.Посетете основния ми блог РЕКИ.БГ

петък, 15 септември 2017 г.

Решение на Министерски съвет за промяна на компетентността в ползването и стопанисването на язовир "Огняново" и ограничаване ползването на вода от "Кремиковци" АД от бент "Панчарево"

No. 56
Дата 10.02.1994
Относно Промяна на компетентността в ползването и стопанисването на язовир "Огняново" и ограничаване ползването на вода от "Кремиковци" АД от бент "Панчарево"
/Прот. 11/03.02.94 г., т.6/
Протокол 11/03.02.94 г., т.6
Промени изменя Реш310 дата 03/08/92
Термини
вода за промишлени нужди
НАЦ СЪВЕТ ПО ВОДИТЕ
Софийска област
язовири

           

Решение N 56 на МС

от 10 февруари 1994година

                                      

        ЗА ПРОМЯНА НА КОМПЕТЕНТНОСТТА В ПОЛЗВАНЕТО И СТОПАНИС-

           ВАНЕТО НА ЯЗОВИР "ОГНЯНОВО" И ОГРАНИЧАВАНЕ ПОЛЗВА-

           НЕТО НА ВОДА ОТ "КРЕМИКОВЦИ" АД ОТ БЕНТ "ПАНЧАРЕВО"

                                      

М И Н И С Т Е Р С К И Я Т  С Ъ В Е Т

Р Е Ш И:

                                       

                 1. Точка  1 от  Решение N  310 на Министерския съвет от

            1992 г. се изменя така:

 

                 "1. Предоставя  от 1  април 1994  г. в компетенциите на

            Министерството на промишлеността язовир "Огняново", Софийска

            област,  за   довършване  и  стопанисване.  Язовирът  да  се

            използва за промишлено водоснабдяване на "Кремиковци" АД."

 

                 2. "Кремиковци"  АД от 21 февруари 1994 г. да ползва от

            бент  "Панчарево"   по  0,5  м3/сек  вода.  При  промяна  на

            хидрометеорологичните условия  и формиране  на приток в бент

            "Панчарево"  посоченото   водно  количество   може  да  бъде

            увеличавано с  разрешение на Националния съвет по водите при

            Министерския съвет.

           

                                       

                 МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/ ЛЮБЕН БЕРОВ

                

                 ГЛАВЕН СЕКРЕТАР НА

                 МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ: /П/ СТОЯН ДЕНЧЕВ

           

                 НАЧАЛНИК НА ОТДЕЛ

                 "ОБЩА КАНЦЕЛАРИЯ": /ВЕСЕЛИН ДАКОВ/

Решение на Министерски съвет за деривация "Грънчар" каскада "Белмекен-Сестримо" към яз."Бели Искър"


No.199
Дата04.05.1995
Относно Спешни мерки за решаване проблемите на водоснабдяването на София (деривация "Грънчар" каскада "Белмекен-Сестримо" към яз."Бели Искър") /Прот. 28/04.05.95 г., т.2/
Протокол 28/04.05.95 г., т.2
Термини
водопроводи
водоснабдяване
каскади
София
язовири

Препис

Решение N 199 на МС

от 4 май1995 година

           

                    ЗА СПЕШНИ МЕРКИ ЗА РЕШАВАНЕ ПРОБЛЕМИТЕ НА

                           ВОДОСНАБДЯВАНЕТО НА СОФИЯ

                               

М И Н И С Т Е Р С К И Я Т  С Ъ В Е Т

Р Е Ш И:

 

                 Министерството    на    териториалното    развитие    и

            строителството   като    инвеститор   да    изгради    обект

            "Пренасочване  водите  на  водохващане  N  21  от  деривация

            "Грънчар" на  каскада "Белмекен-Сестримо"  към           яз.

            "Бели Искър"  с оглед  максималното използване на пролетните

            води за водоснабдяване на София.

           

                 МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/ ЖАН ВИДЕНОВ

                

                 ГЛАВЕН СЕКРЕТАР НА

                 МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ: /П/ ВАЛЕНТИН КОРКИНОВ

           

                 НАЧАЛНИК НА ОТДЕЛ

                 "ОБЩА КАНЦЕЛАРИЯ": /п/ МАТЕЙ ИЛИЕВ




Решение на Министерски съвет ЗА УЧРЕДЯВАНЕ НА ОГРАНИЧЕНО ВЕЩНО ПРАВО във връзка с изграждането на МВЕЦ на язовир „Пчелина”


No. 552
Дата 29.06.2012
Относно ЗА УЧРЕДЯВАНЕ НА ОГРАНИЧЕНО ВЕЩНО ПРАВО – ПРАВО НА ПРОКАРВАНЕ, В ПОЛЗА НА „ПАУЪР ТУЕНТИ ТУЕНТИ" ООД ВЪРХУ ПОЗЕМЛЕН ИМОТ – ПУБЛИЧНА ДЪРЖАВНА СОБСТВЕНОСТ, ПРЕДОСТАВЕН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ВносителМЗХ
Протокол25.44
Правно основание чл. 7, ал. 5 от Закона за държавната собственост и чл. 193, ал. 4 от Закона за устройство на територията
Термини „Пауър Туенти Туенти" ООД,  публична държавна собственост  водностопанско съоръжение
община Ковачевци
язовири
област Перник

 

 

Р Е П У Б Л И К А   Б Ъ Л Г А Р И Я

М И Н И С Т Е Р С К И   С Ъ В Е Т

Препис

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е 552

от    29 юни     2012 година

 

за учредяване на ограничено вещно право – право на прокарване, в полза на „Пауър Туенти Туенти" ООД върху поземлен имот – публична държавна собственост, предоставен за управление на Министерството на земеделието и храните

 

На основание чл. 7, ал. 5 от Закона за държавната собственост и
чл. 193, ал. 4 от Закона за устройство на територията

 

М И Н И С Т Е Р С К И Я Т    С Ъ В Е Т

Р Е Ш И:

 

1. Да се учреди право на прокарване в полза на „Пауър Туенти Туенти" ООД върху имот – публична държавна собственост, представляващ поземлен имот № 000290 с площ 48 876 кв. м и с начин на трайно ползване – водностопанско съоръжение, в землището на с. Лобош, община Ковачевци,  във връзка с изграждането на МВЕЦ на язовир „Пчелина" за прокарване на напорен тръбопровод с диаметър DN2000 мм и дължина 179 метра.

2. Областният управител на област Перник да издаде заповед по
чл. 193, ал. 4 от Закона за устройство на територията за учредяване на
правото по т. 1 след заплащане от титуляря на стойността на правото в
размер 2731,80 лв.

 

 

ЗА МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ Цветан Цветанов

 

ГЛАВЕН СЕКРЕТАР НА

МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ:  /п/  Росен Желязков

сряда, 13 септември 2017 г.

Доклад за посетени ВЕЦ на територията на Басейнова дирекция Дунавски Район

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка - гр.София за спасяване на българските реки от убийственото влияние на ВЕЦ у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме на структурите на МОСВ и БД, представяме доклад относно посетени и проверени ВЕЦ на територията на БДУВДР на 09.09 - 10.09.2017г. Молим да разгледате внимателно, защото докато ние си седим вкъщи, животът в реките при маловодие изнемогва (там където изобщо е останал).

Настоящият доклад е за водохващания в обхвата на БДУВДР, но го пращаме до всички БД, с една единствена цел: да виждат какво се случва навсякъде. Нашите проверки нито са целенасочени, нито имаме някаква друга цел освен една единствена: опазване на местообитанията, чрез повишаване на информираността сред обществото и компетентните органи и засилване контрола над ползвателите на вода, защото явно те не могат да се самоконтролират.


Преди да минем към основния доклад Ви информирам, обръщайки се към всички копирани, че няма как просто така да подминем някои недотам съвсем логични събития. 

При последната ни среща със зам. мин. Атанаска Николова в сградата на МОСВ на 25.07 по случай яз. Яденица, се спомена за спорезумение между МОСВ и енергийните оператори за неизкупуване на електроенергия в периодите на маловодие като мярка за упражняване на контрол. Всичко звучеше прекрасно, все пак това го каза зам. министърката, която ни увери макар и устно, че писмото е изготвено по надлежния официален ред. Само че се оказа, че всичко е един блъф, една лъжа, за което научаваме от писмо подписано от Министъра на околната среда и водите, д-р Нено Димов, с изх.№ ЗДОИО-19/23.08.2017г. Затова зам. мин. Атанаска Николова вече е в нашия Черен списък на убийците на реки, откъдето я бяхме извадили веднъж, което беше прецедент, но това няма как да се случи втори път (всъщност има, но трябва да спасите някоя друга река, т.е. да си свършите работата, за която сме Ви назначили). Извиняваме се, но ако ще ни лъжете и ще си играем игрички, незнам с какво сме го заслужили, след като влагаме свободното си време и лични средства единствено да ви помагаме, оказваме съдействие винаги на вашите служители, когато са ни търсили, така че да подобрим комуникацията и резултатите да са на лице. Все пак не е ли най-важно, реките да текат и да са живи, независимо от усилията и средствата, които трябва да се вложат ? Не е ли важно да се спазва националното и европейско законодателство, нарушенията на което започват още от издадените разрешителни, а не виждаме реален резултат по разрешаването на проблемите вече няколко правителства ? Да не би да очаквате да се откажем и да ни победите с бездействието си ? Забравяте, че ние сме рибарчета и ще видим на кого търпението ще свърши първо. И в двата случая губите.


Второ, скоро ви писах доклад за работата на ВЕЦ Неси. Ето тук може да си припомните (качен е и самият доклад): https://dams.reki.bg/0128-dam/2017-08-05. С ваш отговор с изх. № РД-09-25/КД-03-29 от 23.08.2017 вие ни информирахте, че "Към момента на проверката речното корито след водохващането е напълно сухо и не се пропускат водни количества. Не се констатира наличие на съоръжение за миграция на риба и водни организми".

Също така ме информирате, че построената барака е в имот общинска собственост, на територията на държавно горско стопанство. Това е доста странно, тъй като според моята OFRM оригинална topo карта и според google earth водохващането се намира на територията на НП "Централен Балкан", а отделно целият повлиян участък от реката попада на територията на няколко защитени зони: ЗЗ Централен Балкан Буфер и по директивата за хабитатите и по директивата за птиците и ЗЗ Централен Балкан. 


Радвам се, че сте констатирали това, което и аз при посещението на централата.Това рядко се случва, но ми се струва, че направата на предписания е доста нищожна мярка с оглед констатираното унищожаването на река.


Трето, получих отговор от БДДР по изпратен сигнал от мен за направено посещение на ВЕЦ Румянцево ( https://dams.reki.bg/0253-dam/2017-07-15 ). Правили сме безброй посещение на тази централа със сходен резултат. Ние казваме, че река няма, а проверките казват обратното. Ето защо констатацията, че "През рибния проход, изграден на левия бряг на река Златна Панега , се осигурява минимално водно количество необходимо за нормалното функциониране на екосистемите в реката ...", изобщо не ни изненадва. Даже напротив, искам да ви препоръчам да отидете и да се полюбувате на рибите в реката между водохващането и сградата на ВЕЦ-а, където екосистемата функционира нормално. Ние го правим всеки път, затова и посещаваме водохващането. Гледката е незабравима, може да се убедите от видеото за прекрасната екосистема, пълна с макрофити и всякакви зеленини, от които мирише на "живот": https://www.youtube.com/watch?v=UaWs3hX6SE4 . Обърнете внимание на 1,4м3/с, които текат през отвора за рибния проход, като така спазваме закона или пък, ако повече ви харесва, както е по разрешително - 380 л/с. Знам, че не можете да измерите водното количество и никога не можете да потвърдите констатираното от вас, а това би трябвало да го можете. Също така знам, че и аз не мога да докажа думите си, че там изтичат не повече от 20-тина л/с и то след дъждовен период (вижда се реката малко по-нагоре от водохващането на първата снимка в линка), затова оставям отговора на въпроса на съвестта и личното усещане на всеки един. Може би вместо всеки път да си пишем едно и също и да се харчат държавни пари за подобни констатации е добре парите да се дадат на група хидробиолози, които да проверят "нормално функциониращата система". Разбира се ще искаме да участваме като наблюдатели в едно такова изследване, доколкото имаме вяра на научните среди. Подобно изследване наши приятели ихтиолози и хидробиолози изготвиха за ВЕЦ Пчелина, където потвърдиха опасенията ни, че под ВЕЦ дори жабите бяха избити, въпреки предупрежденията и становищата ни: https://dams.reki.bg/uploads/Docs/Files/Pchelina-Struma%20FINAL.pdf


Сега да преминем към основния доклад.


ВЕЦ Черни Вит


Посещението е при маловодие от дата 09.09.2017г.. Савакът е спуснат и централата работи, а не би трябвало. Единственото количество вода, което се изпуска в реката след водохващането се процежда през недоброто уплътняване на шлюза. Пореден доклад и продължава нехайството да се приведе в някаква адекватна работа това водохващане. Рибен проход продължава да няма, дори и след възстановителните строителни дейности, които се извършваха пролетта.


За направеното посещение може да се убедите от снимките качени на нашия сайт: https://dams.reki.bg/0325-dam/2017-09-09


ВЕЦ Сироко


С тази централа също сме добре запознати, както ние така и вие. Поредното посещение на водохващането, снимката на което краси корицата на основната ни жалба до ЕК показва следното.

Посещението е при нормално ниво за сезона. Централата работи, като в реката през т.нар рибен проход се изпускат не повече от 30л/с, които се процеждат между камъните. На практика това не е река, а снимките говорят сами по себе си. Няма нужда от коментар. Тази централа продължава да оправдава славата си на централа убиец на реката.


За направеното посещение може да се убедите от снимките качени на нашия сайт: https://dams.reki.bg/0265-dam/2017-09-09


ВЕЦ Косица


Посещението е след паднали кратковременни дъждове предишния ден и нивото на реката е нормално за сезона, дори леко високо. Централата работеше и двата дни, а не би трябвало. Въпреки това, това е едно от най-читавите водохващания с оглед на това, че се изпуска вода в реката и то през рибния проход, който може да се подобри още, но изглежда преодолим за някои по-напористи пъстърви. Така или иначе нямаме осушаване на речното корито и в реката има живот: както нагоре, така и в участъка между водохващането и сградата на ВЕЦ. С малката уговорка, че реката в големи участъци под водохващането има вода във вировете, а под самото водохващане едва църцори между камъните, което е проблем в резултат на работата на централа в период на маловодие. Все пак поздравяваме собственика за това, че не взема пример от останалите убийци на реки.


За направеното посещение може да се убедите от снимките качени на нашия сайт: https://dams.reki.bg/0135-dam/2017-09-10



-






четвъртък, 24 август 2017 г.

Многоцелеви доклад ВЕЦ

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки от убийственото влияние на ВЕЦ-овете у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД, представяме доклад относно посетени и проверени ВЕЦ на територията на БДИБР, на 21.08.2017г.

 

На първо място преди доклада, имаме удоволствието да Ви запознаем с поредния общ успех, който постигаме заедно, а именно:

 

Решение на Върховен Административен Съд /ВАС/, по дело, образувано по жалба на сдружение Балканка, подадена  чрез министъра на околната среда  до ВАС, срещу решението на същия министър да пусне за предварително изпълнение решението на същия министър да одобри докладите по ОВОС/ОСВ за бъдещия в минало време язовир Яденица, което той направи в средата на август, в пет часа в петък:

http://www.sac.government.bg/court22.nsf/d038edcf49190344c2256b7600367606/5c59dc3508414784c225817f004ae978?OpenDocument

 

Изказваме официална благодарност на екипа на МОСВ, който ни даде възможност да обжалваме решението на министъра на ОСВ като незаконосъобразно и нарушаващо материалния закон.

Благодарим и за дадената ни възможност след публикуването на решението на министъра в пет часа в петък, защото така ни се даде достатъчно време да изготвим жалбата, която беше готова доста преди това, поради отличното познаване на стила, добрата практика и традициите на процесното ведомство.

 

Едновременно с това се надяваме екипът на МОСВ да ни даде още една възможност да доразвием сътрудничеството си със същия екип, като обжалва пред петчленен състав решението на тричленния състав на ВАС. По този начин ние ще можем да понатрупаме още малко съдебна практика, преди делото по същество, за да можем да си взаимодействаме на това дело още по-пълноценно.

 

На второ място преди доклада, изказваме официална благодарност и на екипа на БДЗБР за това, че са направили незабавна проверка по сигнала ни на зеления им телефон за изпускането на отровна вода от ВЕЦ Пчелина. Само не ни е ясно, като са установили, че водата е със "синкаво-бял оттенък и с "характерен" мирис", без да се уточнява "характерът" на смрадта, какво следва нататък. Например - взети ли са проби за изследване, за да се установи дали в тази вода могат да оцеляват речните и крайречни екосистеми, които отдавна са отровени в ЗЗ Земен, и дали същата вода става за напояване и за пиене от дивите и от питомните животни в района? И изобщо - какви са перспективите за развитието на земеделие и животновъдство в района, ако ВЕЦ Пчелина продължи да работи? Припомняме на БДЗБР, че водоползването за нуждите на селското стопанство - напояване и животновъдство - се осигуряват приоритетно във водностопанските планове, пред производството на електроенергия, съгласно ЗВ.

 

И сега - към доклада:

На 21.08.2017г. посетихме Юндолската река заедно с представители на БДИБР и на РИОСВ Пазарджик, за което изказваме огромни благодарности на цитираните учереждения. От РИОСВ Пазарджик взеха проби, с цел да се направи физико-химичен анализ на водата. Длъжни сме да признаем, че Юндолската река се оказа не чак толкова мръсна, колкото ние се тревожехме, че е, защото в нея се установиха множество ручейни раци. В прикачения архивен файл  има снимки на раците. Снимките не са много добри, но гарантирано на някои от тях раците са от вида Поточен рак /Austropotamobius torrentium/, без да се изключва на някои от по-неясните снимки раците да са и от вида Речен рак /Astacus astacus/. За пореден път молим министъра на ОСВ /ако все още е на работа в процесното ведомство/ и екипа на НСЗП, заедно да намерят начин за докладване на наличието на защитени и приоритетни видове на местата, където ги откриваме или си ги знаем, така че данните да се използват при прекартирането на зоните по Наура 2000, защото само така ще може да се осигурят точни научни данни за самото прекартиране, за да може да се намали обхвата на Натура 2000 у нас. Това е от особена важност по отношение на приоритетните видове, които подлежат на безусловна защита, за да се постигне благоприятен природозащитен статус на тези видове, а не "научните" среди да твърдят, че такива видове няма в съответния район, когато изготвят доклади по ОВОС/ОС за целите на поредния инвеститор, който иска да ги унищожи.

 

Сами разбирате, че подобни пропуски в научната информация някой ден ще ни наложат да информираме съответните институции на ЕС със съответните доказателства, че екипът на МОСВ отказва да регистрира наличието на приоритетни видове в зони, в които вече е разрешило или ще разрешава ИП, които да поставят благоприятния природозащитен статус на същите видове под заплаха.

 

Още по-лошото е, че като отказва да приеме такава информация, екипът на МОСВ се насочва към следващи процедури като на Калиакра. Дано да не се стигне дотам, че ИП като язовир Яденица или като МВЕЦ Илийна например, да трябва да се махат, заради отказ на МОСВ навреме да приеме подобна важна информация.

 

Като стана дума за МВЕЦ Илийна, Ви информираме, че Негово Високо Преосвещенство /НВП/, игуменът на Рилската света обител понастоящем търси възможности да финансира незаконния си ВЕЦ чрез помощ от държавата, от частни дарения и по всякакъв друг начин. Може би все още не сте се убедили, но поради естеството на начина ни на живот, ние имаме източници на информация навсякъде /наистина абсолютно навсякъде и за абсолютно всичко/, и горното ни твърдение е абсолютно сигурно. Ние сме правили някои добронамерени, безплатни услуги дори на НЕК в миналото и в по-ново време, за които изобщо не съжаляваме сега и затова научаваме навреме нещата, които са важни за нас.

 

Та за МВЕЦ Илийна, молим МОСВ да информира НВП, че ИП е абсолютно незаконно, за да не вземе да го построи и после да трябва да го събаряме заедно с екипа на МОСВ. Че ИП нарушава Европейските директиви вече е доказано и от изрично становище на ЕБВР, която прекрати гранта миналата година, както много добре знаете.

И когато после ще трябва да го събаряме, това ще нанесе непоправима вреда на нашите взаимоотношения, да не говорим, че всички заедно ще берем голям срам.

 

Накрая отново наистина благодарим на БДИБР за проверката на Юндолска, като се надяваме да получим резултатите от нея навреме, за да можем да преценим доколко и как да ги използваме за делото във ВАС по съществото на случая Яденица. Надяваме се и да получим най-после някакъв протокол, решение или акт на БДИБР от съвместната ни проверка от 17.05.2107г., която също направихме заедно, и на която установихме множество престъпления на НЕК ЕАД по деривационен канал Яденица.

 

P.S.

По отношение цитираното в началото решение на ВАС уточняваме, че има 7 /седем/ дневен срок за обжалване пред петчленен състав. Ако не е получено това решение в процесното ведомство, може би след настоящия доклад би могло да се счита, че ведомството е уведомено и срокът тече. Не сме сигурни дали това е така, но няма да крием, че с достойнство отхвърлихме изкушението да Ви уведомим в пет часа в петък. Надяваме се да проявите разбиране по този въпрос.



четвъртък, 10 август 2017 г.

Сдружение Балканка - Доклад ВЕЦ Неси

Сдружение Балканка - гр.София Ви информирам за следното: В изпълнение на програмата на Сдружението за спасяване на българските реки от убийственото влияние на ВЕЦ у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме на структурите на МОСВ и БД, представяме доклад относно посетени и проверени ВЕЦ на територията на БДУВИБР. Молим да разгледате внимателно, защото докато ние си седим вкъщи, животът в реките изнемогва (там където изобщо е останал).
>
Настоящият доклад е за водохващания в обхвата на БДУВИБР, но го пращаме до всички БД, с една единствена цел: да виждат какво се случва навсякъде. Нашите проверки нито са целенасочени, нито имаме някаква друга цел освен една единствена: опазване на местообитанията, чрез повишаване на информираността сред обществото и компетентните органи и засилване контрола над ползвателите на вода, защото явно те не могат да се самоконтролират.
>
>
> ВЕЦ Неси
>
>
> Това е първото ни посещение на това водохващане, попадащо изцяло на територията на Национален парк Централен Балкан по ЗЗТ и припокриваща се територия със ЗЗ Централен Балкан BG0000494 по директивата за хабитатите. Ето защо препращаме доклада и до Дирекция НП Централен Балкан, за да виждат какво се случва на тяхна територия.
>
>
> Координатите на водохващането са:
>
>
> N42.714361, E024.420499
>
>
> Посещението, както е видно и от снимките, е при маловодие, като в момента на посещението, в реката, по наша преценка, над водохващането течаха не повече от 60-70л/с, като съгласно ЗВ от една страна водохващането не трябва да работи в периоди на маловодие, от друга страна, то изобщо не би следвало да бъде изградено. Възниква въпроса и как е определено, че за поддържане живота в реката, водохващането трябва да изпуска цели 14л/с вода, което са по-малко от две кофи с вода и изобщо някой представя ли си, как две кофи в този камънак поддържат живота ?
>
>
> Друго интересно нещо, което установихме е, че това водохващане на практика е проектирано да отнема всичката вода от реката, особено в периодите на маловодие. При пристигането ни на водохващането установихме, че реката под водохващането е напълно суха, което е видно от редица снимки. На снимка DSCF6448.JPG (от линка по-долу) се вижда долната част на баража, като след преглед на всичките снимки се установява липсата и на какъвто и да било рибен проход. След като огледахме внимателно водохващането и от горната страна, отново заходихме от долна страна и този път установихме, как езерото явно започна да прелива DSCF6471.JPG (за сравнение снимка DSCF6448.JPG). Явно централата е работила и след което е спряла работа, езерото се е напълнило отново и е започнало да прелива през преливника. 
>
>
> Рибен проход изискван от ЗРА няма.
>
>
> Основният извод обаче е, че тази река тече в денонощен режим взависимост от работата на централата, което е пагубно за животинския свят в реката. На практика във водата не бяха установени по визуален метод нито риби, нито бентосни организими, камъните изглеждаха стерилни, нещо характерно за места, където има честа смяна на течаща вода и суша. А отчитайки факта, че това е южен и стръмен склон на Стара планина, където вода по това време на годината трудно се намира, всички съседни дерета бяха пресъхнали и считаме пресушаването на реката за пагубно за животинския свят и около нея.
>
>
> Третото нещо, но не на последно място, което установихме е, че в случая и дума не може да става за използването на старо водохващане от СОЦ-а. В това водохващане е вложено голямо количество нов бетон, извършена е пълна реконструкция на предполагаемото старо водохващане, като е интересно, че самото водохващане се състои от две водовземни съоръжения от алпийски тип, които пълнят разположен под тях басейн с преливник. На практика водохващането е изградено така, че да взема всички води на река Стряма. Още повече, голяма част от строителните дейностите са се случвали съвсем скоро и то очевидно с "голям замах", тъй като цялото корито на реката, в зоната на водохващането е тотално модифицирано. Впечатление правят и множеството кофражни дъски и укрепителни елементи, които са захвърлени на различни места в руслото на реката. 
>
> Напорния тръбопровод в зоната на водохващането е от закрит тип, като дейностите по заравяне на напорния тръбопровод са протекли в дните преди посещението, нещо ясно видимо от приложените снимки. насипът е съвсем пресен.
>
>
> Впечатление прави и къщичката, изградена в близост до водохващането, която е изградена в самото русло на реката, като част от строителните дейности са свързани с изграждането на подпорна защитна стена и разположени над нея диги срещу заливане на сградата с води и скална маса, носени от реката при пълноводие.
>
>
> Интересно дали всички строителни дейности са съгласувани с Дирекция НП Централен Балкан и плановете за управление ? 
>
>
> Дали изобщо има разрешително за тези дейности издадено по реда на ЗУТ и кой го е издал, при положение, че съоръжението е на територията на Национален парк ?
>
>
>      За всичко описано в настоящия доклад може да се убедите от снимките и видеоклиповете качени на нашия сайт: http://dams.reki.bg/0128-dam/2017-08-05
>
>
> Тъй като в случая става въпрос за водохващане разположено на територията на НП Централен Балкан, считам че е редно контролните органи да се отнесат изключително критично към въпросното съоръжения, за което бяха установени толкова много нарушения, а за други само подозираме, като се надяваме да бъдем опровергани от контролните органи, а ако не - това водохващане да бъде закрито.
>
>
> Молим да ни информирате за предприети действия.
>
>
> Предварително Ви благодаря!
>
>
>
> --
>
>
>
>
>
> --
>
>

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ