.Посетете основния ми блог РЕКИ.БГ

четвъртък, 29 ноември 2012 г.

Разрешителният режим при изграждане на ВЕЦ

Разрешителният режим при изграждане на ВЕЦ


ww.legaconsulting.org

В България хидроенергийният потенциал все още не е оползотворен напълно, а това създава благоприятни предпоставки за реализацията на инвестиционни проекти в областта на строителството на водноенергийни обекти, и най-вече на малки вецове. Този въпрос следва да се разглежда и в по-широкия контекст на необходимостта от подобряването и развитието на регулаторния механизъм в сферата на т.нар. екоенергетика, свързана с производството на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници (вода, слънце, вятър, геотермалната енергия и други). Особеното при водите е, че по традиция в европейските законодателства на тях се гледа като на

общонационален и жизненоважен неделим природен ресурс

който трябва да се опазва и защитава, а режимът на собственост и управление на водите, както и на водностопанските системи и съоръжения представлява предмет на специални законови регулации. Използването на водите и водните обекти включва водовземане и ползване на водния обект, като използването може да бъде или общо, или индивидуално според това дали титулярите на правото са неограничен брой лица или индивидуално определени лица. Използването още може да бъде или с разрешение, или без разрешение според това дали законът предвижда издаване на индивидуален административен акт като предпоставка за пораждане на правото на използване, или правото на използване се поражда по силата на друг юридически факт.

По принцип при водовземане за енергийни цели се изисква разрешително, което се урежда от Закона за водите (ЗВ).

Водовземането включва отнемането на води от водните обекти и/или отклоняването им от тях, както и използването на енергията на водата. За преобразуване на енергията на водата без отклоняването й от водните течения в електрическа енергия чрез турбини с мощност до 20 киловата не се изисква разрешително.

Представянето на документа е необходимо условие за одобряване на инвестиционния проект и за издаване на разрешение за строеж по реда на Закона за устройство на територията (ЗУТ). Когато естеството на дейността, за която се иска разрешителното, включва едновременно водовземане и ползване на водния обект, какъвто е случаят с изграждането на вецове, следва да се издава едно общо разрешително, съдържащо условията за ползване на водния обект. Именно това императивно правило на ЗВ често се нарушава от басейновите дирекции поради съображения за административна целесъобразност. Така се установява трайна порочна практика, при която компетентните органи незаконосъобразно изискват първо да се подаде заявление за разрешително за водовземане и чак след неговото получаване да се кандидатства и за разрешително за ползване на воден обект.

При разрешаване на водовземанията се спазва следният ред на удовлетворяване на исканията:

1. за питейно-битови цели

2. за лечение и профилактика - само за минерални води

3. за земеделски цели

4. за други цели, включително промишлени, отдих и хидроенергетика

Разрешително се издава от министъра на околната среда и водите при изрично изброените в ЗВ значими случаи или от директора на съответната басейнова дирекция за всички останали случаи за водовземане и ползване на води и водни обекти - публична държавна собственост. Разрешителното се издава при точно определени условия и срок.

Към заявлението се прилагат още и документи, удостоверяващи съгласието на собствениците на имоти, които ще бъдат засегнати от строителството на съоръженията в случаите, когато съоръженията не са изградени; съгласувателни становища на компетентните органи, свързани със засягане на изградена инфраструктура и с възможността за промяна на предназначението на земеделските територии и на горите и земите от горския фонд, които ще бъдат засегнати; сравнителна оценка на енергийните ползи и на вредите за околната среда.

Порочна е и практиката на басейновите дирекции

да изискват предпроектни проучвания и работни проекти като приложения към заявлението. ЗВ никъде не изисква представянето на такива документи в процедурата по получаването на разрешителното за водовземане и ползване на воден обект. Предпроектни проучвания и работни проекти са предпоставки чак за реализацията на по-нататъшната фаза по получаването на разрешението за строеж по Закона за устройство на територията.

Заявлението се подава до компетентния орган (министъра на околната среда и водите или директора на съответната басейнова дирекция), който в едномесечен срок проверява дали съдържанието на заявлението и на приложените документи отговарят на изискванията на закона. Когато не са изпълнени изискванията, органът уведомява заявителя да отстрани недостатъците в 14-дневен срок. При неотстраняване на недостатъците в срока документите не се разглеждат и не се открива процедура, за което заявителят се уведомява писмено.

Органът преценява искането, като съобразява предвижданията на влезлите в сила планове за управление на речните басейни; съвместимостта с обществените интереси, в това число нуждите на населението от района на водовземането; съответствието с изискванията за опазване на околната среда, регламентирани от международни договори и вътрешното законодателство; наличните водни ресурси по количество и качество и други.

Ако не са налице основания за отказ, органът изготвя съобщение, което съдържа: целта на заявеното използване на водите; водното тяло, в което се предвижда използване на водите; системите или съоръженията, чрез които ще се реализира използването; мястото на използване на водите (включително и котите на водохващането и на сградата на централата), местността, административно-териториалната и териториалната единица, кода по единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици - за всяко място на използване и други.

В случаите, когато компетентен да издаде разрешително е министърът на околната среда и водите, съобщението се обнародва и в Държавен вестник. След изтичането на законоустановения срок органът издава разрешително, когато са спазени предвидените в закона изисквания. Решението на органа подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Необходими документи

За откриване на процедура за издаване на разрешително кандидатите подават заявление, към което се прилагат:

- документ за платена такса за издаване на разрешителното

- заверено копие от удостоверение за актуално правно състояние

- влязло в сила решение за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) или решение да не се извършва такава оценка в определени случаи

- актуална скица или карта за имотите, в които ще се извършва дейността, заверена от съответния компетентен орган

- документ, удостоверяващ съгласието на собственика на съоръженията в случаите, в които водовземането или ползването на обекта е свързано с използването на съществуващи съоръжения.

сряда, 21 ноември 2012 г.

Стари Видри

http://starividri.org/

Придошлите води на река Искър са активирали свлачищен процес

Придошлите води на река Искър са активирали свлачищен процес

Придошлите води на река Искър в района на новостроящия се ВЕЦ „ Черепиш“ са активирали свлачищен процес. Има опасност част от пътя да пропадне, затова движението е пренасочено само в едното платно. По пътя към Мездра, след полицейския пункт на Ребърково, разливите на реката са достигнали на метри от главен път Е- 79.
Гледай видео

Гледай снимки 

Изтичането на гориво от потъналия кораб в Русе може да има сериозни последици за екосистемата на Дунав

Международната природозащитна организация WWF предупреждава, че изтичането на гориво от аварирал преди десет дни кораб в Русе, за което става ясно от местната преса, може да има сериозни последици за екосистемата на река Дунав.

"Разливите представляват особена опасност за екосистемите на речните брегове и крайречните влажни зони със стояща вода. В момента Дунав е висок и навлиза в крайречните заливни територии, което е сериозна предпоставка за замърсяването им. Нефтопродуктите се разграждат бавно и веществата от тяхното разграждане често са по-токсични от самите нефтопродукти", коментира експертът "Води" на WWF Стоян Михов.

От Русе надолу по течението са разположени някои от най-ценните крайречни влажни зони в България и в Долен Дунав като цяло – Калимок-Бръшлен и Сребърна. При евентуалното прикриване на такова замърсяване от десет дни вече може да е късно да се вземат мерки за защитата на тези зони.

Нефтопродуктите се разпръскват по повърхността на водата и образуват много тънък мономолекулен слой. Една капка нефтопродукт може да замърси един милион капки чиста вода. Този тънък слой прекъсва достъпа на кислород до водата и предизвикват задушаване на рибите и всички водни организми, особено в стоящи водоеми. Освен това при досег с хрилете на водните животни те предизвикват директно задушаване и смърт.

Особено опасни са нефтените петна за водоплаващите птици, при които се слепват перата, в резултат на което перушината престава да бъде водоустойчива и птиците умират от премръзване или просто се удавят, тъй като перушината се напоява с вода и нефтопродукти и натежава. Токсичността на нефтопродуктите убива птиците впоследствие, дори ако успеят по някакъв начин да избегнат първите ефекти.

WWF продължава да следи развитието на случая и справянето с последствията от него.

понеделник, 19 ноември 2012 г.

Колко много може да направи един съдия

БРАЗИЛИЯ - Бразилски съдия блокира осъществяването на грандиозен проект за строеж на язовир по поречието на Амазонка, който бе поддържан от новия президент Дилма Русеф, съобщи Ройтерс.

Основният мотив на съдия Роналдо Дестеро е, че строежът на съоръжението не отговаря на екологичните норми. Дестеро подчертава още, че той застрашава района, както и живота на местните индиански племена.

Проектът бе един от важните акценти в програмата на Русеф, която обеща да направи решителни стъпки за значително по-големи от досегашните инвестиции в инфраструктурни проекти в Бразилия.

По проект язовирът "Бело Оризонте" трябваше да стане третият по големина в света за производство на електричество.

Решението на съдията постановява още забрана националната банка за развитие на страната BNDES да финансира проекта.

Държавната поръчка за строителството на язовира бе два пъти спирана през април миналата година заради нарушения.

В крайна сметка бе направен консорциум, наречен "Норте енергия", начело на който застана държавното бразилско енергийно дружество "Елетробрас".

По-рано този месец френската фирма "Алстом" съобщи, че е спечелила договор на стойност 500 милиона евро с "Норте енергия" за доставка на оборудване за язовира. От бразилския консорциум отказаха коментар с мотива, че още не са получили по официален път решението на съда.

Казусът стигна до правосъдието след протести на еколози, които представиха своите мотиви.

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=798115

27.02.11 автор(и): Труд, прочитания: 1171, коментари: 1

Коментари (1)

обиден коментар pitarpan 03:01 Понеделник 28 февруари 2011

Такова нещо в България дали може някога да се случи ?!

Малко повече за този спорен Проект

http://en.wikipedia.org/wiki/Belo_Monte_Dam


сряда, 14 ноември 2012 г.

WWF: Проект за нова ВЕЦ може да убие долното течение на Янтра

Проект за нова водноелектрическа централа ще доведе до силно намаляване на рибата по цялото долно течение на Янтра и до заливане на държавни, общински и частни земи около селата Белцов, Ценово и Долна Студена, Русенско, предупреждава международната природозащитна организация WWF. Проектът ще унищожи приоритетни местообитания от европейската екологична мрежа Натура 2000 и ще влоши условията за воден туризъм в района, смятат от организацията.

WWF: Проект за нова ВЕЦ може да убие долното течение на Янтра

На 26 октомври 2009 г. ще се проведе обществено обсъждане на инвестиционно предложение „Изграждане на МВЕЦ Янтра 1" в землището на село Белцов, община Ценово. Обсъждания ще има от 10.30 ч. в Кметство Белцов, от 13.30 ч. в Кметство Долна Студена и от 16.30 ч. в Община Ценово. Подробната информация е публикувана на интернет страницата на РИОСВ-Русе.

Проектът предвижда МВЕЦ "Янтра 1" да е от руслови тип - в коритото на река Янтра. Преградната стена е планирана на 770 м над моста при Белцов, а задбаражното езеро е дълго около 6 км и достига стария бараж и реконструирания мост при Долна Студена. То задържа наноси, които се разтварят във водата, поглъщат кислорода и предизвикват масова смъртност на рибата. Такъв случай, широко разгласен в медиите, има от септември 2008 г. на ВЕЦЛакатник" на река Искър, аналогична на предлаганата ВЕЦ при Янтра. Аварийно изпускане на вода с наноси причини измирането на тонове риба на 30 км надолу по течението, припомнят от природозащитната организация.

От WWF обясняват, че в долното си течение Янтра е притокът на Дунав с най-запазена природа, част от Натура 2000. При преминаване през турбините на ВЕЦ се очаква висока смъртност на възрастни риби и личинки. Речен кефал, скобар, распер, бяла мряна, които са основен обект за спортния риболов в Янтра, ще бъдат ограничени в преминаването си нагоре по течението, което ще доведе до намаляване и дори изчезване на рибата.

След проучвания още през 2006-2007 г. WWF и община Ценово подготвиха проект за преодоляване на баража при Долна Студена, който е миграционна бариера за рибата. Това ще й позволи да стига и до горния участък от Янтра. Водните спортове са основен компонент на прохождащия в община Ценово туризъм. Тази част на Янтра е най-атрактивната в Северна България и активно се използва за организирано спускане с каяк. Необходимостта от преминаване през шлюзове и шлаухи ще отблъсне почитателите на водните спортове от района.

вторник, 13 ноември 2012 г.

Административно дело по ВЕЦ Карлуково

Публикувам Решение по адм. дело на АС Плевен срещу МВЕЦ Карлуково 2 на р. Искър, спечелено от СДП Балкани.

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ