В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме на структурите на МОСВ и БД, и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички останали държавни органи с цел усъвършенстване на административния им капацитет за справяне с проблемите на околната среда и водите, рибарството и аквакултурите, риска от наводнения за населените места, пресушаването на питейни язовири и езера в национални паркове, изсичането на крайбрежна растителност, копането на речна баластра и пясък, строителството на магистрали и т.н., пресушаването и/или отравянето на реки и язовири, както и за избягване на нови наказателни процедури от ЕК, което вече е неизбежно:
МОЛЯ, да приемете настоящия многоцелеви доклад.
На първо място в доклада, Ви информирам, че сдружение Балканка извърши нова проверка на незаконния насип на магистрала Хемус под моста при разклон Боаза над река Вит.
По тази причина докладът е изпратен и на ДНСК, както и на МРРБ, към които служи и АПИ без особен ентусиазъм.
Уведомяваме Ви, че строителните дейности продължават, като се влагат усилия да се прикрие свръх некачественото изпълнение на насипа. При посещението се установи, че върху насипа саа натрупани отделни купчини от по-качествен и не дотам качествен материал, но не чиста кал, с които да се покрият участъците от Чиста Кал. Купчините можете да видите ТУК:
https://www.youtube.com/watch?v=oRVaExNqXy4
Нещо повече - от източната страна на насипа един багер лениво изземваше хумусен слой покрай насипа с цел да се създаде впечатление, че същият хумус е премахнат и под насипа, както би трябвало, но не беше. Тоест незаконният насип си е изпълнен директно върху нивите на хората:
Бихме искали да обърнем внимение И на БДДР, че в момента тежка техника се качва върху насипа като преминава през реката. За целта в самия насип е изкопан подход за достъп. Според нас това представлява нарушение, за което БДДР биха могли да се обадят на изпълнителя, преди да го проверят, за да го няма на мястото при проверката.
Нарушено е и решението по ОВОС на Магистралата, което предписва при строежа да се използват САМО съществуващи пътища и трасето на магистралата, а не да се правят бродове през реката.
Подходът за достъп върху насипа можете да видите в началото на следното видео:
https://www.youtube.com/watch?v=GLKUN4PLixc&feature=youtu.be
ВАЖНО:
Бихме искали да заострим вниманието на ДНСК, с която имаме дългогодишно ползотворно сътрудничество, върху събитията от предходната седмица. Струва ни се, че ДНСК влиза в схемите, шлифовани до блясък в МОСВ, а крайният резултат вече се видя.
Процесният насип е хипер незаконен и свръх некачествен, а ДНСК си затваря очите и не си изпълнява задълженията по закон, което няма да ги доведе до добър край. Страхуваме се, че те подценяват ситуацията така, както го правеха в МОСВ, но вече не. Дано от ДНСК да си вземат поука. Ако не - силно препоръчваме да си подготвят кошници с най-необходимото за оцеляване в сурови зимни условия...
На второ място в този доклад обръщаме внимание на всички получатели върху казуса с ВЕЦ Пчелина!
Днес дадохме показания в Следствието в Перник по този въпрос. Споделихме тревогите си, че е извършено умишлено престъпление от органи на МОСВ.
Ето защо се надяваме новият министър на ОСВ да бъде запознат с проблема и да изпълни задълженията си по чл.199 и 199а от ЗВ, докато има време. С други думи - да прекрати дейността и да отнеме разрешителното за водовземане на ВЕЦ Пчелина, или да си приготви и Той кошница с най-необходимото.
Специално за ДНСК обръщаме внимание, че ВЕЦ Пчелина е построен и пуснат в експлоатация с незаконно разрешение за строеж!
Причината се крие във факта, че язовир Пчелина е от комплексните и значими язовири от Приложение №1 на ЗВ, което значи, че язовирът и всичките му съоръжения са Публична Държавна Собственост по смисъла на чл.13 от ЗВ.
И тогава, за да се върже една нова ВЕЦ към основния изпускател на язовира, което по същество предсталява реконструкция на съоръжението, което от своя страна представлява Строеж от Първа Категория по смисъла на чл.137 от ЗУТ, не е достатъчно само съгласие на Напоителни Системи ЕАД, които само стопанисват язовира в случая, Но Не Са Собственик!
За да се отдаде публичната държавна собственост - язовирът и съоръженията към него - за новия ВЕЦ, е необходимо решение на Министерски Съвет.
Надяваме се ДНСК да извърши проверка и по този случай, преди да е станало късно.
Също така, към жалбата ни до ВАП добавихме някои материали, които доказват умисъл от страна на органите на МОСВ в престъпленията за ВЕЦ Пчелина по чл.278в и чл.352 от НК - можете да се запознаете с тях в прикачения файл.
И на трето място Ви уведомяваме, че язовир Бебреш като че ли е спрял да спада, което е една радостна новина. Снимки и видео можете да откриете в следния линк с данни от посещението ни на 14.01.2020:
https://dams.reki.bg/0017-dam/2020-01-14
Накрая на този доклад настояваме ДНСК да отиде и да хване незаконния насип при моста на Боаза най-после, както и да извърши проверка на незаконнто разрешение за строеж и пускане в експлоатация на ВЕЦ Пчелина!
Настояваме също така новият министър да изпълни задълженията си по чл.199 и чл.199а от ЗВ, като прекрати дейността на същия ВЕЦ Пчелина, и да му отнеме разрешителните за водовземане/ползване, преди да е станало късно!
И, между другото, молим да ни уведомите докъде стигнахте с узаконяването със задна дата на всичките незаконни ВЕЦ у нас?
Предварително благодаря за разбирането и съдействието!
Искрено Ваш
Сдружение Балканка, гр.София