.Посетете основния ми блог РЕКИ.БГ

понеделник, 26 февруари 2018 г.

Доклад за проверки на територията на БДИБР - Пречиствателна станция Душанци и ВЕЦ НЕСИ

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представяме доклад за извършена проверка на 24.02.2017г. относно опазване на водните обекти и тела на територията на БДИБР. Тъй като е проверен и обект, който попада на територията на НП Централен Балкан, изпращаме този доклад и до дирекцията на парка.

Докладът не е за хора със слаби сърца и високо кръвно, без специално лекарско предписание...

 

И така, преди около два месеца Ви уведомихме, че една от националните Белгийски телевизии прояви интерес към негативната страна на случващото се у нас. И ние съвсем коректно помолихме тогава да вземете мерки за случаите на ПСОВ Душанци и питейната вода за Бързия. Междувременно БДИБР ни покани да участваме в тяхна проверка за Душанци. Поканата бе от днес за утре и за огромно съжаление не можахме да участваме, понеже от време на време и ние трябва да работим в делничен ден с цел издръжка на съвместните ни дейности с Вас. Надявахме се обаче, нещата да са пооправени и отпадните води на село Душанци вече да се пречистват.

Нещо повече - неслучайно избрахме събота. Причината е, че тогава много от жителите на селото се прибират в родното си място и отпадните води са много повече, отколкото в делничен ден. Искахме да покажем, че ПСОВ е добре оразмерена да поеме цялото отпадно водно количество.

 

За съжаление, при посещението с чуждените се оказа, че нищо не се е променило въобще и ние брахме огромен срам пред тях. Отпадните води продължават най-спокойно да подминават преди ПСОВ и да се изливат непречистени в реката. С неудоволствие информирахме репортерите, че удоволствието на някои хора да си разделят част от фондовете на ЕС струва около 5 000 000 € на данъкоплатците на съюза, а така също и че ситуацията сега е много по-зле, отколкото беше преди, защото отпадните води преди дренираха през попивни ями и достигаха до реката доста по-чисти.

Очевидният извод на репортерите бе, че целта е просто да се поразделят парите. В контекста на нашето нахалство да искаме еврофондовете да продължат да финансират подобни неща и след 2020, чужденците изразиха недоверие, че нашата теза има какъвто и да било смисъл. Обещаха да акцентират и обосноват в предаването обратната теза, че подобни примери биха обезкуражили техните правителства да приемат нашата теза, в която ние намираме дълбок смисъл.

 

Ето два клипа в потвърждение, че мръсната вода се излива директно в реката.

Съжаляваме само, че клиповете не могат да представят смрадта:

 

Мръсният канал се излива диектно в реката преди ПСОВ Душанци:

https://www.youtube.com/watch?v=K6dew-kpZac&feature=youtu.be

 

Каналът след ПСОВ си седи сух като барут. Той никога не е работил:

https://www.youtube.com/watch?v=zQJDyGeesO4&feature=youtu.be

Обръщаме внимание сщо така, че сега ВЕЦ Душанци работеше и затова реката е голяма. През лятото често се случва в реката да тече съвсем малко вода и тогава концентрацията на замърсяването става зловеща. Затова в реката вече няма живот под ПСОВ Душанци.

 

Другата седмица ще ги водим в Бързия. Сведенията ни са, че селото има достъп и до малко вода от изравнител Остра чука и сега през лятото режимът не е чак толкова зловещ, обаче от чешмите продължава да тече тиня и ПСПВ Бързия въобще не работи. Проявиха интерес и към прилагането на РДВ на ЕС от компетентните органи. Затова ще ги заведем и на някой друг ВЕЦ /на кои - засега е тайна/, а така също ще посетим и река Тополница под бент Лесичово, да проверим как върви златодобивът там и река Яденица - да снимат "почистването".

 

На второ място в този доклад Ви уведомяваме, че проверихме и МВЕЦ Неси при град Клисура. Причината е, че репортерите проявиха интерес относно опазването на другите национални паркове и Натура местата, понеже за Пирин си знаеха всичко.

От моста на подбалканския път се установи, че МВЕЦ-ът работи и вие като линейка. Той е характерен с това, че за него компетентните органи са извършили възможно най-много закононарушения за един ВЕЦ в богатата ни практика с всички останали ВЕЦ. Опитът да заведем чужденците при водохващането бе неуспешен заради ниската облачност, в която попаднахме, и почти пълната липса на видимост. Само това ни спаси да не се изложим още по-лошо.

Все пак, напомняме на БДИБР и на дирекцията на НП Централен Балкан, а така също и на НСЗП, че водохващането и част от напорния тръбопровод попадат в границите на парка, тоест в изключителна държавна собственост. Самият факт, че МВЕЦ Неси продължава да работи и не е спрян от БДИБР и от МОСВ е напълно необясним.

 

На трето място в този доклад посетихме и река Стряма под град Клисура.

Между железопътния и пътния мост под града установихме брутални закононарушения от следния характер:

1. На около 100 метра под една санитарно охранителна зона/каптаж/ някой е натрупал огромно количество баластра в заливаемата тераса на реката. На места коритото е почти преградено от насипа и от боклуци. Една малка къща, която е до пътя, е почти затрупана. Ето снимки и клипове в потвърждение:

https://www.youtube.com/watch?v=s09LXH_DKvk&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=j2ER9R53Ho0&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=643zGXIh2Fg&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=Qy7ZZd4DsCs&feature=youtu.be

 

На показаното място заливаемата тераса стигаше почти до малката къща и пътя. Допускаме, че такава дейност не може да е станала без съгласието на БДИБР. Обаче гарантираме, че реката ще изземе натрупания неуплътнен  насип, ще го отнесе на някое друго тясно място и може да предизвика проблем. Ще Ви уведомим когато това се случи.

 

2. Непосредствено под града при реката, на около двеста метра преди каптажа има една зловеща кравеферма, в която се отглеждат и овце. Изринатата тор е натрупана на планина непосредствено на брега на реката, а мръсотията в двора пак на брега на реката е сюрреалистична. И кой точно пие водата от този каптаж не ни е ясно:

https://www.youtube.com/watch?v=kf4UoYLC1Wk&feature=youtu.be

Информираме БДИБР също така, че на реката под града Клисура, при вливането на Върлимница под дървопреработвателния цех, има още една кравеферма, на която отпадните води също се изливат директно в реката.

 

Преди каптажа, на брега покрай пътя също така има нерегламентирано градско сметище. Ние не го снимахме, като се надявахме и белгийците да не го видят, но не успяхме и те го забелязаха и го снимаха.

 

Въобще река Стряма под град Клисура представлява галактически боклучарник. През 2016 ние изчистихме реката между двата моста:

http://forum.balkanka.bg/viewtopic.php?f=5&t=121

... но сега е още по-мръсно. Наистина голям срам ни очаква, когато бъде показана тая срамота по чуждите медии.

 

В края на този доклад изразяваме неудовлетворение, че проверката на БДИБР за ПСОВ Душанци не е свършила абсолютно нищо и няма никакво подобрение. Може би са направили предписание, но подобрение НЯМА.

Ето защо не настояваме да направят още една проверка, освен ако нямат намерение сега да наложат санкция от сорта на забележка, мъмрене или нещо още по-строго.

Може би все пак едно посещение на рек Стряма под град Клисура би било подходящо за евентуално плахо предписание като първа мярка, която после никой да не се разбърза да спазва.

 





вторник, 20 февруари 2018 г.

Доклад за нарушения, извършени от БДЗБР и БДИБР

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, Ви обръщам внимание върху някои дейности на БДЗБР и БДИБР във връзка с издадени от тях становища за допустимост за ИП в техните райони на басейново управление /РБУ/ в нарушение на действащото законодателство:

 

Понеже нарушението на БДЗБР е за ИП в обхвата на РИОСВ Благоевград, изпращаме този доклад и до тях

 

И така, на 10.01.2018г. БДЗБР е издала становище за допустимост № П-01-230/10.01.2018г. относно нов ВЕЦ на река Градевска с възложител "Енерджи Инвест БГ" ООД. След подробно запознаване със становището, обръщаме внимание на БДЗБР и РИОСВ Благоевград относно следните важни проблеми и пропуски:

 

1. Съгласно чл.11 във връзка с § 1., алинея 1, т.27 и т.81 от ДР на ЗВ леглата на реките представляват публична държавна собственост. За да може да се изграждат съоръжения, каквито са водохващанията на ВЕЦ, в публична държавна собственост, каквото е леглото на река Градевска, е необходимо да се учреди възмездно право на строеж съгласно чл.62, ал.1 от ЗЕ. В противен случай инвеститорът няма никакви вещни права да строи каквото и да било в публичната държавна собственост - леглото на река Градевска. От тази гледна точка произтичат и следните допълнителни изисквания:

 

1.1. Съгласно чл.60, ал.3, т.4 от ЗВ, за откриване на процедура по издаване на каквото и да било разрешително инвеститорът трябва да представи в БДЗБР  документи, удостоверяващи съгласието на собствениците на имоти, които ще бъдат засегнати от завиряването и строителството на съоръженията, когато съоръженията не са изградени. Тоест е необходим писмен документ, удостоверяващ съгласието на собственика в лицето на представляващия държавата орган по закона за държавната собственост.

 

1.2. Съгласно § 1., т.20 от ДР на ЗООС, "Възложител на инвестиционно предложение" е физическо или юридическо лице, което по реда на специален закон, нормативен или административен акт има права да инициира или да кандидатства за одобряване на инвестиционно предложение.

 

След искане за достъп до информация по реда на ЗДОИ, от администрацията на Министерски съвет получихме отговор, че след 2010г. има само три ВЕЦ на територията на РБългария, които имат учредено право на строеж на водвземни съоръжения в леглата на реките и това са изградените и действащи МВЕЦ Кадиево и МВЕЦ Царевец, и непостроената все още МВЕЦ Тевани 1.

 

Следователно новият ВЕЦ на река Градевска с възложител "Енерджи Инвест БГ" ООД няма учредено право на строеж в коритото на реката и няма права да инициира процедурите по преценка необходимостта от ОВОС или по ОВОС. Допълнителният извод, който се налага е, че БДЗБР е издала разрешително за водовземане № 41140201/07.06.2013г. в тежко нарушение на законодателството поради липсата на съгласие на собственика на публичната държавна собственост - коритото на реката. Решението на БДЗБР може да бъде атакувано за нищожност пред административния съд по всяко време.

Уведомяваме БДЗБР, РИОСВ Благоевград и МОСВ, че сме подали сигнал до Главна прокуратура по тези въпроси и в момента тече разследване на множеството нарушения на органите на МОСВ от същия характер. Ето защо се надяваме, да не нарушите закона още веднъж, особено след като сте предупредени.

 

2. Що се отнася до самото становище за допустимост, обръщаме внимание на БДЗБР, че река Градевска попада в списъка на реките с целогодишна забрана за риболов от заповед № РД 09-98/26.02.2016г. на министъра на земеделието и храните, поради възникнала необходимост от опазване на биологичното разнообразие. Заповедта е съгласувана от министъра на ОСВ, следователно необходимостта е доказана по надлежния ред. И излиза, че според БДЗБР един нов ВЕЦ "би оказал незначително негативно въздействие", а любителският риболов ще окаже значително въздействие според собствения на БДЗБР министър, който е съгласувал забраната за риболов. Ето защо намираме отказа на БДЗБР да включи реките от целогодишната забрана като зони за защита на водите за опазване на стопански ценните видове риби, като брутално нарушение на чл.119а, ал.1, т.4 от ЗВ, който задължава БД да определят такива зони, каквито само в ПУРБ на ЗБР няма определени

 

2.1. В т.10 от становището на БДЗБР е упоменат само един ВЕЦ на река Градевска, а именно ВЕЦ Градево с титуляр Бийстън Енерджи. Съгласно нашите данни, на същата река има още следните бъдещи ВЕЦ:

-          МВЕЦ Баба Цвета с кота водохващане 938 м. /на р.Еловица - Градевска/ и 935 м. /на р.Стружка/ - в строеж в настоящия момент. Котата на сградата е 856 метра.

-          МВЕЦ Марево с кота водохващане 850 м.

-          МВЕЦ Еленков чарк с кота водохващане 650 м.

-          И сега БДЗБР разрешава още един ВЕЦ, с кота водохващане 440 м.

 

Между другото припомняме на БДЗБР, че сградата с турбините на тук дискутирания ВЕЦ е на кота 395 метра, а водохващането на съществуващия ВЕЦ Градево е на кота 383 метра. А това просто значи, че новият ВЕЦ и съществуващият ще са каскадно свързани, което е забранено от чл.118ж, ал.1, т.1 от ЗВ, доколкото нито за единия, нито за другия се допуска изключение по чл.156е от ЗВ.

И тук се сещаме да припомним на МОСВ едно нещо, което се нарича Кумулативен Ефект! Той е описан в § 1., т.75 от ДР на ЗООС. Намираме, че БДЗБР е извършила грубо нарушение, като е определила, че новият ВЕЦ "би оказал незначително негативно въздействие", без да е разгледано въздействието му в съвкупност със съществуващия и с бъдещите ВЕЦ на река Градевска. В момента МВЕЦ Марево е в процедура на етап преценяване, а горе под Предела се строи още един МВЕЦ Баба Цвета с две водохващания.

И всеки нов ВЕЦ ще оказва незначително въздействие, докато реката не изчезне напълно, а тя беше с поставена цел опазване на биоразнообразието според министъра на ОСВ.

 

На основата на гореизложеното считаме, че БДЗБР е извършила грубо нарушение на законодателството, като не е включила в становището за допустимост всички действащи и бъдещи ВЕЦ на река Градевска и по този начин въвежда в заблуда компетентния орган по ОВОС относно общия кумулативен ефект. Настояваме Инспекторатът на МОСВ да извърши проверка по случая и да се вземат необходимите мерки за спазване на законодателството от Басейновите Дирекции. Пет ВЕЦ-а един след друг, на една и съща хипер малка река и нямало да има въздействие. Изглежда и в ЗБР текат неунищожими от никакво въздействие /включително от ядрен взрив/ реки, така както и в ИБР!

 

Що се отнася до самата БДИБР, те също отново са нарушили законодателството в становище за допустимост за водовземане от река Карабаалица за противопожарни нужди за ПАВЕЦ Чаира при определянето на минималния допустим отток. Като са определили оттока само като 10% от средномногогодишния, БДЗБР са нарушили определението на този отток от ПЗР на ЗВ и не са спазени мерките от ПУРБ2016-2021 на ИБР относно оттока. Становището е с № ПУ-01-107/08.09.2017г. Можете да го намерите в прикачен файл към този доклад.

Също така обръщаме внимание на БДИБР, че имат неизброими становища за допустимост за изземване на наносни отложения от реките в техния регион. По този начин те са нарушили чл.118ж, ал.2 от ЗВ, защото случаите на изземване не попадат в хипотезата на чл.140, ал.3, т.6 във връзка с  чл.140, ал.6 от ЗВ, а са си 100% инвестиционни предложения за добив на инертни материали от речните легла.

 

Допускаме, че цялото министерство се занимава само с проблема как да унищожи Пирин и по тази причина не забелязва как се нарушават законите от Басейновите Дирекции, но все пак поне някакъв малък контрол е крайно препоръчителен. Така например, дирекция ДУВ също би могла да проверява решенията на БД, така както го правим и ние.

При всички положения обещаваме случаят с река Градевска да влезе в следващата ни жалба до ГД Околна среда на ЕК, като пример как се отчитат кумулативните ефекти у нас за реки, при които е доказана нуждата от опазване на биоразнообразието, нищо че не попадат в защитени зони!

 

Накрая на този доклад, във връзка с апела на министър Димов за всеобщо смирение, смирено молим Басейновите дирекции и МОСВ да започнат да спазват законодателството най-после, а не непрекъснато да го нарушават.

Само тогава ще можем и ние спокойно да се смирим.

 

Надяваме се по този доклад компетентните органи и висшестоящия орган да ни уведомят за предприетите мерки навреме, а също така да ни уведомят и за мерките срещу закононарушенията на БДИБР за река Манастирска от предходния наш доклад.

Подчертаваме отново - инвеститорът на новия ВЕЦ на Градевска няма никакви права да строи каквото и да било в речното корито и да инициира процедури по ЗООС и по ЗВ!

Благодарим за разбирането и съдействието




вторник, 9 януари 2018 г.

Доклад от сдружение Балканка

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД, и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, споделяме комбиниран доклад относно дейностите на сдружението в края на миналата година и от самото начало на тази.

 

Разбира се, преди всичко останало Ви пожелаваме да е Щастлива Новата 2018г. заедно с традиционното пожелание да постигнете много повече успехи в общата ни цел - опазването на хората, природата и реките на България.

 

На второ място Ви поздравяваме за радостната вест, че най-после ние всички имаме нов директор на ДУВ към МОСВ. Дълго време /почти цяла година/ никой не посмя да кандидатства за този пост, което предпостави дори ние да обмисляме дали да не се кандидатира някой от нас. Дейността на тази дирекция е изключително отговорна и тя е поставена под огромен натиск за нарушаване на законодателството от една страна, а от друга - има организации като нас, готови да подпомагат дирекцията на всяка цена. Всъщност, беше се явил един кандидат по някое време, но той беше крайно неподходящ, както имахме удоволствието да сигнализираме ръководството на ведомството навреме.

 

Като поздравяваме  самия нов директор на ДУВ за смелостта, изразяваме надежда нещата в тази дирекция да се подобрят поне малко, и го уверяваме, че ще помагаме още по-активно, отколкото досега. Готови сме за среща по всяко време, за да го запознаем с дългогодишно натрупаните и нерешени проблеми, за да е по-наясно какво се е захванал да управлява.

 

И сега - към доклада:

Ние сме обещавали нееднократно дейностите на уважаваното ведомство да влезат в праймтайма на националните медии. Както сами знаете, през ноември 2017 преизпълнихме обещанието с предаванията за незаконните ВЕЦ-ове по НОВА ТВ.

 

Понеже допускаме, че, заети да ликвидирате Пирин окончателно, сте пропуснали някои предавания, тук и сега споделяме още малко от представянето на Вашите дейности в централните новини на БНТ в края на миналата година - отново за проблема с почистването на Яденица:

http://news.bnt.bg/bg/a/sech-kray-belovo-szdava-opasnost-ot-navodnenie

 това предаване много по-добре се виждат нарушенията на закона, отколкото можахме да ги представим в предишните си доклади. Така БДИБР ще може още по-добре да се запознае с проблема, без да има нужда да посещава реката, за да не хаби време.

 

 

И още едно многоцелево представяне на Ваши изяви в предаването "Преди всички" по Хоризонт на БНР - по темите Пирин, язовир Яденица и почистването на едноименната река:

https://www.bnr.bg/horizont/post/100915914/dimitar-kumanov-reshenieto-za-vtori-lift-na-bansko-e-tejko-narushenie-na-deistvashtoto-zakonodatelstvo

 

Като стана дума за язовир Яденица, се сещаме да отправим следната официална покана:

Доколкото уважаваното ведомство в съучастие с НЕК в условията на рецидив, е готово да защитава безсмисления и много опасен язовир на всяка цена, предлагаме да организирате по която и да е национална телевизия дискусия относно ползите и вредите от същия. Така всяка от нашите организации /включително НЕК/ ще може да защити позиция пред цялото общество. Намираме този начин за по-справедлив, отколкото само ние да представяме нашата теза, защото по този начин постигаме нерегламентирано предимство пред Вас, от което не се нуждаем.

Ние също работим по въпроса за обсъждане пред национална медия и ако Ви изпреварим, се надяваме да приемете поканата и да участвате. По този начин всички ще разберат проблемите - например как сте одобрили доклада по ОВОС, при потвърждение на нашата теза от страна на БАН, че язовирът е много опасен от гледна точка на сеизмичния риск.

 

Накрая на този доклад имаме удоволствието да Ви уведомим относно поредната жалба, която съставихме и изпратихме до Европейската Комисия, съдържаща доказателства за много тежки нарушения на директивите на ЕС, допуснати или извършени от Ваша страна. Сега сме представили един различен и много интересен ъгъл на допуснатите от Вас нарушения, които са дали брутално и вечно предимство на ВЕЦ-овете да унищожават реките, при положение че има много други много по-устойчиви начини да се използват екосистемните услуги, които предлагат същите тези реки в полза на местните общности и развитието на регионите. Начини, които освен всичко друго, опазват реките и могат да доведат до повишаване на благоприятния природозащитен статус на видовете и местообитанията предмет на опазване, който сме си поставили за цел заедно с Вас да преследваме, кой повече, кой по-малко успешно.

Намираме, че посредством непрекъснато неспазване на националното законодателство и директивите на съюза, Вие, от МОСВ, сте предложили, допуснали и продължавате да стимулирате осъществяването на нерегламентирана държавна помощ за собствениците на ВЕЦ в особено големи размери. По какъв начин - ще разберете като се запознаете с документа Жалбата - https://dams.reki.bg/uploads/Docs/Files/DG_Competition_Complaint_SHORT_BALKANKA.pdf


Приятно четене.



понеделник, 1 януари 2018 г.

Многоцелеви доклад ВЕЦ

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД, и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи,  споделяме още една радостна новина. Моля, да прочетете внимателно

 

http://www.sac.government.bg/court22.nsf/d038edcf49190344c2256b7600367606/fbb90232f1cd98fac2258153002513fa?OpenDocument

 

Спечелили сме с общи усилия делото във ВАС и ВЕЦ Своде няма да се строи. Във връзка с това, Сдружение Балканка изказва огромни благодарности на предходния министър Ивелина Василева, на директора на БДДР инж.Петър Димитров и на директора на РИОСВ София инж.Ирена Петкова. Те, заедно, спасиха още една река, а това е огромно нещо, направо невероятно.

 

На второ място, във връзка с горната новина и за да не разваляме предновогодишното настроение, Ви уведомяваме, че по отношение на Европредседателството някои западни медии се свързаха с нас, защото искат да покажат в техните държави, както успехите на нашата държава, така и някои провали.

И така, ние им обещахме съдействие, защото имаме страшно много провали за показване. Обаче, водени от чувство на национална гордост и на благодарност за случая с ВЕЦ Своде, решихме да не показваме точно най-бруталните случаи, а именно - изхарчените евро пари за ПСОВ Душанци и ПСПВ Бързия.

Ето защо, молим, по тези два случая да се вземат бързи мерки до края на януари, за да не се излагаме после пред цяла Европа.

В Бързия хората трябва да имат чиста питейна вода 24 часа в денонощието, а ПСОВ Душанци трябва да заработи и в река Тополница вече трябва да се зауства пречистената вода, а не мръсната, както досега. Припомняме само, че са усвоени средства на европейските данъкоплатци както следва:

За Бързия - близо 6 /шест/ милиона лева

За Душанци - много повече /слуховете са за между 10 и 12 милиона лева/

Надяваме се да проявите разбиране - ако не се вземат мерките, няма да имаме никаква алтернатива, защото за случаите Ви изпращаме сигнали вече две години.

 

На трето място уведомяваме БДИБР за извършено от тях тежко нарушение на законодателството. В техния РБУ е построен чисто нов ВЕЦ в района на Варварските минерални бани. ВЕЦ-ът е от руслов тип - с архимедов винт, но действието по водовземане за производство на електроенергия попада в ЗЗ Яденица по директивата за хабитати, в зона за защита на водите по чл.119а, ал.1, т.5 от ЗВ.

И няма никакво значение, че мощността е под 20 киловата. Припомняме на БДИБР текста на чл.44 от ЗВ:

Чл. 44. (1) (Изм. - ДВ, бр. 81 от 2000 г., изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г.) Разрешително за водовземане се изисква във всички случаи, освен:

1. в случаите по чл. 43, ал. 2;

2. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2009 г., в сила от 12.05.2009 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2014 г.) за дейностите по защита на населението при въведен план за защита при бедствия по реда на Закона за защита при бедствия;

3. (нова - ДВ, бр. 61 от 2010 г.) в случаите по чл. 58, ал. 1, т. 1 и 2.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г.) Водовземането включва отнемането на води от водните обекти и/или отклоняването им от тях, както и използването на енергията на водата.

(3) За преобразуване на енергията на водата без отклоняването и от водните течения в електрическа енергия чрез турбини с мощност до 20 киловата не се изисква разрешително по реда на този закон.

 

От цитирания текст на ЗВ произлиза, че разрешително не се изисква, но това не значи, че дейностите по използването на енергията на водата е допустимо, напротив, то е забранено от чл.118ж във връзка с чл.119а, ал.1, т.5, защото към тази забрана не се допуска дерогация, че тя не важи за ВЕЦ-ове с мощност под 20 киловата.

Нещо повече, има забрана за изграждане на каквито и да било ВЕЦ на река Чепинска в района на минералните бани Варвара, както в ПУРБ 2010-2015, така и в ПУРБ 2016-2021 на ИБР, без значение от мощността.

Ето защо намираме, че БДИБР е извършила тежко нарушение на законодателството и на собствения си ПУРБ, защото очевидно за процесната ВЕЦ /на която ние дори не и знаем все още името/, БДИБР очевидно следва да е издала положително становище за допустимост в рамките на процедурата по преценка необходимостта от ОВОС/ОСВ или процедурата по ОВОС/ОСВ, а е трябвало да издаде отрицателно становище. Няма как в коритото на река, която е обявена за зона за защита на водите, да не е проведена процедура по ЗООС за изграждане на ВЕЦ, а становището за допустимост на БД е задължително за процедурата.

 

Ако законодателството не се спазва, тогава според БДИБР произлиза, че във всяка зона за защита на водите, всеки който сам си реши, може да нацвъка колкото си иска турбини от 19.99 киловата, преграждайки цялата река, по цялото й протежение. Например всички хотели при минералните бани могат да разкажат играта на реката, отчитайки и другата ВЕЦ там - Ели дере. Очаквайте в най-скоро време доклад с видеоматериали конкретно за тази ВЕЦ.

 

Всичко това най-вероятно щеше да бъде избегнато, ако становищата за допустимост на БДИБР бяха достъпни на техния сайт. Тъй като тези становища продължават да са недостъпни, това представлява продължаващо нарушение на ЗВ в условията на рецидив.

 

Ето защо настояваме висшестоящият орган да вземе необходимите мерки за въвеждане на законов ред в БДИБР.

 

На последно място молим, да се запознаете със становище на сдружение Балканка относно докладите, които Ви изпращаме. То е написано по искане на директора на БДЗБР /за което му благодарим/, но съдържа информация, която важи  и за докладите ни до останалите БД.

 

Накрая на този доклад изказваме отново огромната си благодарност към Ивелина Василева, Ирена Петкова и Петър Димитров и настояваме, да инспекторатът на МОСВ да провери дейността на БДИБР, а висшестоящият орган да въведе ред за спазване на законодателството!

 

Предварително благодарим на всички за разбирането и съдействието



Resources on overseas investments of Chinese hydropower companies


Тема за бъдещи размисли и заплахи - Китай от години е основен инвеститор в големи язовири и ВЕЦ по цял свят.  Тази дейност унищожава ценни реки и е причина за редица конфликти.  Процетете повече за това, по долу:

International Rivers' latest China global dams database is now publicly available. It is the only comprehensive database that includes all of the dams (outside of China) in which Chinese companies are involved. The database is now easier to use and search. There is also an analysis that explains the trends in Chinese global dam building over the past ten years.

Link: www.internationalrivers.org/blogs/435/reflections-on-chinese-companies%E2%80%99-global-investments-in-the-hydropower-sector-between-2006

This is a podcast that recently came out on the work of International Rivers in China. It includes a brief discussion of a site visit to the Nam Ou hydropower cascade (and meetings with PowerChina Resources).

Link: http://beijingenergynetwork.com/environment-china-podcast (Title: Oh Dam! Pumping Sustainability into Chinese Hydropower Investments)

неделя, 24 декември 2017 г.

Многоцелеви доклад ВЕЦ - ВЕЦ в района на Варварските минерални бани

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД, и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи,  споделяме още една радостна новина. Моля, да прочетете внимателно

 

http://www.sac.government.bg/court22.nsf/d038edcf49190344c2256b7600367606/fbb90232f1cd98fac2258153002513fa?OpenDocument

 

Спечелили сме с общи усилия делото във ВАС и ВЕЦ Своде няма да се строи. Във връзка с това, Сдружение Балканка изказва огромни благодарности на предходния министър Ивелина Василева, на директора на БДДР инж.Петър Димитров и на директора на РИОСВ София инж.Ирена Петкова. Те, заедно, спасиха още една река, а това е огромно нещо, направо невероятно.

 

На второ място, във връзка с горната новина и за да не разваляме предновогодишното настроение, Ви уведомяваме, че по отношение на Европредседателството някои западни медии се свързаха с нас, защото искат да покажат в техните държави, както успехите на нашата държава, така и някои провали.


В Бързия хората трябва да имат чиста питейна вода 24 часа в денонощието, а ПСОВ Душанци трябва да заработи и в река Тополница вече трябва да се зауства пречистената вода, а не мръсната, както досега. Припомняме само, че са усвоени средства на европейските данъкоплатци както следва:

За Бързия - близо 6 /шест/ милиона лева

За Душанци - много повече /слуховете са за между 10 и 12 милиона лева/

Надяваме се да проявите разбиране - ако не се вземат мерките, няма да имаме никаква алтернатива, защото за случаите Ви изпращаме сигнали вече две години.

 

На трето място уведомяваме БДИБР за извършено от тях тежко нарушение на законодателството. В техния РБУ е построен чисто нов ВЕЦ в района на Варварските минерални бани. ВЕЦ-ът е от руслов тип - с архимедов винт, но действието по водовземане за производство на електроенергия попада в ЗЗ Яденица по директивата за хабитати, в зона за защита на водите по чл.119а, ал.1, т.5 от ЗВ.

И няма никакво значение, че мощността е под 20 киловата. Припомняме на БДИБР текста на чл.44 от ЗВ:

Чл. 44. (1) (Изм. - ДВ, бр. 81 от 2000 г., изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г.) Разрешително за водовземане се изисква във всички случаи, освен:

1. в случаите по чл. 43, ал. 2;

2. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2009 г., в сила от 12.05.2009 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2014 г.) за дейностите по защита на населението при въведен план за защита при бедствия по реда на Закона за защита при бедствия;

3. (нова - ДВ, бр. 61 от 2010 г.) в случаите по чл. 58, ал. 1, т. 1 и 2.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г.) Водовземането включва отнемането на води от водните обекти и/или отклоняването им от тях, както и използването на енергията на водата.

(3) За преобразуване на енергията на водата без отклоняването и от водните течения в електрическа енергия чрез турбини с мощност до 20 киловата не се изисква разрешително по реда на този закон.

 

От цитирания текст на ЗВ произлиза, че разрешително не се изисква, но това не значи, че дейностите по използването на енергията на водата е допустимо, напротив, то е забранено от чл.118ж във връзка с чл.119а, ал.1, т.5, защото към тази забрана не се допуска дерогация, че тя не важи за ВЕЦ-ове с мощност под 20 киловата.

Нещо повече, има забрана за изграждане на каквито и да било ВЕЦ на река Чепинска в района на минералните бани Варвара, както в ПУРБ 2010-2015, така и в ПУРБ 2016-2021 на ИБР, без значение от мощността.

Ето защо намираме, че БДИБР е извършила тежко нарушение на законодателството и на собствения си ПУРБ, защото очевидно за процесната ВЕЦ /на която ние дори не и знаем все още името/, БДИБР очевидно следва да е издала положително становище за допустимост в рамките на процедурата по преценка необходимостта от ОВОС/ОСВ или процедурата по ОВОС/ОСВ, а е трябвало да издаде отрицателно становище. Няма как в коритото на река, която е обявена за зона за защита на водите, да не е проведена процедура по ЗООС за изграждане на ВЕЦ, а становището за допустимост на БД е задължително за процедурата.

 

Ако законодателството не се спазва, тогава според БДИБР произлиза, че във всяка зона за защита на водите, всеки който сам си реши, може да нацвъка колкото си иска турбини от 19.99 киловата, преграждайки цялата река, по цялото й протежение. Например всички хотели при минералните бани могат да разкажат играта на реката, отчитайки и другата ВЕЦ там - Ели дере.

 

Всичко това най-вероятно щеше да бъде избегнато, ако становищата за допустимост на БДИБР бяха достъпни на техния сайт. Тъй като тези становища продължават да са недостъпни, това представлява продължаващо нарушение на ЗВ в условията на рецидив.

 

Ето защо настояваме висшестоящият орган да вземе необходимите мерки за въвеждане на законов ред в БДИБР.

 


четвъртък, 21 декември 2017 г.

НАТУРА ЗОНАТА „РЕКА ВЪЧА-ТРАКИЯ“ Е В ОПАСНОСТ

  Натура зоната „Река Въча-Тракия" е в опасност. На 22-ри декември 2017 г., петък, от 9.00 ч. в гр. Стамболийски ще заседава Общинският съвет с внесена като предложение за дневния ред точка за изготвяне на ПУП на кариера в местността Узунпара на левия бряг на река Въча до село Йоаким Груево, част от Натура-зоната. Искането е на фирма „Баластриери" ЕООД. Дружеството няма предоставена концесия от Министерството на енергетиката, но въпреки това противозаконно настоява да му се изготви ПУП за кариера и през ноември вече е започнало незаконен добив на баластра чрез набези с багери и камиони в Натура-зоната. Продължаването на тази инвазия ще доведе до унищожаване на европейското природно наследство в местността Узунпара и до загиване на стотици декари насаждения поради спад на подпочвените води и като резултат – лишаване на местното население от поминък.  

 

Българският център за зелена икономика призовава земеделските стопани от Община Стамболийски, природозащитниците и медиите да покажат с присъствието си на сесията на Общинския съвет, че обществеността няма да допусне пренебрегване на обществения интерес за сметка на частни грабители с багери и камиони.


Български център за зелена икономика


ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ