарушават законите от Басейновите Дирекции, но все пак поне някакъв малък контрол е крайно препоръчителен. Така например, дирекция ДУВ също би могла да проверява решенията на БД, така както го правим и ние.

При всички положения обещаваме случаят с река Градевска да влезе в следващата ни жалба до ГД Околна среда на ЕК, като пример как се отчитат кумулативните ефекти у нас за реки, при които е доказана нуждата от опазване на биоразнообразието, нищо че не попадат в защитени зони!

 

Накрая на този доклад, във връзка с апела на министър Димов за всеобщо смирение, смирено молим Басейновите дирекции и МОСВ да започнат да спазват законодателството най-после, а не непрекъснато да го нарушават.

Само тогава ще можем и ние спокойно да се смирим.

 

Надяваме се по този доклад компетентните органи и висшестоящия орган да ни уведомят за предприетите мерки навреме, а също така да ни уведомят и за мерките срещу закононарушенията на БДИБР за река Манастирска от предходния наш доклад.

Подчертаваме отново - инвеститорът на новия ВЕЦ на Градевска няма никакви права да строи каквото и да било в речното корито и да инициира процедури по ЗООС и по ЗВ!

Благодарим за разбирането и съдействието




вторник, 9 януари 2018 г.

Доклад от сдружение Балканка

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД, и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, споделяме комбиниран доклад относно дейностите на сдружението в края на миналата година и от самото начало на тази.

 

Разбира се, преди всичко останало Ви пожелаваме да е Щастлива Новата 2018г. заедно с традиционното пожелание да постигнете много повече успехи в общата ни цел - опазването на хората, природата и реките на България.

 

На второ място Ви поздравяваме за радостната вест, че най-после ние всички имаме нов директор на ДУВ към МОСВ. Дълго време /почти цяла година/ никой не посмя да кандидатства за този пост, което предпостави дори ние да обмисляме дали да не се кандидатира някой от нас. Дейността на тази дирекция е изключително отговорна и тя е поставена под огромен натиск за нарушаване на законодателството от една страна, а от друга - има организации като нас, готови да подпомагат дирекцията на всяка цена. Всъщност, беше се явил един кандидат по някое време, но той беше крайно неподходящ, както имахме удоволствието да сигнализираме ръководството на ведомството навреме.

 

Като поздравяваме  самия нов директор на ДУВ за смелостта, изразяваме надежда нещата в тази дирекция да се подобрят поне малко, и го уверяваме, че ще помагаме още по-активно, отколкото досега. Готови сме за среща по всяко време, за да го запознаем с дългогодишно натрупаните и нерешени проблеми, за да е по-наясно какво се е захванал да управлява.

 

И сега - към доклада:

Ние сме обещавали нееднократно дейностите на уважаваното ведомство да влезат в праймтайма на националните медии. Както сами знаете, през ноември 2017 преизпълнихме обещанието с предаванията за незаконните ВЕЦ-ове по НОВА ТВ.

 

Понеже допускаме, че, заети да ликвидирате Пирин окончателно, сте пропуснали някои предавания, тук и сега споделяме още малко от представянето на Вашите дейности в централните новини на БНТ в края на миналата година - отново за проблема с почистването на Яденица:

http://news.bnt.bg/bg/a/sech-kray-belovo-szdava-opasnost-ot-navodnenie

 това предаване много по-добре се виждат нарушенията на закона, отколкото можахме да ги представим в предишните си доклади. Така БДИБР ще може още по-добре да се запознае с проблема, без да има нужда да посещава реката, за да не хаби време.

 

 

И още едно многоцелево представяне на Ваши изяви в предаването "Преди всички" по Хоризонт на БНР - по темите Пирин, язовир Яденица и почистването на едноименната река:

https://www.bnr.bg/horizont/post/100915914/dimitar-kumanov-reshenieto-za-vtori-lift-na-bansko-e-tejko-narushenie-na-deistvashtoto-zakonodatelstvo

 

Като стана дума за язовир Яденица, се сещаме да отправим следната официална покана:

Доколкото уважаваното ведомство в съучастие с НЕК в условията на рецидив, е готово да защитава безсмисления и много опасен язовир на всяка цена, предлагаме да организирате по която и да е национална телевизия дискусия относно ползите и вредите от същия. Така всяка от нашите организации /включително НЕК/ ще може да защити позиция пред цялото общество. Намираме този начин за по-справедлив, отколкото само ние да представяме нашата теза, защото по този начин постигаме нерегламентирано предимство пред Вас, от което не се нуждаем.

Ние също работим по въпроса за обсъждане пред национална медия и ако Ви изпреварим, се надяваме да приемете поканата и да участвате. По този начин всички ще разберат проблемите - например как сте одобрили доклада по ОВОС, при потвърждение на нашата теза от страна на БАН, че язовирът е много опасен от гледна точка на сеизмичния риск.

 

Накрая на този доклад имаме удоволствието да Ви уведомим относно поредната жалба, която съставихме и изпратихме до Европейската Комисия, съдържаща доказателства за много тежки нарушения на директивите на ЕС, допуснати или извършени от Ваша страна. Сега сме представили един различен и много интересен ъгъл на допуснатите от Вас нарушения, които са дали брутално и вечно предимство на ВЕЦ-овете да унищожават реките, при положение че има много други много по-устойчиви начини да се използват екосистемните услуги, които предлагат същите тези реки в полза на местните общности и развитието на регионите. Начини, които освен всичко друго, опазват реките и могат да доведат до повишаване на благоприятния природозащитен статус на видовете и местообитанията предмет на опазване, който сме си поставили за цел заедно с Вас да преследваме, кой повече, кой по-малко успешно.

Намираме, че посредством непрекъснато неспазване на националното законодателство и директивите на съюза, Вие, от МОСВ, сте предложили, допуснали и продължавате да стимулирате осъществяването на нерегламентирана държавна помощ за собствениците на ВЕЦ в особено големи размери. По какъв начин - ще разберете като се запознаете с документа Жалбата - https://dams.reki.bg/uploads/Docs/Files/DG_Competition_Complaint_SHORT_BALKANKA.pdf


Приятно четене.



понеделник, 1 януари 2018 г.

Многоцелеви доклад ВЕЦ

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД, и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи,  споделяме още една радостна новина. Моля, да прочетете внимателно

 

http://www.sac.government.bg/court22.nsf/d038edcf49190344c2256b7600367606/fbb90232f1cd98fac2258153002513fa?OpenDocument

 

Спечелили сме с общи усилия делото във ВАС и ВЕЦ Своде няма да се строи. Във връзка с това, Сдружение Балканка изказва огромни благодарности на предходния министър Ивелина Василева, на директора на БДДР инж.Петър Димитров и на директора на РИОСВ София инж.Ирена Петкова. Те, заедно, спасиха още една река, а това е огромно нещо, направо невероятно.

 

На второ място, във връзка с горната новина и за да не разваляме предновогодишното настроение, Ви уведомяваме, че по отношение на Европредседателството някои западни медии се свързаха с нас, защото искат да покажат в техните държави, както успехите на нашата държава, така и някои провали.

И така, ние им обещахме съдействие, защото имаме страшно много провали за показване. Обаче, водени от чувство на национална гордост и на благодарност за случая с ВЕЦ Своде, решихме да не показваме точно най-бруталните случаи, а именно - изхарчените евро пари за ПСОВ Душанци и ПСПВ Бързия.

Ето защо, молим, по тези два случая да се вземат бързи мерки до края на януари, за да не се излагаме после пред цяла Европа.

В Бързия хората трябва да имат чиста питейна вода 24 часа в денонощието, а ПСОВ Душанци трябва да заработи и в река Тополница вече трябва да се зауства пречистената вода, а не мръсната, както досега. Припомняме само, че са усвоени средства на европейските данъкоплатци както следва:

За Бързия - близо 6 /шест/ милиона лева

За Душанци - много повече /слуховете са за между 10 и 12 милиона лева/

Надяваме се да проявите разбиране - ако не се вземат мерките, няма да имаме никаква алтернатива, защото за случаите Ви изпращаме сигнали вече две години.

 

На трето място уведомяваме БДИБР за извършено от тях тежко нарушение на законодателството. В техния РБУ е построен чисто нов ВЕЦ в района на Варварските минерални бани. ВЕЦ-ът е от руслов тип - с архимедов винт, но действието по водовземане за производство на електроенергия попада в ЗЗ Яденица по директивата за хабитати, в зона за защита на водите по чл.119а, ал.1, т.5 от ЗВ.

И няма никакво значение, че мощността е под 20 киловата. Припомняме на БДИБР текста на чл.44 от ЗВ:

Чл. 44. (1) (Изм. - ДВ, бр. 81 от 2000 г., изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г.) Разрешително за водовземане се изисква във всички случаи, освен:

1. в случаите по чл. 43, ал. 2;

2. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2009 г., в сила от 12.05.2009 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2014 г.) за дейностите по защита на населението при въведен план за защита при бедствия по реда на Закона за защита при бедствия;

3. (нова - ДВ, бр. 61 от 2010 г.) в случаите по чл. 58, ал. 1, т. 1 и 2.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г.) Водовземането включва отнемането на води от водните обекти и/или отклоняването им от тях, както и използването на енергията на водата.

(3) За преобразуване на енергията на водата без отклоняването и от водните течения в електрическа енергия чрез турбини с мощност до 20 киловата не се изисква разрешително по реда на този закон.

 

От цитирания текст на ЗВ произлиза, че разрешително не се изисква, но това не значи, че дейностите по използването на енергията на водата е допустимо, напротив, то е забранено от чл.118ж във връзка с чл.119а, ал.1, т.5, защото към тази забрана не се допуска дерогация, че тя не важи за ВЕЦ-ове с мощност под 20 киловата.

Нещо повече, има забрана за изграждане на каквито и да било ВЕЦ на река Чепинска в района на минералните бани Варвара, както в ПУРБ 2010-2015, така и в ПУРБ 2016-2021 на ИБР, без значение от мощността.

Ето защо намираме, че БДИБР е извършила тежко нарушение на законодателството и на собствения си ПУРБ, защото очевидно за процесната ВЕЦ /на която ние дори не и знаем все още името/, БДИБР очевидно следва да е издала положително становище за допустимост в рамките на процедурата по преценка необходимостта от ОВОС/ОСВ или процедурата по ОВОС/ОСВ, а е трябвало да издаде отрицателно становище. Няма как в коритото на река, която е обявена за зона за защита на водите, да не е проведена процедура по ЗООС за изграждане на ВЕЦ, а становището за допустимост на БД е задължително за процедурата.

 

Ако законодателството не се спазва, тогава според БДИБР произлиза, че във всяка зона за защита на водите, всеки който сам си реши, може да нацвъка колкото си иска турбини от 19.99 киловата, преграждайки цялата река, по цялото й протежение. Например всички хотели при минералните бани могат да разкажат играта на реката, отчитайки и другата ВЕЦ там - Ели дере. Очаквайте в най-скоро време доклад с видеоматериали конкретно за тази ВЕЦ.

 

Всичко това най-вероятно щеше да бъде избегнато, ако становищата за допустимост на БДИБР бяха достъпни на техния сайт. Тъй като тези становища продължават да са недостъпни, това представлява продължаващо нарушение на ЗВ в условията на рецидив.

 

Ето защо настояваме висшестоящият орган да вземе необходимите мерки за въвеждане на законов ред в БДИБР.

 

На последно място молим, да се запознаете със становище на сдружение Балканка относно докладите, които Ви изпращаме. То е написано по искане на директора на БДЗБР /за което му благодарим/, но съдържа информация, която важи  и за докладите ни до останалите БД.

 

Накрая на този доклад изказваме отново огромната си благодарност към Ивелина Василева, Ирена Петкова и Петър Димитров и настояваме, да инспекторатът на МОСВ да провери дейността на БДИБР, а висшестоящият орган да въведе ред за спазване на законодателството!

 

Предварително благодарим на всички за разбирането и съдействието



ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ