.Посетете основния ми блог РЕКИ.БГ

петък, 23 август 2013 г.

100 години ВЕЦ "Царска Бистрица"

Един много странен „поръчков" материал от близки хора, за свои хора
http://tv7.bg/news/society/9787473.html

Енергийни експерти, посланици и гости събра Симеон Сакскобургготски в резиденция "Царска Бистрица" в Боровец. Поводът за организираното посещение е 100 годишнината, която отбелязва близката водно-електрическа централа.

Водната централа е създадена през 1912 година. Използва 65-70 литра вода в секунда, а максималната й мощност е 130 киловат-часа. Енергийните експерти признаха, че това е единствената подобна централа у нас, която е толкова стара, но работи перфектно. Сакскобургготски получи сертификат за дългогодишна експлоатация на веца. Той се пошегува, че докато тази централа работи, няма да се захване да строи нова.

На 31 август в Рилския манастир ще бъде отслужена литургия по повод 70 години от кончината на Цар Борис III. Пред ТV7 и NEWS7 Симеон Сакскобургготски заяви, че все още няма информация от разследването каква е причината за смъртта на баща му.

корабоплаването по река Дунав

08.08.2013 / 11:49

Затруднено е корабоплаването по река Дунав

http://bnt.bg/bg/news/view/106094/zatrudneno_e_koraboplavaneto_po_reka_dunav
135 сантиметра достигна нивото на река Дунав при Видин. Понижението на водите за последното денонощие е пет сантиметра. Няма проблем за корабоплаването в района от устието на река Тимок до Искър, съобщи директорът на Морската администрация в Лом.

Има ограничение обаче за преминаване на корабите при село Гомотарци. Затруднения има при акостирането на корабите с по-голям товар на Пристанище Видин-Юг. Проблемите се решават с облекчаване на товарите, за да достигнат плавателните съдове по-близо до кейовете за разтоварване.


Нивото на река Дунав спада и три прага затрудняват корабоплаването. Това съобщи директорът на агенцията "Проучване и поддържане на река Дунав" (АППД) Павлин Цонев. Критичните места са се образували в района на остров Белене. Там кораби с газене над 2,5 метра не могат да преминават. През миналата седмица в този район са заседнали за кратко две холандски самоходки. Причината е, че те са били с газене 3,20 метра, обясни Цонев. Нивото на Дунав край Русе днес е 144 см спрямо условната кота "нула". За последното денонощие то се е понижило със 7 см. Прогнозата на АППД за следващите дни е нивото на реката в българския участък да продължи да спада.

12 август 2013 | 18:39 | Агенция "Фокус"
Начало / Частен бизнес
Видин. Очакваме нивото на река Дунав да падне, да спре корабоплаването и поради липсата на въглища цената им да се повишава. Това каза пред Радио „Фокус"-Видин Димчо Костадинов, регионален мениджър на фирма за търговия с твърдо гориво. До тази ситуация ще се стигне, ако сушата продължи. В момента доставките на въглища по река Дунав се получават редовно. Цената на насипните въглища е 290 лева за тон, което е с 20 лева по-евтино от миналата година, каза Димчо Костадинов. Това е най-евтината възможна цена, по-ниска би означавала продажба на загуба. Търсенето на материали за отопление започна, каза Костадинов. Най-много се търсят насипни въглища за парните инсталации. По-слаб е интересът към въглища в чували, както и на други материали за отопление. Предвидливите купуват в момента, а останалите - когато дойде моментът за първото запалване, коментира Димчо Костадинов. Той очаква след отпускарския сезон търсенето на твърдо гориво да продължи да расте и през месеците септември и октомври.
Стефка ПАВЛОВА

Дунав спадна до условна кота "нула"

Температурата на водата в реката е висока - 27 градуса

Новини 14 август 2013, 12:31
  Дунавското водно равнище спада - при Русе вече е едва 30 сантиметра над условната кота "нула".
За денонощие снижението е с 6 сантиметра и прогнозите са за ново понижение с 5 сантиметра.

Това сочат измерванията на Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав в Русе (АППД).

Нивото се понижава по цялото поречие - от Германия към Черно море.

В българския участък предвижданията са да се стигне условната кота "нула" до седмица, коментират в агенцията в Русе.

Проблемите ще продължат, ако горещините се запазят. Температурата на водата в реката е висока - 27 градуса.

Понижението се отразява на корабоплаването най-вече в района на остров Белене. Там има 11 речни прага, които са пречки за нормално преминаване.

Днес корабът на АППД е при острова, за да търси най-удобен фарватер и да го отбележи със знаци.

В понеделник от Видин и Лом съобщиха, че там в акваторията на Дунав няма проблеми за корабоплаването, въпреки ниското ниво на реката.

Има заседнал словашки кораб при Оряхово заради навигационна грешка, но той не пречи на корабоплаването в участъка, уточни  за БТА Александър Асенов от Изпълнителната агенция "Морска администрация".

Критичният участък за преминаващите кораби е при километър 824 при Ново село.

Нивото на реката при Видин беше 110 см, а при Ново село - 50 сантиметра

През миналото лято нивото край Русе стигна условната кота "нула" на 27 август. Тогава в българския участък заседнаха три кораба - при Белене, Сомовит и Никопол.

Преди две години два кораба заседнаха през август - при Вардим и Белене.


Праговете в река Дунав не са проблематични за кораби, газещи 2,50 метра, според Морска администрация - Лом
09 август 2013 | 14:13 | Агенция "Фокус"
Начало / Общество
Видин. В участъка на Морска администрация - Лом няма затруднения за корабоплаването по река Дунав и независимо от ниското ниво на реката няма и рязко изразени прагове. Това каза за Радио "Фокус"- Видин капитан Александър Асенов, началник отдел „Контрол на корабоплаването по корабоплавателния път" към Морска администрация - Лом. Той посочи, че праговете в този участък на Дунав не са опасни за корабоплаването и нямат лимит. Пясъчните прагове са дадени в румънския сайт на тяхната Морска администрация и всеки ден се проверяват, обясни капитан Асенов. „Единият праг се намира край Салча на 824 км, под Видин се намира другият праг, под Лом – също, а последният праг е под Оряхово", заяви капитан Асенов. Той посочи, че корабите минават безпроблемно през тях, като котите, които са в момента, не създават проблеми на корабоводачите. Гарантираната дълбочина е около 2,40 до 2,25 метра, като някъде достига и до по-големи стойности.
„Големите туристически кораби, които акостират на Видинското и Ломското пристанище нямат проблеми в нашия участък. Те газят до 1,50 метър. Участъкът от 845 км до 645 км , който е на Морска администрация Лом, няма проблеми с корабоплаването", заяви капитан Асенов. Праговете не са проблематични за кораби, газещи 2,50 метра, допълни капитанът. Котата при Ново село е под 1 метър не означа, че водата при фарватера е 1 метър. Посоченото ниво не дава дълбочината във фарватера, където преминават корабите, а просто дава една информация, като капитаните знаят, че при посочената кота колко вода има при праговете, обясни той. По думите му, посоченото ниво на река Дунав са стойности надморската височина или котата нула на водомерния пост и колко над нея е водата. „Вчера при Лом нивото бе 136 см, на прага при Лом имаше дълбочини, достигащи 4,50 м", каза още капитанът.


четвъртък, 22 август 2013 г.

шеф на частен ВЕЦ влиза в затвора за незаконна сеч

10.03.2010   |   16:20

Единият от вече бившите управители на фирма "Стобог" - Велинград, Богдан Богданов отнесе 10 месеца затвор заради незаконна сеч. Дружеството е известно в областта с това, че е сред първите инвестирали в изграждането на малки водноелектрически централи в региона. При строителните работи на едната от тях ВЕЦ "Долене" в едноименната местност работници на частната фирма изсекли 53 дървета. За сечта обаче дружеството нямало разрешителни от ДДС "Алабак", на чиято територия попада въпросният терен. По време на разследването станало ясно, че Богданов наредил на подчинените си да разчистят участъка.

Преди ден Районният съд във Велинград го призна за виновен и го осъди на 10 месеца затвор при строг режим. Богданов ще плати и 3 хиляди лева глоба на държавата.
Работниците, които извършили сечта пък се "отърваха" само с пробация. Присъдите не са окончателни и най-вероятно ще бъдат обжалвани пред Окръжния съд в Пазарджик. Магистратите постановиха Богданов да изтърпи още 8 месеца на топло по стара присъда от 2004 година. Докато вървеше делото срещу него, съдружниците в "Стобог" взеха решение да освободят Богданов от поста.
Занапред фирмата ще се управлява от германеца Гералд Сайферт.

ПРЕДИСТОРИЯ
Дружество "Стобог" бе създадено по времето, когато кмет на Велинград бе д-р Цветан Дафов. Първоначално общината в курорта имаше 10 процента участие във фирмата. Впоследствие обаче общината бе елиминирана.

http://marica.bg/%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D1%88%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%85%D0%B0-%D1%88%D0%B5%D1%84-%D0%BD%D0%B0-%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD-%D0%B2%D0%B5%D1%86-%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%B5%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B5%D1%87-news22800.html

Protected areas

A fifth of the national territory, nearly a quarter of the South and Islands area, is classified as protected areas.      

AN OVERVIEW

The need to take measures to protect flora, fauna and biological diversity is a recurring theme in European regulations defining policy for the sustainable management of natural resources. In particular, the creation and conservation of natural areas is fundamental for the protection of biodiversity. In 2011, the protected areas included in the "Rete Natura 2000" network covered 21.0 percent of the national territory.

DEFINITIONS USED

The Rete Natura 2000 network includes two types of protected natural areas defined following the introduction of European directives 79/409/Eec (modified by directive 97/49/Ec) and 92/43/Eec. The first set up the so-called Special Protection Areas (Zps - Spa) for the conservation of wild birds; the second covers the Sites of Community Importance (Sic - Sci), special conservation zones for natural and semi-natural habitats and wild flora and fauna. The indicator presented here is given by the ratio of the surface area of protected zones to the overall territorial area, for both Eu countries and Italian regions.

ITALY WITHIN THE EUROPEAN CONTEXT

The figures available on an international level allow for an aggregation of the various types of natural areas (Sci and Spa) in the Rete Natura 2000 network, in order to draw comparisons within the whole of protected areas. In 2010, Italy was among the top ten countries in the Eu for the percentage of territory placed under Rete Natura 2000 protection, with an overall percentage of Spa and Sci of 20.6 percent, against an Eu average of 17.5 percent. Slovenia had the highest percentage of territory in the Natura 2000 network (35.5 percent), followed by Bulgaria and Slovakia (with 33.9 and 29.0 percent, respectively). In general, the Countries in the Mediterranean area, with the exception of Malta, had higher than Eu average levels of protected areas. Denmark (8.9 percent) and the UK (7.2 percent) had the lowest values, with the least protected areas within the national territory.

ITALY AND ITS REGIONS

In the Centre and North area, more than 3.2 million hectares of land are included in protected natural areas in the Rete Natura 2000 network, 18.4 percent of the total territory. In the South and Islands area this percentage rises to 24.7 percent, also thanks to the greater number of areas classified as Sci. The region with the highest percentage of protected areas in the Natura 2000 network was Abruzzo (36.2 percent), followed by Valle d'Aosta and Campania, both with more than 29 percent of protected areas. The region with the lowest percentage was Emilia-Romagna (12.0 percent). With reference to the areas covered by the Natura 2000 network, values of over 400,000 hectares were found in Veneto, Lazio and Puglia; Sardegna had more than 500,000 hectares and Sicilia more than 600,000. If the number of individual areas is considered, Lombardia had the greatest number (241), followed by Sicilia (234) and Lazio. Valle d'Aosta came last with 30 separate Natura 2000 areas.

понеделник, 19 август 2013 г.

Удълбаване Дунав

Проект „Подобряване на корабоплаването в българо- румънския участък на р. Дунав от км 530 до км 520 – Батин и от км 576 до км 560 – Белене" остава за нов програмен период

11 Октомври 2012 16:38:22
http://www.ruseinfo.net/news_105463.html


/на снимката - определените като критични участъци по Дунава/ За напредъка по проект „Подобряване на корабоплаването в българо- румънския участък на р. Дунав от км 530 до км 520 – Батин и от км 576 до км 560 – Белене" говори днес представител на Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав" - Русе.

Цел на проекта е елиминиране на тесните места и плитчини в два от най-критичните участъци „Батин" и „Белене" в общия българо-румънски участък на река Дунав, като част от глобален проект за подобряване на навигацията в Долен Дунав. Съоръженията за регулиране на корабоплаването ще бъдат разположени по брега и във водите на териториите на Р. България и Румъния. Двата критични участъка попадат в обхвата на река Дунав от Сомовит (км 610) до Силистра (км 375), за който сектор отговорност по поддържането на корабоплавателния път носи българската страна.

Предвижданите работи включват: укрепителни мероприятия на брегове и острови, включващи защитни и направляващи строителни съоръжения; работи по оформяне и стабилизиране на речното дъно, включително чрез дънни прагове; преодоляване на плитчини и дънни наноси чрез драгиране. Комбинацията от строителни мерки на места за недопускане разширяване на коритото на реката с минимално количество поддържащ драгаж е предпочитаната стратегия за подобряване на корабоплавателните условия.

Проектът е във фаза „Предварителни проучвания" и доклад за ОВОС. Те се осъществяват в рамките на румънски проект по ИСПА с наименование „Техническа помощ за подобряване условията за корабоплаване в общия румъно-български участък на р. Дунав и съпътстващите проучвания" (проект ИСПА 2005 RO 16 P PA 002). В проучването са потвърдени критичните участъци в общия българо-румънски участък (38 броя от устието на р. Тимок (rkm 845) до гр. Силистра (rkm 375)
Актуално състояние на изпълнението на предварителните проучвания:

Проектни решения за всеки критичен участък в три варианта (ЕЕА1, ЕЕА2, ЕЕА3)
Мултикритериен анализ
Оптимизирана алтернатива
- да се намали стойността на най-надеждната до този момент - ЕЕА1
- да бъде намалено въздействието върху околната среда.

Основната стратегия за подобряване на условията за корабоплаване предвижда изпълнение на следните мерки:

Ограничаване и контролиране речния поток чрез изграждане на определени места на буни, дънни прагове и шеврони, както и частично затваряне на някои второстепенни ръкави (между бряг и остров) до ниво средни води, като по този начин се подпомагат естествените процеси на удълбочаване на реката, включително увеличаване на нейната самопромивна способност.

Осъществяване на поддържащ драгаж в плавателната част на реката на определени места, като тази мярка има непостоянен характер и зависи от очакваните наноси най-вече след период на високи води. След приключването на проекта ще бъде необходимо извършването на поддържащо драгиране в периода на неговата жизнеспособност.

В резултат на проекта ще се постигне повишена безопасност за корабоплаването и по-добри навигационни условия, намаляване до минимум на престоя на плавателните съдове по време на ниски водни нива, намаляване на разходите на корабособствениците, поради съкратеното време за транспорт, увеличаване на възможностите за използване на комбиниран транспорт и капацитета на транспортен коридор VII.

Към момента в рамките на румънския проект по ИСПА се извършва процедура по ОВОС. Предстои да се проведат обществени обсъждания на ДОВОС – вероятно в началото на следващата година. Между румънската и българската страни е подписана декларация, че проектът не може да бъде изпълнен в настоящия програмен период, но страните поемат твърд ангажимент за изпълнението му през следващия. В резултат от това, е предложена промяна в оперативната програма и средства в размер на 110 млн.евро се прехвърлят от приоритетна ос 4 към приоритетна ос 3. В процеса на подготовка за следващия програмен период (2014-2020) проектът е предложен за включване в приоритет 3 –"Подобряване на условията за корабоплаване по вътрешните водни пътища-река Дунав "основна мрежа", стана ясно днес по време на заседание на Областна комисия "Инфраструктура, околна среда и транспорт" с председател зам. - областния управител д-р Андриан Райков. В резултат ще бъде извършено модернизиране на системите за навигация и достигане нивото на оборудване на румънската страна, с което ще се унифицира качеството в обозначаването на навигационната пътева обстановка в общия българо- румънски участък на р. Дунав.



Източник: Тази новина е добавена от RuseInfo.net Моля цитирайте източника на новината.

Параходство БРП АД - Русе

Параходство БРП АД - Русе очаква почти цялостно запълване на открития си флот при превозите на руди и рудни концентрати след пускането на металургичния комбинат в Смедерево

31 Юли 2013 09:21:28






Параходство "Българско речно плаване" АД - Русе извършва международна транспортна дейност на товари по р. Дунав и като такава, дейността му е в зависимост от рисковете на международния фрахтови пазар. В частност факторите, носещи риск за дейността на Параходството могат да се разделят на:

 обективни, върху които емитента не може да влияе;
 субективни, върху които може да се окаже влияние от страна на емитента.
Към обективните фактори спадат:

Природните – основния фактор тук е нивото на р. Дунав, както и атмосферните условия през периода. Нивото на р. Дунав влияе пряко както върху натовареността на съдовете, така върху и скоростта на конвоите. И двете крайности- критично ниско и критично високо ниво на реката са изключително проблематични за корабоплаването, тъй като в резултат на затруднената или изцяло прекратена навигация се увеличават разходите, а приходите намаляват.

Започващият нов тримесечен период юли – септември обхваща изцяло летния сезон и най-често се характеризира с ниско ниво на р. Дунав, понякога достигащо до критични минимуми. Като следствие от ниското ниво се ограничава газенето на съдовете, което рефлектира в намаление на количеството товар на борда на съдовете, както и в спад в скоростта на движение на конвоите. Твърде чести явления са и засядания на речните съдове по образувалите се прагове, както и цялостно спиране на корабоплаването в определени участъци поради критично ниско ниво на реката.
Тази година месец юли започва с ниво, близко да нормалното за периода и тенденция към снижение. Все още няма регистрирани прагове на критичните участъци, а само ограничения в периметъра на водния път. Липсата на валежи и очакваното горещото време през следващите седмици ще допринесат за ново снижението на водното ниво. Позитивното е, че Дружеството има подготовка за работа в такава ситуация, тъй като притежава 2 кораба за аварийно – спасителна дейност и плаващ кран за частично претоварване и облекчаване на съдовете и в това отношение по-конкурентно от другите превозвачи при ниски води

Финансови – Приходите на Дружеството се влияят от множество фактори, но през 2013 година основния фактор ще бъде рецесията в отделните държави -членки на ЕО както и нейно отражение в отделните браншове на икономиката и върху потреблението като цяло.

Валутен риск :

През последните месеци се постигна равновесие при използването на различните валути при котировките на навлата. Навлата при най-масовия товаропоток за лятото – този на зърната- твърдо се котират в евро, докато договарянията на навлата на суровинния товаропоток – руди, въглища и концентрати, с произход Украйна и Русия, си остават в щатска валута.

Промени в навлата по дългосрочните договори за превози в рамките на ЕО също не се наблюдават и те продължават да се котират в евро.
Пред вид фиксирания курс на лева към еврото, валутен риск за дружеството от загуба на стойност не съществува

Инфлационен и пазарен риск :
Единствения елемент от разходите на дружеството, който е подложен най-силно на влиянието на външите пазарни фактори е цената на горивото. Цената на горивото е силно променлива величина и може да се предвиди най-много за месец напред на база информацията получавана от борсовите котировки и фючърсни сделки. Съобразявайки се с тази тенденция, дружеството предприема мерки за съответни корекции в навлата най-вече в спот договорите или в тези с кратък срок на изпълнение.
При дългосрочните договори Дружеството използва системата за бункерни добавки за актуализиране на навлата спрямо измененията в цената на горивото. Чрез тази система, навлата растат или намаляват и така се адаптират към разходите за транспорт в зависимост от това в каква посока е изменението в цената на горивото.
Очакванията на превозвачите за цената на лекото гориво ( LSMGO ) за периода юли – септември 2013 е за вариране между 950-1000 щ.д в зависимост от мястото на бункеровка, с възможен скок и над 1000 щ.д.

Търговски риск– Параходството обслужва наличните товаропотоци, появили се вследствие на дадено производство или потребление. Тенденциите, които могат да се развият при отделни групи най-масови товари по р. Дунав за следващия 3-месечен период са следните :

• Зърнени храни - От началото на м. юли започна масирания износ на жито от Сърбия, както и износа на по- умерени количества ечемик от Унгария и пшеница и рапица от България. Зърнения тонаж на всички превозвачи е запълнен за до края на летния период. Наблюдава се завишено търсене на свободен тонаж за превоз на зърна, което тласка спотовите навла към пазара към завишение.

• Руди, пелети и кокс – С пускането в експлоатация на металургичния комбинат в Смедерево се забелязва завишена заетост на флота при превозите на руди и рудни концентрати. Очакванията са за увеличаване на на предлаганите количествата суровини за превоз при стабилизиране на работата на комбината. В следствие на завишеното предлагане на тези суровини, може да се очаква почти цялостно запълване на открития флот на БРП.

• Въглища – С приключване на зимния сезон, потреблението на енергийни въглища и въглища за населението значително намалява. Първите количества въглища за населението от новите договори се очаква да се появят на пазара в началото на м.август.

• Торове - Наблюдава се засилено предлагане на малки и големи партиди торове за превоз, като основните количества вървят от Украйна към Сърбия. Очакванията са да се запазят тези темпове на предлагане до началото на зимата.

Източник: БФБ и RI

http://www.ruseinfo.net/news_116308.html

проект за удълбочаване на Дунав засяга НАТУРА-зони

22 Май 2009, Петък
 

Румънско-българският проект за удълбочаване на коритото на Дунав на определени места, което ще улесни корабоплаването и който се финансира от европейските фондове, може да доведе до унищожаване на територии от изключителна важност за екологията. Това каза в петък Емил Тодоров от Българското дружество за защита на птиците (БДЗП). Той е носител на една от най-престижните световни награди за природозащита – Уитли, за 2009 г.

 

Проектът за издълбаване и укрепване на коритото на река Дунав ще се реализира през следващите 4-5 години от България и Румъния, като за страната ни ЕК отпуска 138 млн. евро по Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ).

 

Удълбочаването на реката е от голямо общоевропейско значение, защото през лятото нивото на Дунав на определени места пада драстично и се случва кораби да заседнат. Това може да коства на бизнеса милиони евро само от един плавателен съд.

 

Изкопаването на коритото на реката ще е в критичните за корабоплаване участъци от километър 530 до километър 520 при остров Батин и от километър 576 до километър 560 при Белене. Там в момента има прагове, които принуждават кораби с товари да изчакват покачване на нивото.

 

Участъкът при Белене (Беленски острови, включени в НАТУРА 2000) обаче е местообитание на 141 вида птици, 40 от които в българската Червена книга.

 

Според Емил Тодоров, удълбочаването ще наруши водния режим в речния участък и ще влоши условията на живот в Беленския островен комплекс.

 

"Не сме против осъществяването на проекта, но държим той да се изпълни по най-безопасния за природата начин", каза Тодоров. По думите му това е възможно, а държавата може да се поучи от опита на Холандия, които са експерти в изграждането на подобни съоръжения. В момента БДЗП подготвя становище за ефектите от издълбаването на коритото на реката върху екологията и ще го предостави на екоминистерството.

 

Тепърва ще се изготвя Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) на проекта, ще се правят обществени обсъждания и ще се уточняват точните му параметри.

 

Емил Тодоров се занимава с проучването и опазването на местообитанията на птиците по поречието на Дунав. Най-голяма опасност за екоравновесието в участъка са плановете за изграждане на ветро-енергийни паркове, незаконните сеч, лов и изкопаване на кариери за инертни материали.

 

"Голяма грешка е да се смята, че еколозите са против изграждането на вятърни паркове или други бизнес инициативи", казва Тодоров. Дори е точно обратното, защото искаме инвеститорите да представят добри проекти, съобразени с екозаконодателството, така че да си нямат проблеми след това, обяснява той.

 

Затова с част от субсидията, дарена на Тодоров от Природен фонд Уитли – 30 хил. британски лири, той ще използва за изработването на карта с чувствителни за екологията райони, предназначена за инвеститори, които ще я ползват при изготвяне на проектите си.

 

 

Десислава Лещарска

Mediapool.bg

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ