.Посетете основния ми блог РЕКИ.БГ

петък, 7 декември 2018 г.

Доклад на сдружение Балканка относно съвместни действия с МОСВ и проверки на територията на БДДР екологичната катастрофа в района на Босилеград - Кюстендил - Земен - Трекляно - Лобош

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представям на Вашето внимание доклад за проверки и съвместни действия с органите от заглавието.

 

Във връзка със съвместните ни действия с МОСВ по случая с екологичната катастрофа в района на Босилеград - Кюстендил - Земен - Трекляно - Лобош, Ви отправяме официална покана за следното:

 

1.    Прекратете всякакви процедури по случая с проучванията за мина Злогош. В процеса на проучванията ни по темата се установиха данни за зловещи количества арсен в минерализацията на района, на места достигащи до близо 400 грама на тон руда.

2.    Незабавно прекратете дейността на ВЕЦ Пчелина! Докладът на НПМ БАН по случая, наличен в МОСВ, доказва пълно унищожение на част от ЗЗ Земен по Директивата за местообитанията на ЕС, а това е престъпление по чл.278в на НК. 

 

По т.1 ще представим допълнителни доказателства в следващата ни жалба до ЕК, която е напълно готова и, извън всяко съмнение, е най-добрата ни творба досега. Когато я пратим, че Ви запознаем с нея едновременно със Сръбското министерство на Околната Среда, заедно с което ние намираме, че Вие сте нарушили няколко конвенции на ООН и няколко директиви на ЕС във връзка с оценката на трансграничните въздействия.

 

По т.2 считаме, че имате достатъчно основания да информирате прокуратурата и да се разследва РИОСВ Перник за престъпление по НК, защото са преценили, че не е необходим ДОВОС/ДОСВ за ИП. Молим, да го направите Вие, за да не го правим ние. Допускаме, че има основания за разследване и на разрешителното за водовземане, издадено от МОСВ.

 

Сега, тъй като на срещата в Босилеград ние, заедно с Вас, обещахме на нашите хора там съвместни действия на нашите организации, Ви уведомяваме, че тази седмица свършихме ужасно много неща. Едно от тях е брошурата, която направихме, за да бъде разпространявана във всички засегнати от мините Босилеградско и от мина Злогош и ВЕЦ Пчелина населени места. Можете да се запознаете с нея от прикачения файл и да помогнете със съвети и предложения как би могла да се подобри.

 

Също така моля, по повод случая в Босилеградско да ни уведомите какво Вие свършихте досега, за да не ни се припокриват действията. Така например, ако и Вие сте направили брошура, кажете ни моля, за да не харчим от нашите и без това изтъняли ресурси да я печатаме. Или пък може да финансирате самия печат. Той трябва да бъде най-малко 5000 /пет хиляди/ бройки.  

 

И сега към доклада за проверки на територията на БДДР от 12.11.2018:

1. ВЕЦ Малък Искър на едноименната река.

Проверката е при хипермаловодие и ВЕЦ-ът не трябваше да работи въобще. Няма промяна от предишното посещение  - в реката не се изпуска и капка вода, а рибният проход не става за нищо. Нещо повече - пред рибния проход са насипани наносни материали, за да го блокират нарочно, да не би да се изтърве някоя капка в реката. Задбаражното езеро е в отровно изумрудено мътно син цвят, поради неизвестен само на БДДР извършител.

За описаното можете да се убедите от данните, качени на нашия сайт:

https://dams.reki.bg/0170-dam/2018-11-12

 

Сега, нужно е да уведомим БДДР за това, че поради служебни ангажименти обикаляме цяла северна България често. Поради това и, доколкото пуснахме същия сигнал за ВЕЦ Малък Искър преди около две седмици, може би трябва да се надяваме или не, БДДР да хване нарушителя, ако има малко свободно време. Този път пуснахме сигнал и на зеления телефон. Във връзка с това счетохме за уместно да отправим покана на БДДР за благородно съревнование - дали те ще го хванат тоя нарушител поне веднъж, докато ние го хванем десет пъти поред.

Ако го хванат, преди десетия наш доклад, молим да ни уведомят веднага, за да обявим БДДР  за победител в съревнованието и веднага да стартираме следващото.

 

2. ВЕЦ Етрополе на река Малък Искър

Проверката е при хипермаловодие и ВЕЦ-ът не работи, тоест спазва закона.

Поздравяваме събственика и БДДР за това.

За описаното можете да се убедите от данните, качени на нашия сайт:

https://dams.reki.bg/0101-dam/2018-11-12

 

Тук бихме искали да обърнем внимание на БДДР, че двата показани ВЕЦ-а са каскадно свързани и е много лош знак за инвеститора, който спазва закона, че БДДР не хваща съседа, който го нарушава...

Настояваме да се вземат мерки!

 

НО, най-радостното е, че БДДР е постигнала поредния общ титаничен успех.

На тая хипер малка река се строи следващият ВЕЦ Черешовица, на който долната вада се излива направо в задбаражното езеро на ВЕЦ Етрополе!

Можете да го видите на първото видео и от снимки в линка по-горе.

По-каскадно от това няма как да бъдат изградени два ВЕЦ-а, защото, ако сградата с турбините на горния ВЕЦ е под водохващането на долния, БДДР трябва да качва водата с кофи обратно. 

 

Ние обаче намираме, че от БДДР е извършено поредното нарушение на ЗВ, който забранява водовземане при каскадно изградени ВЕЦ.

Заедно с това молим Инспектората на МОСВ да обърне внимание на факта, че според информационната табела строителството е тябвало да завърши на 21 октомври 2016г. Тоест условие от разрешителното е било нарушено и БДДР не е трябвало да удължава или изменя разрешителното въобще.

И молим Инспектората на МОСВ да извърши проверка на действията на БДДР, които са издали и удължавали срокове на разрешителното на ВЕЦ Стакевци. От самото разрешително ставя ясно, че на Илийна река средномногогодишното водно количество е 66 литра в секунда, тоест под 100 литра в секунда, и водовземане от тази река не трябва да се извършва воъбще и в момента! И поне БДДР да беше определила 6.6 литра в секунда минимално водно количество под това водохващане, а те са определили само     6.0 литра в секунда, без въобще да се съобразяват с минималното средномесечно водно количество с 95% обезпеченост към точката на водовземането, в нарушение на собствения си ПУРБ  и на ЗВ.

 

Иначе поздравяваме БДДР за това, че са прекратили разрешителните на каскадата Среден Искър - трети етап и на още два ВЕЦ-а - на Огоста и Малък Искър. Щяхме да ги даваме за пример на останалите БД, обаче предвид описаните тук нарушения, не можем да го направим.

 

Накрая обещаваме, че ще проверяваме ВЕЦ Малък Искър дотогава, докато БДДР го хванат три пъти подред, за да му отнемат разрешителното, което вече трябваше да са отнели!

 

Предварително благодарим на всички за разбирането и съдействието.

 

P.S.

Моля, да разгледате прикачената брошурата внимателно.



петък, 9 ноември 2018 г.

Доклад на сдружение Балканка относно съвместни действия с МОСВ и проверки на територията на БДЗБР, БДДР, БДИБР и РИОСВ Стара Загора.

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представям на Вашето внимание доклад за проверки и съвместни действия с органите от заглавието.

Докладът го изпращаме и до РИОСВ Стара Загора, заради язовир Розов кладенец, който е разгледан в четвърта точка.

 

Преди доклада, във връзка със съвместните ни действия и обединени сили, впрегнати в борбата за спасяване на река Драговищица от мината Караманица и Струма от мината Злогош, с радост Ви уведомяваме, че, след като изчакахме повече от месец някакви действия от Ваша страна, ние вече свършихме това онова.

 

Не можем да разкрием всичко, но на първо място с радост отбелязваме, че днес пристъпваме към следващата ни жалба до ГД Околна среда на ЕК за установени нарушения на законодателството на съюза във връзка с предстоящата екокатастрофа в района на Кюстендил - Земен - Трекляно - Злогош - Лобош и т.н. не без Вашето активно съучастие. Жалбата ще разгледа задълбочено въпроса в кумулативен и трансграничен контекст.

 


Преди доклада поздравяваме БДЗБР за това, че са отказали да продължат разрешителното за един от ВЕЦ-овете на Белишката река, поради тежък кумулативен ефект с други още три парчета на тая малка река. Като благодарим за това, се надяваме същите основания сега да използват при отказа да продължат разрешителното за ВЕЦ-а на Градевската река, за изменението на което МОСВ бе така любезно да ни сътрудничи, отменяйки решението на директора на БДЗБР, за което ние вече благодарихме на дирекции ДУВ и ПАО и сега благодарим пак.

 

На четвърто място преди доклада обръщаме внимание на случая с язовир Розов Кладенец. БДИБР правилно е отправила запитване до МОСВ относно казуса и дали са необходими права върху ресурса - водата в язовира, за да издадат разрешително за ползване на ИП за тотално изгребване на рибата от него, маскирано като аквакултури. Този язовир ври от риба и поддържа местообитания на защитени и критично застрашени видове птици, които зимуват там, защото има много храна. Молим, да уведомите РИОСВ Стара Загора да прекратят процедурата преценка необходимостта от ОВОС/ОСВ по отдаването на язовира за изгребване на рибата в него с мрежи, маскирано като "аквакултури".

 

При всички положения, за процедурата на РИОСВ Стара Загора е необходимо възложителят да има права за да ползва публичната държавна собственост - водите в язовира и самия язовир, за за да се идентифицира като възложител. Това се изисква от § 1, т.20 от ДР на ЗООС, във връзка с чл.11, предл.1 във връзка с чл.13, ал.1, предл.1 от ЗВ. Просто защото язовир Розов Кладенец попада сред комплексните и значими язовири от приложение №1 на ЗВ в позиция № 37. Тогава правата на възложителя могат да се осигурят под формата на концесия например, съгласно ЗДС и ЗК, но не трябва да се стига дотам.

 

Предупредили сме БДЗП, но най-големи проблеми очаквайте от ЦРО - те някой ден ще се ядосат най-после, заради обезрибяването и на тоз язовир.  

 

Преди доклада поздравяваме БДДР за това, че хванаха изгребване на наносни материали от Янтра. За действието на БДДР ни докладваха местни хора, които помолиха да споделим и техните благодарности. Местните даже не вярваха, че някой може да ги хване престъпниците и подобни действия връщат вярата на хората в държавните институции, за което иначе имаме все по-малко основания. Лошото е, че днес пак същите хора, пак са копали, за което ще получите отделен доклад, този път заедно с прокуратурата.

 

И сега - към доклада

30.10.2018г . - водохващания Картала и Кривия Олук на Благоевградска Бистрица на територията на БДЗБР.

В ситуацията няма никаква промяна въобще. При хипер маловодие на Кривия олук се изпускат пет капки вода на час и рибният проход продължава да не става за нищо.

На Картала се пуска повечко вода - около 2 /два/ литра в секунда, и рибният проход също не става за нищо - на територията на НП Рила, на стотина метра от резерват Парангалица. За описаното можете да се убедите от данните, качени на нашия сайт:

https://dams.reki.bg/0358-dam/2018-10-30

 

Само между другото бихме искали да попитаме - след десети такъв сигнал, какви точно ги върши дирекция НСЗП, ако не я затрудняваме да помисли по въпроса? И за какво взимат заплати от нашите данъци?

 

30.10.2018г . - ВЕЦ Бистрица А на Благоевградска Бистрица на територията на БДЗБР.

При хипер маловодие ВЕЦ-ът не работи, точно както би трябвало.

Съжаляваме, че не можем да му дадем положителна оценка на сайта, но това е заради рибния му проход и защото работи на екологични води, което е недопустимо.

 

Съжаляваме и че закъсняхме с този доклад, обаче през последната седмица трябваше да пускаме два сигнала до прокуратурата, две - три възражения също така и много задачи по случая Кюстендил, и просто не ни стига времето за всичко.

Не настояваме по доклада да се извършват проверки, които да докажат, че всичко е наред, защото нищо не е наред.

 

Обаче съветваме най-приятелски - ако дадете от Розов Кладенец да се изгребе рибата с мрежи, прекалено много хора ще се ядосат.

Просто не го правете, за да угодите на някой мижав местен дерибей, търсите си белята. Хората няма да търпят вечно. Понякога даже тайно се надяваме да им дадете достатъчно поводи да се ядосат качествено, но не и с този язовир, не и сега. Там ходят хора от цяла България и от всички възможни нива в държавата...

 

Предварително благодарим на всички за разбирането и съдействието.


сряда, 31 октомври 2018 г.

Доклад на сдружение Балканка относно съвместни действия с МОСВ и проверки на територията на БДЗБР и БДДР и РИОСВ София.

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представям на Вашето внимание доклад по описаните в заглавието проблеми.

 

Докладът е изпратен и до РИОСВ София, заради ВЕЦ Малък Искър и едноименната река.

 

На първо място отбелязваме поредния наш Общ Успех с МОСВ. Става дума за обединените ни усилия да убедим БДЗБР, че пак са нарушили закона посредством изменението на разрешително за нов ВЕЦ на река Градевска. Прикачили сме решението на министъра на ОСВ да отмени изменението с цел и другите БД да го прочетат и да не разрешават подобни изменения в техните РБУ - увеличаване на тръби, изравнители, годишни лимити и тем подобни. Поздравяваме дирекции ПАО и ДУВ за прекрасно обоснованото становище, както и самия министър, че го е подписал.

Надяваме се също така спазването на законодателството от МОСВ все по-често да става факт, а не да се впрягат всички ресурси в обратното, както беше например с язовир Яденица, да не говорим за Пирин, Витоша, Натура 2000 и пр.

 

Само за язовир Яденица Ви информираме, че в скоро време ще бъде одобрен ПУП и ако, не дай Боже, това престъпление започне да се строи, Вие сте поели огромна отговорност и изключителни рискове, поради сеизмичните характеристики на площадката. Въпреки изключителното ни експертно възражение и подкрепата на ИГГГ БАН, и въпреки че инвеститорът НЕ представи нито едно експертно становище в обратната посока, а само приказките на проектантите! Това НЕЩО ще Ви тежи на съвестта когато стане белята и ние ще Ви го припомним тогава, както и на цялото общество!

 

Накрая на тази част отбелязваме, че се установява известна ретроградност в решенията на БДЗБР по отношение спазването на закона и искахме да попитаме дали не могат да се предприемат някакви мерки, например някой да бъде уволнен, да речем. Обаче се сетихме, че така няма да остане никой в нито едно ведомство и се отказахме.

 

 

На второ място Ви информираме за проверки на ВЕЦ, както следва:

 

1. 01.10.2018 г - ВЕЦ Драговищица на територията на БДЗБР.

Посещението е при хипер маловодие и ВЕЦ-ът работи на малка мощност, но не трябваше да работи въобще. Част от рибния проход продължава да е МЕТАЛНА, което го прави единствения толкова глупав РП у нас. Само в палитрата на БДИБР има по-глупави проходи, но дори и те нямат метален. В задбаражното езеро са се натрупали зловещи количества тиня.

Минималното водно количество не ни е известно, но при посещението от няколко места в реката се изпускат не повече от 130 литра в секунда общо.

За описаното можете да се убедите от данните, качени на нашия сайт:

https://dams.reki.bg/0435-dam/2018-10-01

 

2. 26.10.2018 г - мВЕЦ Лопян на територията на БДДР.

Посещението е при хипер маловодие и ВЕЦ-ът работи и краде всичката вода от реката, а не трябваше да работи въобще. През рибния проход не преминава ни капка вода. Самият РП не става за нищо. Този ВЕЦ взима вода от две места - решетка в езерото и решетка върху самия бараж. От решетката на баража успяват да избягат не повече от 7 /седем/ литра в секунда в реката, при изискване от 70 литра в секунда по разешително. Рибният проход е непроходим, езерото е запълнено с тиня и сухи листа, реката отдолу е само на локви.

За описаното можете да се убедите от данните, качени на нашия сайт:

https://dams.reki.bg/0156-dam/2018-10-26

 

3. 26.10.2018 г - ВЕЦ Малък Искър на територията на БДДР.

Посещението е при хипер маловодие и ВЕЦ-ът работи и краде всичката вода от реката, а не трябваше да работи въобще. В реката не се изпуска ни капка вода отникъде! Пред рибния проход е излят бетон, който го прави недостъпен. Реката над водохващането тече във вид на бяло бежова каша, напълно отровена.

Някой може да каже - абе тя, реката и без това е зловещо отровена, защо да изпуска вода? Ами защото като е хваната всичката вода самопречисващата фунция на реката е напълно елиминирана и отровите се изсипват директно пред Етрополе! Толкова е просто!

За описаното можете да се убедите от данните, качени на нашия сайт:

https://dams.reki.bg/0170-dam/2018-10-26

 

4. 26.10.2018 г - ВЕЦ Етрополе на територията на БДДР.

При посещението ВЕЦ-ът не работеше и не отнема отровна вода от реката, понеже нещо го ремонтират. Затова не сме го качили на сайта.

 

И тук обръщаме внимание на РИОСВ София. Река Малък Искър е напълно отровена от "неизвестен" извършител. Молим, вземете мерки най-после!

И "неизвестният" извършител наскоро изтрови рибата на километри надолу под Етрополе

Нещо уж щеше да има пречствателна станция, обаче май я няма, или ако я има вече, тя е фалшива. Над реката не летят дори и мухи, и няма следа от живот!

 

И като стана дума за фалшиви пречиствателни станции, се сетихме за ПСОВ Душанци отново.

Получихме преди време отговор и от БДИБР, в който ни казват, че не се били зауствали отпадни води в Тополница и не се дължала такса и че едва ли не всичко си е наред.

Преполъчваме им седващия път да не си забравят очилата, като ходят на проверки!

Обещаваме сега за случая на Душанци да изпратим сигнал до Агенцията за борба с измамите с Европейски средства - ОЛАФ. Дадохме Ви всички шансове да направите нещо, а Вие се подигравате.

Заради това настояваме директорът на БДИБР Да Бъде Уволнен Незабавно!

 

Предварително благодарим на всички останали за разбирането и съдействието, особено на ДУВ и ПАО за правилното решение по случая с Градевската река. Това е един светъл лъч в мрака...



петък, 26 октомври 2018 г.

Доклад на сдружение Балканка относно съвместни дейности с МОСВ

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представям на Вашето внимание благодарността на сдружението във връзка с покана да изразим становище относно начина, по който да се извършва почистването на коритата на реките в България, без да се увреждат самите те.

 

Поканата е в прикачения файл.

Предвид чудовищната ангажираност на сдружението и факта, че писмото го получихме едва днес, няма да можем да отговорим пълно в поставения срок, който също изтича днес.

 

Изпращаме кореспонденцията и до ВВФ България, по-късно ще се изясни защо.

 

Засега само ще маркираме най-важния проблем. Представете си една река, на която има видимо натрупани наносни материали, тиня, едър и дребен дънен субстрат - чакъл и пясък, а между другото, на всяка река по дъното има такъв материал.

И на някой "инвеститор" много му се иска да извади чакъла и пясъка.

Отделно покрай реката има дървета, които също биха могли да бъдат отрязани и "усвоени" от инвеститора.

И отделно държавата дава на областния управител или кмета/ако е в населено място/ пари на данъкоплатците, за същото чистене на същата тая река.

И се издава заповед и се ликвидира реката - точно това се случва в момента.

 

Тази година Ви изпратихме сигнал за примера в Трън, а миналата година - за Доспатска и Яденица, а също така и за Бъндеришка над Банско. Знаем, че в момента е настъпила истинска вакханалия в някои области управи и кметства да се усвовяват пари за чистене на коритата на реките и положението направо излиза извън контрол.

 

При самото копане с багери, булдозери, фадроми и тем подобни, най.често се изкопава коритото на брутални дълбочини и се образуват ями, които са страшно опасни, даже и за живота на хората, а не само за бреговете и коритото на реката. И се режат дървета даже и по скатовете на планинските участъци на реки, които всъщност укрепват скатовете - както беше на Яденица.

 

В този смисъл намираме Вашата реакция за изключително правилна и крайно навременна, даже позакъсняла.

В момента и до края на месеца ние не можем да отделим време за изготвяне на становище, но най-важното сега е - да се спре нерегламентираното копане в реките и рязане по бреговете веднага, с всички средства на МОСВ!

 

Що се отнася до подходите за осигуряване на речната проводимост, те трябва да са различни за различните участъци на реките. Така например, за планинските райони е изключително рядко явление задръстването на коритата. И пак например - твърденията на "експертите" от докладите по ОВОС/ОСВ на язовир Яденица, че реката и сега била блокирана на места, бяха абсолютно неверни. С други думи - в планинските участъци ваденето на наносни отложения е невъзможно, защото такива няма. Наноси се образуват само в задбаражните езера на ВЕЦ-овете, с Ваша помощ и съучастие. Примери - ВЕЦ Света Петка и ВЕЦ Чурековска напоследък. И наноси се натрупват в горния край на язовирите, също така, откъдето задъжително трябва да бъдат отнемани.

Виждали сме ефекта от наводнения в такива планински  участъци - например на Янчовската река в Бистрица преди десетина години. Тогава реката беше извадила от коритото и големи камъни чак до площада в Бистрица, но нищо повече от това. Даже тя стана по-проводима в крайна сметка след наводнението. Блокиране е наистина възможно с едри камъни, но то много лесно се открива веднага след наводнението и просто се махат камъните.

 

Засега ще се концентрираме само върху ниската, равнинна част на реките. Основната посока, в която трябва да се мисли, е свързана с естеството на дейността по отнемане и изнасяне на инертен материал от където и да било. Това е инвестиционна дейност и, вместо да подлежи на сегашната анархия, за нея трябва да има изготвен, съгласуван и одобрен ПРОЕКТ - толкова е просто. Ако някой реши да си изкопае голяма дупка в двора и да изнесе материала, на него пак му трябва ПРОЕКТ, и откъде накъде в реките това не важи и всеки си прави каквото иска? Ето защо представям малко основания в тази посока:

1.    При всички положения трябва да е доказана необходимостта от вадене на инертните материали, задължително с хидроложко и хидроморфологично проучване, базирано на изчислителни проверки за напречната и надлъжна проводимост спрямо оразмерителното водно количество в участъка за определен референтен период, а не както е сега - отива една комисия, която не е виждала река на живо, и понеже й е наредено от областния управител, комисията не смее да каже, че няма нужда от вадене на материалите, защото областният управител вече е уредил да му дадат пари - това би означавало комисията да спре прогреса, нали.

2.    При всички положения трябва да има Проект, с нивелети, напречни разрези на коритото и т.н. и т.н., които да осигурят напречната и надлъжна проводимост за оразмерителните водни количества. А не някакви багеристи да превръщат коритата в разоран лунен пейзаж, пълен с кратери.

3.    Част от проекта трябва да бъдат мерките за опазването на крайречната растителност с всички средства. Това означава определяне и проектиране на подходи за достъп, използване на най-щадяща механизация /а не какъвто булдозер или багер има конкретната най-любима фирма/, план за възстановяване на неизбежно увредена растителност, засаждане на нова растителност на най-ерозиралите места и пр.

4.    При всички положения трябва да има план за безопасност и здраве. Неумелото копане в реките е много опасно и за хората, които го правят.

5.    При всички положения трябва да има план за управление на отпадъците, тоест къде ще се депонира тинята, която често би могла да бъде токсична дори. А не както беше на ВЕЦ Света Петка - човекът натрупал отложенията край пътя и в близост до коритото на реката. Да не говорим за ВЕЦ Луна на Ботуня.

6.    При всички положения трябва да има подробни количествени сметки и финансов анализ - колко от материалите ще се усвоят, какви пари струват те и още колко пари ще се вземат от държавата, за да се покрият разходите на фирмите, които ще осъществяват почистването и да имат печалба. З момента държавата гледа в тавана и дава ли дава пари!

7.    При всички положения трябва да има определяне на крайречни ретензионни площи за борба с риска от наводненията, обаче тук темата е прекалено дълга.

8.    При всички положения трябва да се преценява необходимостта от ОВОС/ОСВ.

 

Важно за отбелязване е и че в устията на язовирите трябва също да се извършва такава дейност, за да не се задръстят самите язовири. Виждали сме кратери от копане на язовир Искър, пак в описания анархичен и много опасен стил. За целта трябва добре да се познава механизмът на натрупване на наноси в язовирите и пак трябва проект.

 

Що се отнася до чистенето на прораснала в коритата растителност и на опасно наклонени дървета ппо бреговвете, ситуацията е съвсем ясна - просто се спазва ЗВ. По темата сме Ви изпращали доклад за Доспатската река, просто го вижте.

 

Ще спрем дотук, защото най-важното за момента е: да се свика Националният Консултативен Съвет по Водите, ако той все още съществува. А ако не съществува - тогава Го съставете пак!

Съставът трябва да е разширен, като се включат представители и на всички НПО, които работят по темата. Само един пример в това отношение - известно ни е, че ВВФ България работят активно по възстановяването на крайречни гори. Ситуация, в която някой отива и им изрязва горичките, финансирани с европейски средства, само за да изхарчи държавни средства,  е   н е в ъ о б р а з и м а, но съвсем възможна в момента!

 

 

Готови сме да участваме в заседание на ВКСВ след края на месеца по всяко време! Тъкмо ще покажем и примери на експертите.

Благодарим още веднъж, че ни поканихте за становище и се надяваме да бъдем полезни по темата и занапред.



РИБАРИ АЛАРМИРАТ ЗА ЕКОЛОГИЧНА КАТАСТРОФА В КЮСТЕНДИЛСКО


РИБАРИ АЛАРМИРАТ ЗА ЕКОЛОГИЧНА КАТАСТРОФА В КЮСТЕНДИЛСКО

Тревогата им е свързана не само с отравянето на реките Струма, Треклянска и Драговищица, но и на подземните води в района на Кюстендил, Земен, Трекляно и Босилеград.

 

Риболовен клуб „Балканка" София алармира за неминуема екологична катастрофа, която предстои в района на община Кюстендил и за необратимите последици върху природата и хората на територията на общината, както и в съседните: Земен,  Трекляно и Босилеград в Сърбия. Най-пагубно се очаква да е въздействието точно в Кюстендилската котловина, където ще предизвика невъобразим кумулативен ефект върху природата, здравето на хората и развитието на земеделието.

 

Първите проблеми са от 2016 година, когато бе пуснат в експлоатация ВЕЦ Пчелина, източващ дънните утайки, отложени през социализма и причиняващ отравяне на река Струма под яз. Пчелина до село Лобош.  Тази катастрофа бе документирана от Национален Природонаучен Музей на БАН, но институциите бездействат. Реката под язовира тече синьо - бяла, напълно отровена: https://dams.reki.bg/0492-dam/2017-09-29

 

Преди две седмици българската общност в Босилеград, БТА и консулът ни в Ниш организираха среща в Сърбия.  На нея те запознаха държавните органи и обществото с потресаващата история на ефектите върху хората и природата от пусната в експлоатация в района на Босилеград оловно-цинкова мина без хвостохранилище. Всички отпадни води се изхвърлят непречистени в река Караманичка - приток на р. Драговищица, а от там в Струма при Кюстендил. В Караманичка река тече бяла каша и цялото корито е побеляло от отложенията. Прилагаме снимка от 07.10.2018г.: http://gallery.balkanka.bg/s/users/pitcha/Karamanichka/

 

Сръбското министерство на околната среда е разрешило мината без ОВОС и въздействието й не е оценено в трансграничен контекст.  Също така са разрешени и три нови ВЕЦ, които заедно със съществуващите три централи на реката съвсем ликвидират възможността дори за минимално есествено самопречистване на водата. 

 

Явно обаче тези въздействия не са достатъчни, защото и откъм България, и откъм Сърбия са дадени площи за проучване за нови мини.  Ако някой не знае какво причиняват у нас подобни дейности по добив на метални полезни изкопаеми, рибарите са готови да заведат всеки в района на река Тополница от вливането на Медетска, до Буновска, за да види, че там над реките не летят и мухи даже - до такава степен всичко е мъртво.  Така, дадените разрешения за проучване и добив на метални полезни изкопаеми във водосбора на Треклянската река в землищата на Кюстендил и Трекляно за бъдещата мина Злогош по границата ни с РСърбия, са като присъди за местните хора. Защото след издаването на разрешително за проучване, процедурата е практически необратима.  Ако бъде открито нещо - следва регистрация на откритието и договор за концесия, освен ако процедурата по ОВОС не установи риск от увреждане. Само че у нас инвеститорите заплащат за изготвянето на докладите по ОВОС и ОС, а експертите винаги доказват, че няма да има увреждане, защото иначе няма да им платят.  А МОСВ непрекъснато си затварят очите - толкова е просто. А единствената все още чиста река в описания район е именно Треклянска.

 

Затова рибарите са изпратили сигнал до всички компетентни институции в България, включително Президент, Премиер, Народно събрание, Омбудсман и компетентните по въпроса министри.  Описаната ситуация изисква незабавно действие за спасяване на хората в района.  Ясно е, че всичко това се търпи от местните хора, само поради феодализацията на населените места, където хората са зависими и живеят в страх в 21-ви век, в стана член на ЕС.

Повече подробности – връзка към самия сигнал

https://dams.reki.bg/uploads/Docs/Files/ECO_CATASTROPHE_KYUSTENDIL_3.pdf



неделя, 21 октомври 2018 г.

Доклад на сдружение Балканка относно инвестиционни предложения в коритото на река Марица в чертите на град Пловдив


В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент да помагаме  на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за повишаване информираността на всички държавни органи, представям на Вашето внимание новината, че в коритото на река Марица в рамките на град Пловдив се предвиждат инвестиционни дейности, които са крайно неразумни най-меко казано.

 

Преди доклада Ви информирам за поредния наш общ успех.

На 19.10.2018г. представител на сдружение Балканка взе участие в среща на Европейската Банка за Възстановяване и Развитие /ЕБВР/ в Белград.

Учудващо или не, от България бяхме поканени САМО ние.

Нямаше асоциации, коалиции, министерства и други подобни ведомства.

 

Целта беше да се обсъди Енергийната Стратегия на ЕБВР за следващите пет години.

Изцяло концентрирана върху чистотата на въздуха и борбата с климатичните промени, Стратегията на ЕБВР пропускаше основен ключов проблем - чистотата на водата. Осигуряването на чиста питейна вода е ключов фактор хората да имат доверие на водопреносните системи за питейна вода и по този начин да се намали използването на бутилирана вода, а оттам и пластмасовите отпадъци.

А, както много добре знаете, с Ваше съдействие в България има много населени места без вода, заради удоволствието на НЕК да я краде всичката за да прави ток, който впоследствие да бъде изнасян на ниски цени единствено в полза на търговците, но не и на населението.

 

И всеки един язовир за ВЕЦ на замърсена река представлява основен емитер на парникови газове също така, с което само усилва климатичните проблеми, да не говорим, че самопречистващите функции на реките са брутално унищожени.

 

Тези и много други проблеми, породени от хидроенергетиката бяха коментирани на срещата и срещнахме неочаквана подкрепа от другите участници.

Почти една трета от времето се коментираше само "устойчивата" малка хидроенергетика на Балканите, която е характерна с това, че произвежда най-много ток през пролетта, когато на никой не му трябва ток нито за отопление, нито за охлаждане.

Имаше и един двама, които бяха За малките ВЕЦ-ове, но те бяха буквално отнесени.

Надяваме се ЕБВР да се вслуша, защото седяха с виновен вид, когато коментирахме техните "устойчиви" инвестиции в хидроенергия у нас и в Балканския регион.

Ето и линкове към едно видео и  малко снимки от събитието:

https://www.youtube.com/watch?v=yDyZySod3pE&feature=youtu.be

 

http://gallery.balkanka.bg/s/users/pitcha/EBRD_BELGRADE_SUMMIT/

 

 

На второ място преди доклада обръщаме отново внимание на един наболял въпрос - почистването на речните корита. Моля, изгледайте в следното видео мнението на Любо Аршинков от 4:40 минути натам:

https://www.youtube.com/watch?v=ie5PrwpwE78&fbclid=IwAR12SCImIqDsJgDCp1nyjQGe9wEdMiJFDSS7wEPaGMff_GIJ100r_7DwvTs

 

Надяваме се да си направите съответните изводи навреме, за да не допускате една и съща грешка все повече и по-често. Интересно е също така, че хората са събирали боклуците по реката в рамките на кампанията на БТВ, в която Вие нещо май бяхте съорганизатор, и после никой не е извозил боклуците и те пак са се разсипали и разнесли, което не изненадва никого. Предлагаме да споделим опит как се чистят реки за следващата Ви съвместна кампания с БТВ, за да не се концентрирате само върху стари дюшеци в крайморски сухи дерета.

 

И сега към доклада, който е съвсем кратък. В коритото на Марица в чертите на гр.Пловдив ще се изхарчат безумни пари за изпълнение на 50-метрово речно кюне, зелени площи, алеи, детски площадки, пейки, фитнеси и тем подобни, което е направо   н е в е р о я т н о! За ИП са изготвени изключително слаби ДОВОС/ДОСВ, както можете да се убедите от следния пълен запис на общественото обсъждане:

https://www.youtube.com/watch?v=VYEXLH6TXjo&fbclid=IwAR1jQnhthcuVGN_B2wvFf40THoL3WJjdenT183SVsCDVawv08_0zBEqtYKk

 

Самото качество на ДОВОС/ДОСВ не учудва никого, още по-малко учудващо е, че той очевидно е предварително одобрен от РИОСВ Пловдив, за да бъде допуснат до общественото обсъждане. Както е добре известно, тия доклади у нас са пълна измама, като особено добър пример беше докладът за язовир Яденица и сега друг такъв пример са докладите за новото ИП. А причината за измамите е, че инвеститорът плаща на "експертите", затова те пишат само похвални оди и дитирамби за всяко ИП, иначе няма да им платят.

 

Ако изгледате видеото, ще разберете защо докладите са пълна измама. Ние само ще се концентрираме върху здравия разум, кайто напълно отсъства от ИП. По този повод, познавайки прекрасно реката и коритото в рамките на гр.Пловдив, отбелязваме следното:

1.    Осъществяването на ИП е практически невъзможно. На място ще се открият невъобразими количества равномерно отложена тиня, която не може да бъде използвана за новите речни тераси. При нейното обработване реката ще се превърне в море от кал чак до вливането в Егейско море. Никой няма да знае какво да я прави тинята и къде да я депонира. В такива случаи реката се оставя сама да се управлява наносите когато дойде голяма вода, защото тук няма струпване на наноси на едно място, които да са намалили сечението на коритото до степен да се налага да бъдат изгребвани.

2.    Но да речем, че Вие може да прецените, че не сме прави за тинята. Тогава се налага да Ви припомним наводнението от 2005 година, когато река Марица течеше бясна на 50 сантиметра под горния ръб на подпорната стена при пешеходния мост Съединение до Новотела. Тя беше такава  невъобразима Хала, която ще отнесе всяко Ваше ИП, барабар с кюнетата, пейките, катерушките, алеите, фитнес уредите и зелените площи, пак в Егейско море. По-безсмислено изхарчени пари надали могат да съществуват на практика.

3.    По-лошото е, че препятствия като пейки, катерушки, фитнес уреди и пр. могат да задържат за известно време боклуци, храсталаци и тиня от горното течение на реката над Пловдив. Като ги съберат, тогава могат едновременно да бъдат отнесени до моста на панаира заедно и да го задръстят, защото той е много ниско над реката. Тогава ситуацията може да стане невъобразима.

4.    Обръщаме изключително внимание - при наводнението от 2005 година в подпорната стена на южния бряг непосредствено след моста Съединение беше изкопана каверна. Впоследствие тя бе запълнена с бетон и каменната облицовка беше възстановена. Всяка добре закрепена пейка или друг уред в близост до подпорните стени може да предизвика завихряне на водата и да предизвика нови дупки в стените.

5.    И пак опитът от наводнението от 2005 година показа, че тогава градът беше спасен, защото малко преди това коритото беше прочистено от израсналите в него дървета. По груби спомени това почистване стана през 2004 година през есента. САМО такава дейност е допустима и правилна. Нищо друго!

6.    На последно място обръщаме внимание, че наистина състоянието на подпорните стени изисква намеса. За целта е необходимо каменната зидария да се изследва и, където е необходимо, да се запълнят фугите между камъните с полимер-циментов разтвор под налягане, ако трябва.  

 

Изглежда че община Пловдив си мисли, че река Марица никога няма да си напълни коритото пак в рамките на града. Фактът че коритото през 2005 година пое поне 1000 годишна вълна не означава, че същата тази вълна няма да се появи отново и то съвсем скоро. Тя може да дойде утре, веднага след изхарчването и разделянето на парите, след пет години или никога в обозримото бъдеще. Обаче това е руска рулетка с поне три патрона в барабана. Молим, изхарчете и си разделете парите за нещо разумно, което да е и поне малко полезно, но да не носи рискове.

 

Накрая не можем да не споделим учудване, че БДИБР е издала положително становище за допустимост на това нещо. Това е направо невероятно. Ако не ни вярвате, минете по цялото протежение на река Марица, даже и в Турция, и вижте дали някъде другаде има направено такова Чудо. И за да не е направено никъде си има специална причина!

Призоваваме останалите БД да не одобряват такива неща в коритата на реките у нас в техните РБУ, иначе направено веднъж в Пловдив, ще тръгне навсякъде, пак за да се харчат и разделят пари безсмислено, както с "чистенето" на коритата.

 

Ама някъде другаде по света го имало това нещо ли? Ами сигурно го има, ама на не повече от две-три места и оставете другите да си правят глупости колкото си искат, и не ги повтаряйте!

 

Ама и някой и друг професор по хидрология е доказал, че всичко ще е наред ли? И сигурно го е казал безплатно, а? За да не вярвате на само един човек, направете тогава заседание на Висшия Консултативен Съвет по Водите или какъвто и да било друг Експертен Съвет - например по устройство на територията /НЕСУТРП/ в разширен състав с други експерти хидролози и климатолози, и не поемайте отговорност сами!

 

Марица не е всяка друга река, а е реката на Балканите с най-неравномерен отток и с най-голямо прехвърляне на води от други речни басейни. При моста Съединение коритото е с широчина около 170 метра, дълбочина поне шест метра от горния ръб на бетоновата шапка до дъното и Реката го беше напълнила с бясна скорост ДОГОРЕ!

 

Молим, не дърпайте тоя див звяр за опашката, търсите си белята!

И спрете това ИП навреме!

 

Предварително благодарим на всички за разбирането и съдействието.


вторник, 9 октомври 2018 г.

Доклад на сдружение Балканка относно промени в ЗВ във връзка с източниците на ПБВ и покана за съвместни действия

В изпълнение на програмата на Сдружение Балканка за спасяване на
Българските реки и на хората от убийственото въздействие на ВЕЦ-овете
и другите бедствия и ведомства у нас, във връзка с поетия ангажимент
да помагаме на структурите на МОСВ и БД и с мисията на сдружението за
повишаване информираността на всички държавни органи, като благодарим
на МОСВ за това, че с писмо наш вх.№ Бка-МОСВ-278/11.09.2018 сме
поканени да изразим пред МОСВ предложение за работещ подход по темата,
представям на Вашето внимание следната работна рамка от предложения за
промени на нормативната уредба във връзка с източниците на ПБВ:



ОСНОВОПОЛАГАЩИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ:

1. Първо да се извърши оценка на досега съществуващите законови и
подзаконови актове - ЗВ и Наредбата за СОЗ, както и анализ на
изпълнението на политиката и резултатите от нея, за да се направят
изводи за необходимите промени. Такъв анализ засега не е публикуван,
ако е извършен въобще, а Наредбата за СОЗ не е в сила отдавна.

2. Промените в ЗВ и бъдещата Наредба за зоните за защита на водите,
предназначени за питейно-битово водоснабдяване и минералните води, да
се изготвят, обсъждат и приемат едновременно.

3. Влизането им в сила трябва да стане заедно и едновременно със
следващите ПУРБ. Разбира се, приемането трябва да стане на достатъчно
ранен етап, за да може следващите ПУРБ да бъдат изготвени в
съответствие с променените нови условия.

4. Определянето на границите на защитните пояси и на охранителните
зони, ограниченията, режимите и мерките в тях да става по ясни
критерии, категорично и еднозначно определени в ЗВ и Наредбата, като
не се оставят никакви възможности за интерпретации от страна на
Басейновите дирекции. В противен случай се поощрява възможен
корупционен натиск. Единствено зоните за защита могат да бъдат обект
на периодична актуализация, съобразно прегледа на значимите проблеми и
установения натиск във всеки РБУ, като евентуалните изменения на
граници и ограничения в зоните за защита се залага на всеки шест
години в следващите ПУРБ и се подлага на обществено обсъждане. Няма,
обаче, никакъв начин да се обсъждат например границите и ограниченията
в защитните пояси и охранителните зони. Правилата за тях са прекалено
експертни и ще се влагат много разходи, следователно трябва да се
обсъждат с обществеността веднъж - при изготвяне на нормативната
рамка. Например, не е възможно на всеки шест години да се сменя
собствеността на терените, да се променят трайно изградените елементи
на защитните пояси и пр.

5. Всички действия по отношение на защитните пояси и охранителните
зони - проучване, проектиране, учредяване, изграждане и пускане в
експлоатация не могат да се възлагат на Басейновите дирекции или на
други органи на МОСВ. Причините са няколко:

- Първо - БД нямат капацитет да се справят. В момента те и без
това са претоварени, нямат необходимия финансов ресурс, нито експертен
потенциал.

- Много по-важното е, че органите на МОСВ, в това число и БД,
трябва да определят политиките в областта управлението на водите
съобразно националното и Европейско законодателство и да ги прилагат,
но и да осъществяват контрол. И няма как едновременно да извършат
изброените дейности, контролирайки сами себе си. Разбира се, ролята на
БД по отношение зоните на защита на водите трябва да се запази такава,
каквато е и досега - включването на тези зони в ПУРБ и определянето на
мерки и действия за прилагане на мерките, защото тук вече става дума
за политики по управление на водите на ниво водни тела и речен басейн,
изцяло в компетенциите на БД.

- Ролята на БД при съгласуване на процедури и одобряване на
проектите на защитните пояси също не трябва да се отменя.

6. След като е ясно, че отговорностите на БД следва да се отнасят
само до зоните за защита, но те няма да се занимават със защитните
пояси и охранителните зони /освен да съгласуват и/или одобряват/,
възниква въпросът - тогава кой ще се занимава с тях? Досегашната
практика с ВиК операторите е доказано неефективна. Те също нямат
необходимите най-вече финансови ресурси и не са заинтересовани засега.
Сдружение Балканка счита, че всички описани действия по отношение на
защитните пояси и охранителните зони трябва да се възлагат на
общините. Причините са следните:

- В страната и в момента има множество източници на ПБВ, които
са изградени и се ползват от общини и групи частни лица, без да се
поддържат от ВиК оператор.

- Общините могат да планират и приложат по-общ, интегриран
подход, включително с приоритизиране, за което ще стане дума
по-надолу.

- Те по-лесно могат да получат достъп до финансиране, като
бенефициенти на най-различни програми, включително помощ от държавата,
която търговски дружества по-трудно биха могли да получат, без тя да
се счита за нерегламентирана държавна помощ.

- Някои общини нямат никакви проблеми да си осигурят финансиране
- за това ще стане дума накрая.

- Разбира се, не може да се очаква самата община да извърши
описаните дейности, тъй като и тя няма капацитет. Общината трябва да
играе ролята само на възложител по смисъла на ЗУТ, като ролята на
останалите участници в инвестиционния процес, пак по ЗУТ, не се
пренебрегва. Също така е ясно, че поддръжката на елементите на
защитните пояси трябва да си остане отговорност на ВиК операторите, по
възлагане от общината.

7. Самите нови режими и ограничения в защитните пояси и
охранителните зони не могат и не трябва да са по-малко строги,
отколкото досегашните ограничения в пояс I - за защитните пояси, и
пояс II и III на СОЗ - за охранителните зони с техните съответни
подзони, за които ще стане дума в следващата точка. Стремежът трябва
да бъде само към повишаване строгостта и особено на ефективността на
защитата, защото в страната непрекъснато има новини за все повече
питейни води с установени влошени качества на прекалено късен етап,
поради неефективен контрол, а това представлява поредното нарушение на
РДВ на ЕС.

8. Нещо повече - ние считаме, че охранителните зони не трябва да
покриват и да осигуряват само защита, почти аналогична на тази в
досегашния пояс II на СОЗ. Спазвайки рисково базирания подход, следва
да се търси и постигне намаляване на ограниченията и защитите при
намаляване на рисковете, тоест с отдалечаване на потенциалните
замърсители от водоизточника. И тогава е най-добре охранителните зони
да се разделят на две подзони - на същия принцип, на който в момента
са организирани пояс II и пояс III на СОЗ, със съответните граници и
ограничения.

9. Ясно и категорично трябва да е обозначено, че досегашните пояси
I на СОЗ, които вече са учредени, се привеждат към новите защитни
пояси директно, като се запазват както границите им, така и
ограниченията и мерките в тях. Допустимо е само увеличаване на
границите и/или повишаване на строгостта на защитата, а мерки за
подобряване на ефективността и контрола са задължителни! В страната
досега са учредени, изградени и са в експлоатация СОЗ за между 20 и
30% от източниците за питейно битово водоснабдяване, а в някои РБУ и
малко повече. Изхарчени са много средства, които не трябва да бъдат
пропилявани напразно.

10. Както е съвсем ясно, учредяването на защитните пояси и
охранителните зони няма как да стане изведнъж. Следователно трябва да
се приложи интегриран подход с приоритизиране на тези водоизточници с
техните защитни пояси и охранителни зони, които са най-важни и спешни
за определяне. Това може да стане само в рамките на дадена цяла
община, а не за даден ВиК оператор, както стана дума по-горе. По
предложение на сдружение Балканка подобно приоритизиране на
водоизточниците вече е прилагано у нас точно от общини - например в ЕО
на ОУП на община Трън. Приоритизирането трябва да стане на базата на
следните критерии:

- На първо място се определят защитните пояси и охранителните
зони на водоизточниците, подложени на най-големи заплахи от
замърсяване - например от строителство, добивни дейности,
нерегламентирани и регламентирани сечи, заустване на отпадни води от
промишлени и селскостопански източници и пр. Загубени веднъж, такива
водоизточници никога няма да може да бъдат възстановени, затова те
трябва да са с приоритет. Срокът за тези водоизточници трябва да е
относително кратък - например, не повече от две години от влизането в
сила на новите условия.

- На второ място водоизточниците се класират по брой жители, за
които осигуряват вода. Срокът за приоритетните по този критерий
водоизточници може да бъде например четири години. Може да е и
по-малък, но в никакъв случай повече.

- За останалите водоизточници срокът може да е шест години, в
рамките на действие на следващите ПУРБ.

11. Доколкото е известно, до края на годината предстои да завърши
Fitness Check на Рамковата Директива за Водите. Подходът за защита на
източниците на ПБВ е едно от най-слабите места в РДВ. Можете да
прочетете повече по въпроса в следващия документ:

http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/625179/EPRS_BRI(2018)625179_EN.pdf

Ние считаме, че досегашният подход в РДВ към водите за ПБВ ще трябва
да се промени, като се засилят мерките за защита и се осигури достъп
до чиста питйна вода на все по-широк кръг от общности, включително и
на най-уязвимите и маргинализирани или отдалечени групи, да се
осъвременят охранителните мерки в съответствие с най-новите научни
познания, да се концентрират много повече ресурси за оценка и
предотвратяване на потенциалните рискове, да се повиши прозрачността и
улесни достъпът на населението до навременна информация и оттам да се
повиши доверието, а оттам и най-важната цел - все повече хора да пият
вода от водопреносната мрежа, вместо от пластмасови, стъклени или
метални бутилки и контейнери, въпреки че у нас тенденцията е точно
обратната засега! А бутилките мигновено се превръщат в отпадъци,
назависимо от непрекъснатите декларации на най-отговорните за това
лица, че уж се борят за намаляване на отпадъците! Препоръчително е в
такъв случай, да се изчака резултатът от проверката за пригодност на
РДВ, за да бъдат отразени евентуалните промени в директивата във
връзка с повишаване ролята на Принципа на Предпазливостта от самата
нея. Само още един пример - в РДВ, чл.7.3 засега е записано, че
държавите членки могат да определят предпазни зони около водните
обекти, използвани за водочерпене на питейна вода /тук е използвана
терминологията на самата директива, а не на ЗВ/. Ние ще настояваме
думата могат, да се замени с думите са длъжни.

12. В съответствие с РДВ, чл.7.1, зоните за защита на водите трябва да
се определят не само за цялото водно тяло, от което се черпи вода за
питейно водоснабдяване повече от 10м3 на денонощие или се
водоснабдяват повече от 50 човека /както е отбелязано в писмото на
МОСВ/, но и водните обекти, предвидени за такава употреба в бъдеще.
/тук също е използвана терминологията на самата директива, а не на
ЗВ/.

13. В момента в страната текат множество процедури по учредяване на
СОЗ, които са на различен етап на реализация. Дейностите по тяхното
учредяване трябва да продължат в спешен порядък по досегашния ред, а
не да се чака чак 2022г., когато ще влезат в сила новите ПУРБ. Така
или иначе, за тези дейности има сключени договори и осигурено
финансиране, които няма как да се прекратят. Ето защо е толкова важно
да се осигури кохерентност между старата и новата нормативна уредба,
за да не се блокира процесът.

14. В този смисъл, до влизането в сила на новата нормативна уредба, би
следвало и дейността по проектиране, учредяване и изграждане на нови
СОЗ по съществуващия досега ред също да продължи и даже да се засили,
като се включат и множество нови източници на ПБВ, а не да се губят
цели три години в изчакване. Обаче ВиК операторите ще предпочетат да
изчакат, вместо да се занимават, да харчат пари и пр., и това е
основен проблем за решаване. Следователно е необходимо да се предвиди
ред, по който отсега общините да продължат дейността за учредяване на
нови СОЗ при осигрено финансиране, което е коментирано в следващата
точка. Този проблем щеше да е абсолютно неразрешим, в случай че
дейностите се осъществяват от басейновите дирекции.

15. И накрая, сдружение Балканка счита, че в изменението на ЗВ и
съпътстващата наредба трябва задължително и много ясно да са
определени източниците на финансиране. Те трябва да бъдат - държавния
бюджет и различните оперативни програми. Не може да се очаква, че
общините имат пари, с изключение на най-големите от тях, като София,
Пловдив, Варна, Бургас и пр. Например София нямаше никакъв проблем
досега да си е учредила и изградила зоните, а не да чака Софийска
вода, която не прави нищо по въпроса, вероятно защото това не е
предвидено в договора. Едно е сигурно - необходимият финансов ресурс
ще е толкова по.малък, колкото повече от парите, изхарчени досега за
учредяването на досегашните СОЗ, сме успели да си спестим.



Повече подробности и бележки могат да бъдат отправени след представяне
на предложение за съответните актове. Моля, не се колебайте да влезете
във връзка с нас отново по темата, по всяко време.



И накрая една покана:

На 06.10.2017г. сдружение Балканка ще почиства и зарибява река Въча
под Кричим до Йоаким Груево на територията на БДИБР с 30 000 /трийсет
хиляди/ балкански пъстърви. Каним всички служители на ведомствата и
учережденията получатели, от чистачките, до министъра и председателя
на КОСВ, да се включат в акцията. Така от една страна ще изградим
по-стабилен капацитет за сътрудничество, което напоследък взе да
позацикля, и от друга - Вие много по-трудно ще разешавате да
пресушават Въча занапред, след като сте извършили нещо полезно
най-после.

Сборен пункт: на моста на Йоаким Груево в 9:30 часа



Предварително благодаря за разбирането и съдействието!

P.S.

В хода на изготвяне на настоящите предложения се установи, че на
Витоша това, което е забранено, ще бъде разрешено - точен цитат от
изявление на министъра на ОСВ, демонстриращ проникновено непознаване
на проблемите на града и на планината, а така също и на отношението на
населението към Витоша.

Специален експертен коментар по въпроса ще представим в следващ доклад.

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ