Николина Николова, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството:
Дунавската стратегия - нови възможности за растеж и просперитет през 2014 - 2020
Едно от предизвикателствата е пълноправното участие на България в бъдещата програма "Дунав"
Автор: Силвия ЗЛАТКОВА 267 прочитания- Вече разполагаме с доклада на Европейската комисия за Дунавската стратегия, който отбелязва съществените постижения, както и препоръки, за да се гарантира последователната работа по нейното успешно изпълнение с помощта на експертния опит на мрежите в региона на р. Дунав и основните заинтересовани лица за изготвянето на програмите. Стратегията дава нови възможности и хоризонти за всички дунавски страни да работят заедно за постигане на растеж и просперитет. Тя позволява по-добро сътрудничество, за да се подобри ефективността, влиянието и въздействието на политиките на европейско, национално и местно равнище, като се използват съществуващите политики и програми и се създават синергии между тях. Стратегията не разполага с конкретен финансов ресурс, затова усилията са насочени към подготовка и изпълнение на проекти по действащите оперативни програми и програмите за териториално сътрудничество. Трябва да отбележа, че проектите, които се изпълняват или подготвят, съответстват на 11-те приоритетни области. Бих споменала, че в областта на свързаността се подобрява общата българо-румънска инфраструктура (в доклада като добър пример се посочва Дунав мост 2), мерките за енергийна ефективност и газовата връзка България - Сърбия, работа по проекти за опазване на околната среда, мерки по защита от наводнения по р. Дунав с разработен план за предотвратяване на риска, проект WATER, система за управление и мониторинг на качеството на водите по ТГС Румъния - България във връзка с качеството на почвите и водите - изграждането на лаборатории за дългосрочни изследвания, участие на Русенския университет в проект за обучение на учители, преподаващи в учебни заведения с професионална насоченост, с цел повишаване на учителите и подобряване на връзката между учебния сектор и бизнеса, подкрепа за създаване на Дунавски научен фонд с цел насърчаване на иновациите и научните изследвания в региона и така да се отговори на целите на "Европа 2020". В областта на сигурността се акцентира върху доброто сътрудничество, координация и взаимодействие между партньорите. Като основна тема на комуникация е поставено граничното сътрудничество и по-активното привличане и присъединяването на Молдова и Украйна като партньори в това направление. Предстои изграждане на контактна мрежа и точки за сътрудничество по въпросите на сигурността. Целта е да се сподели с останалите партньори добрата практика. Предлага се координационният център да се базира в гр. Мохач, Унгария. На последното заседание на направляващата група по приоритетна ос 11 - сигурност, е взето решение да бъде включен нов приоритет - киберсигурност.
Много конкретни проекти има в областта на туризма, съвместни с Румъния и Сърбия. Успешното участие на България в Дунавската стратегия изисква осъществяване на дейности от различни ведомства и координация между тях за изпълнението на общ план за действие на всички заинтересовани страни с ясно дефинирани отговорности и конкретни задачи. На национално ниво е създаден Национален механизъм за координация на участието на България в Стратегията на ЕС за Дунавския регион. В съответствие с изискванията за добро управление и ефективно институционално взаимодействие и партньорство той вече се осъществява практически.
Докладът насърчава държавите членки на ЕС, включването на стратегията в плановете за следващото поколение от програми по регионалната политика за периода 2014 — 2020 г., а новият програмен период ще предостави големи възможности пред България и Румъния за развитието на региона. Какви проекти очаквате да се случат в този период, базирани на стратегически подходи?
- България е една от държавите с активно участие в стратегията. На политическо ниво страната ни провежда активен диалог със съседните държави с цел определяне на приоритетните проекти с ефект за Дунавския регион. На национално ниво целите на оперативните програми почти изцяло се препокриват с целите на стратегията. Осигурява се допълване и координация с мерките, предвидени в Дунавската стратегия. За България и в следващия програмен период предефинираните проекти, които съответстват на целите на стратегията, ще бъдат проекти по оперативна програма "Транспорт" и "Околна среда".
Споразумението за партньорство също ще отразява целите на Стратегията на ЕС за Дунавския регион и сътрудничество със съседните страни. Подкрепяме идеята на комисията за допълняемост между споразуменията за партньорство на съседни държави за дефиниране и залагане на общи приоритети.
По програмата за трансгранично сътрудничество Румъния - България 2007 - 2013 предстои да бъде разработен съвместен проект за пространствено развитие на българо-румънския трансграничен регион. Чрез този проект ще бъдат набелязани общите за финансиране в следващия програмен период проекти от значение за Дунавския макрорегион като подготовката на проекти за нови мостове на р. Дунав, Дунавски панорамен път, велоалея.
В България Северозападният и Северният централен район са едни от най-слабо развитите региони в Европейския съюз. Затова се обсъжда в оперативните програми за развитие на човешките ресурси, иновации и предприемачество и наука и образование за интелигентен растеж да се предвидят допълнителни условия за подкрепа на проекти, които се изпълняват в тези два дунавски региона. Нещо повече – обсъжда се възможността за определяне на мерки, по които само бенефициенти от тези региони може да кандидатстват.
Какви са предизвикателствата пред страната ни за развитието на региона на река Дунав в ключовата 2013 - годината на подготовка на следващия програмен период?
- Както правилно отбелязвате, 2013 година е ключова година относно преговорите, касаещи новия програмен период. България ще бъде изправена пред две основни предизвикателства. Първото е свързано с намирането на отражение на целите и приоритетите на Дунавската стратегия в рамките на партньорското споразумение, което ще бъде рамката за финансиране на политиките в новия програмен период, и в рамките на секторните оперативни програми.ЕК ще очаква да види един интегриран подход по отношение на макрорегионалните стратегии от страна на държавите членки, в т.ч. и България, и финансирането на проекти, които са в синхрон с целите и приоритетите на Дунавската стратегия. Нещо повече, ЕК очаква да види как партниращите си държави съседи намират общи решения на съществуващите проблеми и ограничения в техните региони.В тази връзка ще подчертая, че България и Румъния стартираха изключително продуктивен диалог в тази насока именно с цел разработване на съвместни проекти от значение за трансграничния регион. На второ място, като предизвикателство в положителния смисъл на думата стои пълноправното участие на България в бъдещата програма "Дунав", в рамките на която българските публични власти и организации ще могат да си партнират с партньори от 14 държави при разработването и изпълнението на съвместни проекти.В момента активно протича процесът по програмиране на бъдещата програма и определяне на тематичната й насоченост. България участва в работната група по програмиране, като на един по-късен етап ще бъде преценена и възможността относно участието на България в структурата по управление на програмата.
Неотдавна в Русе обявихте, че ще бъдат създадени четири работни групи към междуведомствения комитет за устойчиво развитие на вътрешноводния транспорт в общия българско-румънски участък на река Дунав. Какъв е напредъкът в тази връзка и какво предстои?
- Да, на третото заседание на българо-румънския комитет за устойчиво развитие на вътрешноводния транспорт и свързаността в региона, което се проведе в Русе на 10 април, в синхрон с приетия план за действие на комитета одобрихме създаването на четири експертни работни групи (ЕРГ) към него. Създаването на тези четири експертни работни групи е продиктувано от нашата цел за осигуряването на платформа за интерниран подход, диалог и прозрачност при реализирането на дейностите и проектите, заложени в плана за действие на комитета. Поканили сме за участие в тези работни групи всички заинтересовани лица от България и Румъния, които имат пряка връзка с дейността на всяка от работните групи – представителите на държавните и местните институции, неправителствения сектор, граждански и професионални организации, представители на европейската комисия, "Джаспърс", ЕИБ, Дунавската комисия, Международната комисия за защита на р. Дунав и др. Целта е в рамките на един конструктивен диалог да се чуят мнението и препоръките на всички, за да може решенията, които ще се вземат, да бъдат балансирани и да са взели предвид всички гледни точки.
Всяка работна група се състои от ограничен брой представители – експерти в областта, защото е важно да имаме един работещ механизъм, на който да се обсъждат препоръките по отделните дейности, а не просто място, на което хората да се събират и само да си говорят. Работата на всяка от тези ЕРГ се координира от координатор и заместник-координатор и членовете на ЕРГ излизат с препоръки и предложения към членовете на съвместния комитет. Решенията по всяка една от дейностите се вземат единствено на заседание на комитета съгласно меморандума за разбирателство и правилата за работа на комитета.
Към момента предстои одобряване на разработените и координирани в рамките на комитета правила за работа на всяка една от работните групи. На 30 май в София ще се проведе 4-то заседание на комитета, на което всеки един от координаторите ще представи план за работа на работната група, която координира, както и ще се одобри състава на работните групи, като излъчването на представители продължава и в момента.
Един от основните приоритети при изпълнението на стратегията е свързаност - подобряване на достъпността, транспортните връзки и комуникации по река Дунав и към нея. Каквисъвместни проекти с Румъния можем да реализираме през следващия програмен период за подобряване на корабоплаването в общия участък на река Дунав?
- Едно от най-големите постижения е, че в рамките на комитета стартира работата по синхронизирането на общите транспортни планове на България и Румъния, особено що се касае до общите проекти. Другото много важно постижение е постигнатото съгласие с Румъния за съвместна подготовка и подаване на общите проекти, които искаме да финансираме по новия инструмент за свързана Европа. Такъв е проектът за подобряване на навигацията по общия българо-румънски участък на р. Дунав. В момента се работи ежедневно по подготовката на проекта - от "Джаспърс" се анализира направеното до момента по него и какви действия е необходимо допълнително да се извършат, особено в областта на околната среда. Целта е да имаме една апликационна форма, едни предпроектни проучвания, един ОВОС и т.н. Смятаме, че е съвсем реалистично да подадем общата апликационна форма към 2015 г. и да стартираме строителството най-късно 2016 г. Прогнозната стойност на общия проект е около 320 млн. евро, като когато се избере техническото решение, ще бъде ясна точната стойност.
Други общи проекти, които подготвяме и които са от съществено значение, са нови мостове на р. Дунав - нов мост на Русе - Гюргево; мост на Силистра - Калъраш, мост на Оряхово - Бекет и мост на Никопол - Турно Мъгуреле. Много амбициозна програма, но е важно да стартираме и направим необходимите технически анализи и да подготвим проктите. Средства от програмата за трансгранично сътрудничество България - Румъния могат да се използват за подготовка на стратегически проекти, каквито са мостовете. В тази връзка по прокта SPATIAL, който реализираме съвместно с Румъния, вече са предвидени средства и се стартира подготовката на анализи за трети мост на р. Дунав. Други проекти са интермодалните терминали – във Видин, Русе; Дунавски панорамен път, Дунавска велоалея. Обсъждане на общата стратегия и подготовка за изграждане на жп линията София - Видин - Калафат - Крайова и нейното финансиране чрез инструмента за свързана Европа предвид скорошното пускане в експлоатация на моста Видин - Калафат.
Всички тези дейности са заложении в плана за действие на комитета.
На какви трансгранични и други инфраструктурни проекти залагате още по линия на Дунавската стратегия?
- В рамките на този програмен период следва да се отбележи, че България участва активно в изпълнението на макрорегионалната стратегия на ЕС за Дунавския район. Проектите в подкрепа на Дунавската стратегия ще участват като част от изпълнението на приложимите финансови инструменти и програми в следващия програмен период, включително ТГС България - Румъния; България - Сърбия; програма "Дунав". За тази цел в ОПТ и ОПОС се включват предефинирани проекти, които покриват целите на стратегията. В друга част от програмите - ОППИ, ОПРЧР, ОПНОИР, се предвиждат допълнителни условия за подкрепа на проекти, които се изпълняват в двата дунавски района от ниво 2 на страната – Северозападен и Северен Централен район. Обсъжда се и възможността за определяне на мерки, ограничени до тези райони, към които само бенефициенти от тези райони могат да кандидатстват.
Освен на споменатите проекти залагаме и на подготовката и реализацията на други големи пътни и железопътни проекти, които имат съществено значение за развитието на региона, като скоростния път Видин - София, автомагистрала "Хемус"; скоростния път Русе - Шумен; скоростния път Русе - Велико Търново; жп линията Русе - Варна; интермодален терминал Видин и интермодален терминал Русе.
Освен в областта на транспортната инфраструктура залагаме на проекти в областта на туризма, енергетиката, околната среда (пречиствателни станции); иновациите, подготовка на различни клъстъри (например автомобилен във Видин); създаване на център за управление на риска и т.н.
Интервюто взе Силвия ЗЛАТКОВА
Четирите Експертни работни групи (ЕРГ) ЕРГ за подобряване на навигацията – координатор – Румъния, заместник координатор – България Основните й задачи са свързани с координиране на дейностите и осигуряване на прозрачност по подготовка на проекта за подобряване на корабоплаването в общия българо-румънски участък на р.Дунав, като например: пред-проектните проучвания, докладите по ОВОС, дейностите по ЕСПО конвенцията и т.н. Към момента Джаспърс ни помага в процеса на финализиране на дейностите по подготовката и извършването на допълнителни такива, за да може да стартираме изпълнението на този толкова важен проект най- късно през 2016 г. ЕРГ за подобряване на свързаността в региона - координатор – България, заместник координатор – Румъния Основната й задача е свързана с анализирането на възможностите за подготовка и изпълнението на конкретни проекти свързани с подобряване на свързаността в региона, като например: подготовка на нови мостове на р. Дунав; пътни и железопътни проекти, интермодални терминали; подобряване на пристанищната инфраструктура ЕРГ за двустранните правни отношения и ЕГТС - координатор – Румъния, заместник координатор – България Основните й задачи са свързани с анализиране и промяна при необходимост на съществуващите двустранните правни отношения в областта на вътрешно-водния транспорт. Друга много важна задача на тази група е подготовката на всички необходими документи за създаване на ЕГТС по Регламента за ЕГТС между България и Румъния (европейска група за териториално сътрудничество), който да подготви и изпълни проекта за подобряване на корабоплаването в общия участък на р. Дунав. ЕРГ за поддръжка и инфраструктура - координатор – България, заместник координатор – Румъния Основните й задачи са свързани с координиране на дейностите, свързани с подобряване на инфраструктурата по реката, както й нейната поддръжка, с оглед своевременно адресиране на проблемите, които възникват при понижаване, повишаване и/или замръзване на водите на река Дунав. |
ИПГВР на Русе – добрият модел за изпълнение на Дунавската стратегия на ЕС
Пет интегрирани проекта в зоната с публични функции в ИПГВР на Плевен
Стара Загора готви мащабни индустриални, културни и образователни проекти
Комплексен подход към проектите предлага екипът в Бургас
Цялостни проекти за подобряване на градската среда в осем подзони във Варна
Десет комплексни проекта променят облика на Пловдив до 2020 г.
Интегрирани инвестиции за градско развитие
Представиха проектите от ИПГВР на София
Коментари (2)